Nicolas Femias halvtidsseminarium
Erfarenheter av (o)möjliggörande: att utforska flerspråkighet(er) på en skola i en svensk förort
Seminariet äger rum på Göteborgs universitet (Lokal: J431) på måndagen den 11 november klockan 13:15–15:00. Föredraget har hybridformat (länk till Zoom här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.). Presentationen hålls på svenska, men frågor och kommentarer får gärna vara på antingen svenska eller engelska.
Abstract
Syftet med mitt doktorandprojekt är att utforska ideologier om flerspråkighet i en svensk skolmiljö genom dekoloniala överväganden för att peka på samspelet mellan dominanta och marginella perspektiv på språk. Projektet bygger på etnografiskt fältarbete på en gymnasieskola i en förort utanför Göteborg som ett sätt att nå deltagarnas perspektiv på vad flerspråkighet är och hur flerspråkiga ungdomar kommer i kontakt med det i sin vardag. På seminariet kommer jag presentera en översikt av mitt doktorandprojekt, där jag pekar på teoretiska utgångspunkter och metodologiska val, samt ger en tydligare bild av det etnografiska materialet som avhandlingen bygger på. Jag kommer dessutom att visa hur jag har använt mig av teoretiska koncept både från västerländsk kritisk sociolingvistik och söderländska perspektiv på flerspråkighet i mitt arbete hittills, och förväntar mig slutligen att diskutera framtida studier inom ramen för avhandlingen.