2016-04-19
Tim Nilsson- en internationell entreprenör
Tim Nilsson bor i Berlin och driver mångmiljonföretaget Glispa. Hans karriär börjande på Jönköping International Business School, där han knöt viktiga kontakter inför framtiden.
1994 började Tim i den första klassen någonsin på det då nybyggda Jönköping International Business School. Tim läste ett program i nationalekonomi och det var bland annat den internationella atmosfären som lockade honom till Jönköping University.
- Skolan hade hög potential, man kunde få möjligheten att starta sitt egna bolag och ta sig ut i världen, säger Tim.
Tim var långt ifrån en A-student och under studietiden hade han mängder av projekt vid sidan om. Förutom hänga med kompisarna och spela golf, drev Tim det egna företaget Tillväxtpiloterna.
-Jag var en typisk entreprenör redan då som hade många bollar luftar och som jobbade hårt med att knyta kontakter, säger Tim.
Under sin sista termin bestämde sig Tim för att åka till Hawaii för utbytesstudier. Under denna tid var utbytesprocessen långt ifrån så utvecklad som den är idag och Tim fick kämpa hårt för att komma iväg.
- Det var väldigt nyttigt att kunna se världen från andra perspektiv och på Hawaii fick jag arbeta mycket praktiskt ute hos företag, säger Tim.
Resandet och den internationella upplevelsen gav mersmak och efter sina högskolestudier valde Tim backpacka runt om i världen.
- Jag drevs av att se nya platser och att möta nya människor. Det gav mig ett brett kontaktnät samtidigt som jag blev duktig på att läsa och förstå andra människor säger Tim.
Efter år av resande och upptäckande, kände Tim att det var dags att ta tag i karriären på riktigt. Att han skulle arbeta utomlands var han säker på, frågan var bara vart.
- Jag fundera länge på San Fransisco men sen insåg jag att Berlin var den ultimata platsen att vara på. Europas största stad som dessutom är perfekt placerad på kartan, säger Tim.
I Berlin startade Tim upp bolaget Glispa år 2008. I början sysslade företaget med online-marknadsföring men bytte snabbt bana till mobilmarknadsföring, ett drag som visade sig vara helt rätt.
- När smartphones kom tog det en helt ny vändning och vi fick ett enormt genomslag. Jag hade aldrig kunnat tro att den typen av marknadsföring skulle kunna bli så stor, säger Tim.
Idag har Glispa kontor i ett flertal länder och företag går bättre än någonsin. I takt med att mobilanvändandet ökar växer företaget, som hela tiden arbetar för att kunna etablerar sig på fler marknader i olika länder.
- Jag tror allt handlar om målsättning och inspiration. Man måste tro på att man kan klara av det. Om någon annan kan, så kan jag också. Det är det som gör en entreprenör, avslutar Tim.