Rekordstort intresse för JU Solar Team

Studenter på Tekniska Högskolan.

Dubbelt så många studenter är med på uppstarten av det nya solbilsteamet jämfört med i fjol. Från vänster: Alma Jonsson, Ellie Brismar, Elin Liif, Maja Nyström och Louise Duvling Andersson, som alla läser på Tekniska Högskolan.

Efter JU Solar Teams framgångar i Bridgestone World Solar Challenge i Australien i höstas vill rekordmånga studenter vara med i Jönköping Universitys (JU:s) nya solbilsteam.

- Det ska bli jätteroligt och det kommer att utveckla mig inför arbetslivet, säger Alma Jonsson, student på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU).

JU Solar Team.

JU Solar Team kom sjua och blev bästa svenska solbil i Bridgestone World Solar Challenge i höstas.

JU Solar Team blev sjua i världen och bäst i Sverige i Bridgestone World Solar Challenge, som avgjordes i slutet av oktober i fjol. Det har inte gått obemärkt förbi. Till den här omgången av solbilsprojektet har dubbelt så många studenter både sökt och antagits till den första kursen. Det stannade vid 37 personer. Merparten av dem är från JTH, men intresset för att delta i JU Solar Team finns bland studenter på alla fyra av JU:s fackhögskolor.

"Olika typer av kompetenser"

- Det beror säkert på att vi gjorde bra ifrån oss i Australien, men också på möjligheten att få vara med i det här unika projektet. Studenterna får en realistisk erfarenhet av projektarbete, konstruktionsarbete och testning. Dessutom måste bilen finansieras, transporteras och inte minst fungera, vilket kräver samarbete med olika typer av kompetenser, säger Dag Raudberget, som tillsammans med Magnus Andersson är kurslärare för solbilsprojektet.

De tycker det är roligt att vara igång igen med en ny omgång av solbilsprojektet och att studenterna verkar vara motiverade och sugna på att konstruera en ny och ännu bättre solbil än senast.

Flera syften

Solbilsprojektet ges som fyra separata kurser på JTH där studenterna bygger en bil som drivs av solenergi. Syftet är att utbilda morgondagens ingenjörer och marknadsförare, men också att öka intresset bland ungdomar att söka sig till högre utbildningar. Bridgestone World Solar Challenge, som brukar kallas VM för solbilar, korsar den australiska kontinenten från Darwin i norr till Adelaide i söder. Sträckan mäter drygt 300 mil och tävlingen hålls nästa gång i oktober 2025.

Två av de nya studenterna i JU Solar Team är Alma Jonsson och Ellie Brismar, som studerar på JTH.

- Jag är tävlingsinriktad och tycker det är roligt med bilar och design. Det här är ett stort projekt som kan leda till intressanta jobbmöjligheter och de verkar ha väldigt bra sammanhållning i teamet, att man kommer ihop som en familj, säger Alma Jonsson.

Ellie Brismar har erfarenhet på området tävlar i Time attack racing och skulle inte ha något emot att vara en av förarna till solbilen.

"Naturligt för mig att vara här"

- Det känns naturligt för mig att ingå i solbilsteamet och det var ett skäl till att jag valde att läsa på JTH. Jag är väldigt motiverad och ser fram emot att lära mig bygga solbilen från ritning till slutprodukt och sedan vara med och tävla i Australien, säger Ellie Brismar.

Båda är imponerade över förra teamets framgångar och hoppas kunna vara med och bidra till lika bra eller ännu bättre resultat i nästa års i Bridgestone World solar Challenge.

- Kul och statushöjande för Jönköping University att vi kan leverera så bra och slå många andra stora lärosäten i den tävlingen, säger Ellie Brismar.

Läs mer om JU Solar Team här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Studenter på Jönköping University.

World Solar Challenge hålls nästa gång i oktober 2025, men det gäller att komma igång tidigt med utvecklingen av den nya solbilen.

Studenter, Tekniska Högskolan.

Magnus Andersson (med ryggen mot kameran) med delar av förra årets JU Solar Team. 17 av dem har anmält intresse för att vara mentorer till det nya soilbilsteamet.

Studenter och lärare på Tekniska Högskolan.

Kursledarna Dag Raudberget och Magnus Andersson tycker det är roligt att bygga upp ett nytt team som kan vara med och konstruera en ny, konkurrenskraftig solbil.

2024-02-01