En inblick i att organisera en BIP

Darko Pantelic är universitetslektor i företagsekonomi vid JIBS och engagerad i Educate – som är JU:s högskolepedagogiska centra. Inom EULiST är Darko delaktig i arbetsgruppen “Teaching and Learning” med fokus på initiativ och samarbeten kring innovativa undervisningsmetoder.
I november var Darko kursansvarig för kursen “Future Educator: Today”. Kursen riktade sig främst till undervisande personal inom alliansen och gav möjlighet att tillsammans utforska framtidens utbildningslandskap. Hur möter vi Generation Z? Kursen genomfördes som ett BIP (Blended Intensive Program) med cirka 25 deltagare från alliansen.
Vad är viktigt att tänka på när man organiserar en BIP-kurs för lärare?
- Styrkan med en BIP-kurs ligger i att hitta ett ämne som engagerar. I den här kursen lyfte vi fram de utmaningar som lärare möter inom olika ämnen och länder: en ny generation studenter med egna perspektiv och förväntningar (Gen Z), mångfald, undervisningsdesign och AI. Att låta deltagarna lära känna varandra och vilka förutsättningar de har på hemmaplan, träffa nya kollegor och bygga nätverk skapar en bra lärmiljö. Det är viktigt att ha ett engagerat team som bidrar med energi och en positiv stämning hela vägen.
Vilken betydelse har “The Future Educator” för att bygga ett långsiktigt samarbete?
- ”The Future Educator” är själva essensen av ett Europauniversitetet - integration och samarbete. Det hjälper oss att samarbeta över ämnesgränser och mellan olika lärosäten och personer. Vi skapar en gemensam lärandemiljö där lärare tillsammans utvecklar framtidens undervisning inom alliansen. Jag hoppas att ‘The Future Educator: Today’ kan bli en återkommande kurs och mötesplats för engagerade lärare som vill utveckla undervisning och lärande.
Vilka utmaningar finns det i att utforma en kurs för lärare från olika länder och kulturer?
- Det är en riktigt bra fråga. Vägen framåt är att använda olikheterna för att skapa mervärde, istället för att låta dem bli ett hinder. Hitta gemensamma nämnare, lära av varandra, vara öppen för nya perspektiv och visa nyfikenhet och genuint intresse. Det blir inte mindre utmanande, men det gör att man bättre kan hantera och ta tillvara på olikheterna. I grunden handlar undervisning och lärande om dialog.