Att sälja eller professionalisera?

2018-11-23

BUBS – Extern ledning och styrelseordförande i familjeföretaget.
Referat från seminarium för näringslivet av forskningscentretCeFEO/JIBS om hållbart ägande

alt

För de flesta familjeföretagen kommer en tid när den stora frågan behöver ett svar – att sälja eller professionalisera? En fråga som inte bara kan vara skrämmande, utan som också kan medföra stora förändringar i harmonin inom familjen och mellan ägare och anställda. Detta var temat för ett seminarium för företagare som hölls av forskningscentret CeFEO vid Jönköping International Business School i deras seminarieserie om hållbart ägande.

Den frågan besvarades av BUBS år 2014, då de valde att professionalisera genom att ersätta familjemedlemmar med icke-familjemedlemmar som VD och ordförande i styrelsen. BUBS introducerade då Henrik Elfwing (VD) och Jonas Carpvik (ordförande) till familjeföretaget för att säkra företagets långsiktiga hållbarhet samtidigt som ägarna fortsätter sitt engagemang med mer tid att fokusera på de områden de är bäst på – innovation och produktutveckling.

Att som ägare lämna över till en extern vd är svårt – det finns gott om exempel på företag som har misslyckats. Men det är inte omöjligt! Och – framför allt – det kan innebära en enorm utvecklingspotential för företaget!  (Hall & Olsson. P. 18)

2

Den 5:e november höll Annika Hall (CeFEO) seminariet ”Att förverkliga ägarvisioner genom extern ledning och extern styrelseordförande” tillsammans med representanter från BUBS: från vänster, Henrik Elfwing, Ulrik Lindström, och Jonas Carpvik. Ett femtiotal åhörare fick lyssna till deras resa och tillsammans diskutera utmaningarna med att ta in externa ledare i styrning av familjeföretag. 

Familjen Lindström och BUBS:
År 1992 pantsatte familjen Lindström sitt hus för att grunda BUBS som ett resultat av sammanträffanden och möjligheter som Ulrik Lindström tillsammans med sin familj agerade på. Möjligheter som idag redovisar 150 miljoner kronor i omsättning och som gett oss den berömda hallon/lakritsskallen – deras mest populära produkt.

Vid 14 års ålder fick Ulrik sin första introduktion till godisvärlden genom ett sommarjobb som polkagrisbagare. Det var detta möte som utlöste en fors av entreprenöriella idéer som förde familjen tillsammans för att skapa BUBS (Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan). Genom att slå samman de fyra familjemedlemmarnas olika kompetenser förenades de mot ett gemensamt mål. Ett mål som inte bara resulterade i olika utmärkelser, bl. a. Silverplats i årets företagare i Sverige (2013) ochÅrets fairtrade företag i Jönköpings län (2016), utan också vuxit till ett hållbart företag som har sex-dubblats under de senaste 16 åren.

Extern VD:
Vid 2014 hade BUBS vuxit till den punkt där de beslutade att introducera en icke-familjemedlem som ny VD. Den här nya VD:n var Henrik Elfwing, som förde med sig nya idéer och skapade en ny struktur i det familjeägda företaget.

För många blir företaget en del av den egna identiteten – och att förlora företaget, eller den operativa kontakten med det, blir detsamma som att förlora sig själv.
(Hall & Olsson. P. 22)

Henrik Elfwing hade jobbat som marknadschef på BUBS sedan 2012, där han visade sig vara en värdefull tillgång för företaget. Under tiden som marknadschef hade han möjlighet att vänja sig vid företagskulturen på BUBS. En period där Henrik också fick förståelse för de osynliga band som finns i familjeföretaget, eftersom en VD utanför ägarfamiljen inte kan undgå de starka kopplingar som finns mellan företaget och ägarna. Den nya VD:ns förståelse för ägarnas värderingar och företagets kultur och mål kan kallas ”kulturell kompetens” och är en viktig framgångsfaktor för att lyckas med extern VD i ett familjeföretag.

Given the strong influence of the owning family’s values, norms, goals, and meanings of being in business, professional management in family businesses requires cultural competences.
(Hall & Nordqvist, 2008)

Svårigheter och hur man löser dem
Att stöta på svårigheter är nästan oundvikligt när man introducerar icke-familjemedlemmar i styrande roller. En av de största lärdomarna från BUBS var vikten av rak kommunikation och tydligt definierade roller och förväntningar. Lärdomar som också understöds av Annika och hennes många år av erfarenhet som forskare och utbildare i dessa frågor.

” … ska du lyckas med en extern vd och en extern styrelse måste du förvissa dig om att de förstår vad du som ägare är ute efter. Verkligen förvissa dig om det (ägare).” p. 29

Lästips för dig som vill veta mer om extern ledning och styrelseordförande i familjeföretag:

Bok: Extern vd – så lyckas du! Av Agneta Olsson & Annika Hall

Artikel: Professional Management in Family Businesses: Toward an Extended Understanding. Av Annika Hall och Mattias Nordqvist


Anmäl till nästa träff!

Vi tackar alla som deltog på CeFEOs seminarium och var delaktiga i de intressanta diskussionerna både under föredraget och efterföljande mingel!

Hjärtligt välkomna till nästa träff den 29:e November om hantverkets entreprenörskap och svensk möbeldesign!

Anmäl här: http://machform.hj.se/view.php?id=483793

Frågor: kajsa.haag@ju.se


Av Steven Lau

Cefeo

16 years of academic excellence and practical relevance in Family Entrepreneurship and Ownership.

Visa alla mina bloggposter

Detta är en bloggtext. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Jönköping University.