Kick Off 28 - 29 mars

Kick-off för ny forskarskola som ska förändra lärarutbildningar

Den 28 och 29 mars hölls en kick-off på kulturhuset Spira i Jönköping för den nationella forskarskolan Culturally Empowering Education through Language and Literature (CuEEd-LL). Kick-offen samlade ett trettiotal deltagare, både forskare och doktorander, från flera olika länder.

- Genom att mötas över disciplingränser kommer vi att undersöka vad kulturellt möjliggörande undervisning är och skulle kunna vara i dagens utbildningslandskap. Forskarskolans ska stödja lärarutbildningen och bidra med verktyg för att språk och litteratur ska kunna användas för att stärka båda lärare och elever i att självklart ta del och vara i skilda kulturella sammanhang , säger Ylva Lindberg.

Huvudtalare var Lynda Spencer från Rhodes University, South Africa och Lynn Mario T. Menezes de Souza, Universidade de São Paulo, Brasilien – båda i forskarskolans internationella advisory board.

Under de två dagarna hölls även ett antal seminarier samt presentationer av de tretton antagna doktoranderna som påbörjar sin doktorandutbildning under våren 2022.

Forskarskolan syftar till att bygga upp forskningskapacitet bland lärarutbildare, för att förbereda nästa generations lärare att undervisa för svenska skolans mångfald - och förbättra lärarutbildningarna och undervisningen i skolan med avseende på språk och litteratur.

– Även om språk och litteratur ska förstås som ämnesdiscipliner i sin egen rätt, utgör de fundamentala resurser för undervisning, lärande och kulturförståelse på ett övergripande plan. Genom doktorandprojekten i CuEEd-LL ska didaktiska metoder utarbetas för hur både språk och litteratur kan stödja literacyförmågor och värdegrund i dagens digitaliserade svenska utbildning, säger Ylva Lindberg.

Forskarskolan CuEEd-LL finansieras med närmare 39 miljoner kronor under en fyraårsperiod av Vetenskapsrådet. Den leds av Jönköping University i samverkan med Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Högskolan i Borås och Malmö universitet.


Program


08:30-10:00

Informal breakfast meeting CuEEd-LL board at Vox Hotel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.



10:00-11:45

Free time/reception of doctoral students including fika at Vox Hotel



11:45-12:45

Lunch (arrival all participants) at Spira Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.



12:45-13:00

Opening speech – Ylva Lindberg, JU



13:00-13:15

Welcome note – Agneta Marell, President of Jönköping University



13:15-14:15

Inaugural speech: "Unlearning to Learn. On becoming unconventionally curious about (this thing called) language" – Sangeeta Bagga-Gupta, JU (45 min 15 min questions) Chair: Anna Wärnsby (CuEEd-LL board, MAU)



14:15-14.30

Coffee break at Spira



14:30-15:30

Keynote – Lynda Spencer, CuEEd-LL advisory board (45 min 15 min questions) Chair: Anna Wärnsby (CuEEd-LL board, MAU)



15:30-17:00

Presentation round – doctoral students (maximum 9 minutes for each research plan) Chair: Elmaziye Ösgür (Eastern Mediterranean University, Northern Cyprus, guest researcher at JU)



17:00-17:15

Coffee break at Spira



17:15-18:00

Group discussions with the CuEEd-LL board



19:00-

Dinner at Vox Hotel




07:00

Breakfast at Vox Hotel



08:30-10:30

Text theoretical seminars on cultural empowering education (Course 1: Culturally Empowering Education for a Global 21st Century. Research and Practice. Anna Nordenstam – GU, Magnus Persson – MaU, and Ylva Lindberg – JU. See Studyguide)



10:30-11:00

Coffee break at Spira



11:00-12:00

Intersections between language and literature – Stefan Helgesson – SU, and Ylva Lindberg – JU (45 min 15 min questions)



12:00-13:00

Lunch at Spira



13:00-14:00

Keynote – Lynn Mario Menezes de Souza, CuEEd-LL advisory board (45 min 15 min questions)

Chair: Maria Bäcke (Communication, Culture, and Diversity - CCD research milieu, JU)



14:00-14:15

Coffee break at Spira



14:15-15:00

Summary and looking ahead – Tommaso Milani – GU, and
Linus Salö – SU



16:00

Departure



Keynote speakers

  • Lynda

    Lynda Gichanda Spencer

    Rhodes University
    Visa mer

    Lynda Gichanda Spencer, Rhodes University

    Title: “Walk like the chameleon”: Reflecting on my teaching journey at a South African University.

    Short abstract: In this talk, I will reflect on teaching literature at Rhodes University. In reflecting on my teaching memoir, I realise that I may have thought that I stumbled into academia, but I no longer consider myself an “accidental academic”. My teaching journey has been a learning expedition. It has been a challenging, but rewarding experience that has and continues to enrich me as a black African female academic in South Africa. I will begin by briefly contextualising higher education in the world, South Africa and Rhodes University, before I situate myself and my discipline.

    Contact: l.spencer@ru.ac.za

  • Lynn Mario T. Menezes de Souza

    Lynn Mario T. Menezes de Souza

    Universidade de São Paulo
    Visa mer

    Lynn Mario T. Menezes de Souza, Universidade de São Paulo

    Title: “Southern Conceptions of Language and Languaging: between epistemic racism, intercultural translation and cosmopolitics”

    Short abstract: Though the “South” in recent counter-colonial theorizing refers to the epistemic (and not necessarily geographic) construction of global knowledges as “Northern” and mainstream and “southern” (small ‘s’) as peripheral and not-so-academic, it can also refer to the possibility of looking at language from the bottom upwards as contextualized practice (languaging), focusing on users’ knowledges, rather than as an abstract top-down conception of named, contextually independent, defined ‘languages’. In this presentation, I will focus on how concerns change when language is seen “from the south”. The common linguistic expectations of accuracy, fluency and competence may be substituted by more ethical and even political issues such as interlocutors’ positionalities, dealing with gaps in commonalities, frustration, lack of mutual intelligibility etc. The talk will look at how do these intersect with universalized and standardized notions such as language, literature and culture.

    Contact: lynnmario@gmail.com 

2022-03-02