student
2021-04-27

2021-04-27

Nya mål för JU Solar Team – i Sydafrika

JU Solar Team.

JU Solar Team ställer inte in när coronapandemin sätter stopp för en tävling, utan ställer om till en annan tävling. Här är JU Solar Teams marknadsteam, som består av (från vänster): Erika Willumsen, Sandra Sernelin Ahlsén och Sofia Östangård. Foto: Benjamin Fodor

Coronapandemin sätter stopp för höstens solbilstävling Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) i Australien. Då byter Jönköping University Solar Team kontinent och tävling till Sasol Solar Challenge i Sydafrika, 2022.

JU Solar Team.

Den här bilen som JU Solar Team tävlade med i Australien 2019 kommer att användas även i Sydafrika 2022, men i ombyggd form. Foto: Martin Hérma

Solbilsprojektet drivs som en kurs på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU). Syftet är att utbilda morgondagens ingenjörer och marknadsförare, men också att öka intresset bland ungdomar att söka sig till högre utbildningar. JU Solar Team vill även utveckla och visa på användningen av förnyelsebar energi.

JU Solar Team optimerar nu solbilen som användes i BWSC i Australien för två år sedan till Sasol Solar Challenge i Sydafrika hösten 2022.

– Solbilsprojektet på Jönköping University inspirerar och motiverar unga att läsa teknik, så det är viktigt att det fortsätter även om det sker vid en annan tävling, säger studenten Sandra Sernelin Ahlsén, som ingår i JU Solar Teams marknadsgrupp.

Hon och hennes kollegor hoppas att den ombyggda solbilen kommer att vara klar i höst. Därefter kommer flera av dem att gå in och stötta nästa upplaga av JU Solar Team i byggandet av deras solbil till BWSC 2023.

"Glada för att få en andra chans"

Studenterna Johan Josefsson, Team Manager för JU Solar Team, och Alvin Södergren, som jobbar med att optimera solbilskarossens aerodynamik och funktionalitet, blev besvikna när BWSC ställdes in, men har full förståelse för beslutet. De tycker att Sasol Solar Challenge fungerar som ett bra substitut till BWSC.

– Vi är väldigt glada för att få en andra chans på här sättet och det ska bli superspännande att delta i en tävling som vi aldrig har varit med i tidigare, säger Alvin Södergren.

Bytet av tävling medför flera utmaningar för JU Solar Team, som att bygga om solbilen till en miljö de inte har någon data från sedan tidigare. I Sasol Solar Challenge ska man dessutom ta sig så långt som möjligt på en 5 000 kilometer lång sträcka, istället för att som i BWSC köra från start till mål.

– Alltid kul att bryta ny mark, säger Johan Josefsson.

Studenten Isac Sélea, huvudansvarig för elektroniken i JU:s solbil, påpekar att körsträckan i Sasol Solar Challenge nästan är dubbelt så lång som i BWSC.

– Ingen har klarat hela sträckan vad jag vet, men många har varit nära, säger han.

Den extra tiden som JU Solar Team får på sig fram till Sasol Solar Challenge ska elteamet använda till att förbättra solbilens elsystem och slipa på nya strategier.

JU Solar Team

JU Solar Teams aerodynamik och design-team består av (från vänster): Rasmus Wickström, Oskar Ogarp och Alvin Södergren. Foto: Benjamin Fodor.

JU Solar Team.

JU Solar Teams elteam består av (från vänster): Josef Vernersson, Petter Ydrestrand, Isac Sélea och Benjamin Fodor.

JU Solar Team.

JU Solar Teams chassi-team består av (från vänster): Eric Pettersson, Jonatan Magnusson, Johan Josefsson, Erik Fagerberg, Rasmus Brask-Nilsen. Foto: Benjamin Fodor

Läs mer om JU Solar Team via den här länken.
Läs mer om Sasol Solar Challenge via den här länken.
Läs mer om Bridgestone World Solar Challenge via den här länken.

Cookieinställningar