ENCELL

Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande

Nyheter

Uppsatstävling

Varje år utlyser vi på Encell en tävling riktad till studenter som skriver sin uppsats på svenska högskolor och universitet, de bästa uppsatserna belönas med 10 000 kronor.

Uppsatsen kan behandla valfritt område som stödjer olika aspekter på vuxnas lärande på många sätt. Till exempel:

  • Vilka utmaningar finns då det gäller utbildning av vuxna?
  • Hur arbetar organisationer med kompetensöverföring?
  • Hur sker lärande mellan generationer?
  • Hur ser olika individer på lärande?
  • Hur kan vi förstå äldres lärande?
  • Vad innebär det att studera som vuxen?

Läs mer och tipsa studenter som kan söka!

Senaste publikationer

  • Hedegaard, J., Ahl, H. (2019). Learning to deal with freedom and restraints: Elderly women’s experiences of their husbands visiting a Men’s Shed. 59(1), 76-93 Mer information
  • Ahl, H., Marlow, S. (2019). Exploring the false promise of entrepreneurship through a postfeminist critique of the enterprise policy discourse in Sweden and the UK. Human Relations Mer information
  • Persson, R. (2019). Challenges to the basis of giftedness and talent education. Mer information
  • Ahl, H., Hedegaard, J. (2019). The theory of conditional social equality: Group homogeneity as a prerequisite for challenging (some) inequalities among older men. Mer information
  • Hedegaard, J., Ahl, H. (2019). Catching glimpses of youth: Women’s experiences of their husbands visiting Men’s Shed. Faro: Universidade do Algarve Mer information
  • Dybelius, A. (2019). Vem var Karl XII och kan vi lära något av hans ledarskap? [bloggpost]. Mer information
  • Dybelius, A. (2019). Ledarskap enligt Karl XII [bloggpost]. Mer information
  • Ludvigsson, A., Falkner, C. (2019). Fritidshem - ett gränsland i utbildningslandskapet: Lärare i fritidshems institutionella identitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (pp. 13-26). Mer information

Alla träffar från DiVA (617)

Collearn - en blogg om lärande i organisationer

I mars 2016 startade forskarna Cecilia Bjursell och Annika Engström bloggen "Collearn – collaborate & learn". Bloggen är en arena där de experimenterar och utvecklar idéer kring lärande i organisationer.

Besök bloggen här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skolchefsinstitutet

Skolchefsinstitutet vänder sig till dem som är ledare för rektorer och förskolechefer i offentlig eller privat verksamhet. Syftet med institutet är att stärka skolcheferna i sitt ledarskap.

Institutet finns vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Läs merlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Prenumerera på vårt månadsbrev


Om Encell

Encell är ett nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande, inrättat 2001 på initiativ av regeringen. Encell är ett av åtta nationella resurscentrum i Sverige.

Utöver att samla nyheter om vuxnas och det livslånga lärandet i nyhetsflödet, skriver vi även egna reportage. Vi har också en mindre samling filmer och en rapportserie om livslångt lärande.

Här hittar du mer information om vår forskning.

Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information