Marknadskommunikation

180 hp | 3 år | Programstart: HT 2016 | Examen: Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap.
Till ansökan (öppnar 15 mars)

Marknadskommunikation handlar om en organisations eller ett företags kommunikation mot dess kunder och andra intressenter. Många av de studenter som läst Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet med inriktning marknadskommunikation arbetar på marknadsavdelningar i privat sektor och på PR-byråer och andra kommunikationsbyråer.

I inriktningskurserna på termin 3 lär du dig bland annat hur du arbetar strategiskt med en organisations varumärke och hur du kan kommunicera säljande budskap. En stor del av undervisningen sker i projektform och anpassas till vad som händer inom området just nu. Du får en introduktion till olika teoretiska modeller för marknadskommunikation. De använder du sedan som en verktygslåda och applicerar på fall, där målet är att strategiskt anpassa kommunikationen till den tänkta målgruppen.

En del av kurserna i inriktningsterminen ges i samarbete med Jönköping International Business School.

Sara, student, berättar mer om programmet

Läs merLäs mindre

Praktik och teori fixar drömjobbet

– Det är väldigt inspirerande att leva och arbeta här. Överallt finns driftiga människor som drömmer om att starta framtidens nya Facebook eller Google, säger Arvid. Företaget har utvecklat en webbaserad produkt som på ett enkelt sätt gör att kreatörer ska kunna kommunicera och dela filer med sina klienter. ...
Läs hela intervjun

Fakta

Programmet ges vid Högskolan för lärande och kommunikation

Omfattning: 180 hp
Nivå: Grundnivå
Studietakt: Helfart
Studieform: Campusbaserad
Antal platser: 25
Programstart: HT 2016
Sista anmälan: 2016-04-15
Anmälningskod: HJ-52060
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A och Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B.
Urval:
65 procent av platserna avsätts för sökande i betygsgruppen och 35 procent i högskoleprovsgruppen

För att få konkurrera om platserna i högskoleprovsgruppen krävs minst 0,8 poäng.
Examen:
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap.

Visa antagningsstatistik
Våra partneruniversitet

Kurser inom programmet

Under Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmets första och tredje år läser du kurser inom huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Vilka kurser du läser under andra året bestäms av vilken inriktning du väljer och om du väljer att läsa utomlands eller valbara kurser.

Den generella programbeskrivningen visar vilka kurser som ingår i programmet och som läses av alla MKV-studenter, oavsett inriktning.

Kurser inom inriktningen

Nedanstående kurser läses under termin 3 inom inriktningen Marknadskommunikation.

Kommunikation, reklam och marknad 7,5 hp
I kursen belyses marknadskommunikationens roll i ett företag eller en organisation. Du utvecklar en förståelse för reklamens utveckling, målgruppsanalys, omvärldsanalys och olika roller inom marknadskommunikation.

Projekt- och produktionsledning 7,5 hp
Alla former av marknadskommunikation kräver noggrann planering och styrning för att bli framgångsrik. Den här kursen ger dig verktyg och kunskaper för att hantera små och stora projekt.

Varumärkens utveckling och värde 7,5 hp
Du utvecklar kunskaper och förståelse för hur varumärken är strategiska tillgångar i företags och organisationers utveckling av en stark marknadsposition.

Kreativt skrivande 7,5 hp
En kurs med fokus på praktiskt skrivande. Genom övningar, föreläsningar och seminarier övar du din förmåga att uttrycka dig skriftligt i olika sammanhang. Kursen har ett visst fokus på kommersiellt skrivande.

Texten granskad / uppdaterad 2016-07-25

Studera på JU
Sidan uppdaterad 2010-09-03