Charlotte Öhman

Universitetsadjunkt i pedagogik
Avdelningen för pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation
Doktorand i pedagogik
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

Charlottes forskningsintresse fokuserar på förskolan som en demokratisk arena i samhället. I sin doktorsavhandling undersöker Charlotte vårdnadshavares delaktighet i förskolan. Avhandlingen syftar även till att undersöka vårdnadshavares delaktighet i relation till förskolläraruppdraget. I tidigare projekt har hon undersökt hur förbättringsarbete kan främja mottagande av barn som är nyanlända i förskolan. 

Biografi

Charlotte utbildade sig till förskollärare vid Högskolan i Jönköping och tog sin examen 1994. Hon har därefter arbetat som förskollärare i cirka 20 år. 2014 började Charlotte som universitetsadjunkt på HLK. Parallellt med sitt arbete har hon studerat vilket har lett till en fil magister och en fil master i pedagogik. Tack vare ett samarbete mellan HLK och en närliggande kommun antogs hon våren 2021 som samverkansdoktorand och påbörjade då sina forskarstudier (70%) kombinerat med en tjänst som förskollärare med utvecklingsansvar (30%). Hösten 2025 är disputation planerad och tjänsten som samverkansdoktorand kommer då avslutas. Hon återgår därefter till sitt arbete på HLK kombinerat med ett uppdrag som samverkanslektor åt den kommun där hon haft sin doktorandtjänst.

ORCID ID

https://orcid.org/0000-0001-9676-4221

Artikel

Öhman, C., Hugo, M., Augustine, L. (2024). Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet i förskolan Educare, 1-28. More information
Öhman, C. (2023). Utvecklingssamtal i förskolan – en studie om hur vårdnadshavares delaktighet framträder genom förskollärares professionalitet Paideia, 37-47. More information
Alnervik, K., Öhman, C., Lidén, E., Nilsson, M. (2018). Barn och vårdnadshavares minnen av deltagande i pedagogisk dokumentation Nordisk Barnehageforskning, 17(8). More information

Bok

Alnervik, K., Öhman, C., Anderstaf, S., Wennefors, K. (2024). Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer för professionellt samarbete. Stockholm: Lärarförlaget More information

Doktorsavhandling

Öhman, C. (2025). Vårdnadshavares delaktighet: en del av förskolans demokratiska uppdrag (Doctoral thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication). More information

Antologibidrag

Gustafsson, M., Lidén, E., Öhman, C. (2020). Kollaborativt lärande - att diskutera och pröva sig fram till ett utforskande arbetssätt. In: Sara Hvit Lindstrand & Karin Alnervik (Ed.), Kreativa lärprocesser: estetik och undervisning i förskolan (pp. 41 -52). Stockholm: Liber More information
Nilsson, M., Hvit Lindstrand, S., Öhman, C., Alnervik, K. (2016). Förskoledidaktisk forskning i dialog med förskolans praktik: Metoder och utmaningar. In: Elsie Anderberg (Ed.), Skolnära forskningsmetoder (pp. 143 -158). Lund: Studentlitteratur AB More information

Konferensbidrag

Augustine, L., Öhman, C. (2025). Parents perceptions of participation in preschool. 33rd EECERA Annual Conference, Bratislava, Slovakia, 25–28 August 2025. More information
Öhman, C. (2024). Development dialogue in Preschool – a study about how parental participation appears through preschool teachers’ professionalism. 32nd EECERA Annual Conference, Brighton, United Kingdom, 3–6 September 2024. More information
Öhman, C. (2024). Guardians' participation in preschool's systematic quality work (SQW) with a special focus on evaluation. OMEP European Conference and Assembly, April 24-26, 2024, Kristianstad, Sweden. More information
Öhman, C. (2023). Parental participation in preschool teaching – An aspect of democracy. 31st EECERA Annual Conference, Lisbon, Portugal, 30th August – 2nd September 2023. More information
Öhman, C. (2023). Vårdnadshavares delaktighet i förskolans systematiska kvalitetsarbete (SKA). Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication, Lärande och kommunikations doktorandsymposium 2023, 14 december 2023. More information
Bjursell, C. Ahl, H. Almgren, S. Berglez, P. Bergström, J. Bertills, K. , ... Öhman C. (2022). Lifelong Learning Through Context Collapse: Higher education Teachers’ Narratives About Online education During The Pandemic. INTED2022 Conference, 7th-8th March 2022. More information
Öhman, C. (2022). Vårdnadshavares delaktighet i förskolans undervisning - möten som påverkar förskolläraruppdraget. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University, 9 november 2022. More information
Renblad, K., Öhman, C., Ärlig, U., Angshed, C. (2021). Riktade insatser för nyanlända barn och elevers lärande - ett lokalt och nationellt utvecklings/förbättringsområde. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Jönköping University, 9 november 2021. More information
Alnervik, K., Öhman, C., Lidén, E. (2017). "That's the way it was": Children's and parents' reflections regarding pedagogical documentation. 27th EECERA Conference, Bologna, Italy, 29th August – 1st September 2017. More information

Rapport

Anderstaf, S., Mrak, L., Öhman, C. (2021). "Vingar som bär..." – en utbildningsresa från barnskötare till förskollärare. Jönköping: Enheten för samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation More information