Gunvie Möllås
Forskningsgrupper
Forskning
Gunvie Möllås forskningsintresse är riktat mot hur förutsättningar skapas för varje elevs lärande och utveckling genom främjande, förebyggande och åtgärdande arbete på alla nivåer, det vill säga huvudmanna-, organisations- och gruppnivå. I fokus står den kommunikation och det samspel som konstituerar elevers skolsituationer i den dagliga skolpraktiken. Begreppen delaktighet, kommunikation och lärande betraktas som en oupplöslig triad i studiet av de kommunikativa kontexter som bygger upp den sociala praktiken.
Avhandlingsarbetet utgjordes av en longitudinell, etnografisk studie inom gymnasieskolan. Vidare har studier genomförts inom gymnasiesärskola och den obligatoriska särskolan. Andra studier har exempelvis handlat om fristående skolors beskrivning av sin verksamhet riktad till elever i behov av särskilt stöd, specifika yrkesroller som specialpedagoger och speciallärare, uppföljning av specifika insatser på kommunnivå.
För närvarande pågår studier som knyter an till specifika insatser som har initierats på statlig nivå. Det rör sig om det nationella kompetensutvecklingsprogrammet ”Specialpedagogik för lärande” och riktade insatser inom ramen för ”Samverkan för bästa skola”. I det sistnämnda fallet riktas Gunvies studier mot såväl skolans värdegrundsarbete som organisering, planering, genomförande och bedömning av en pedagogiskt differentierad undervisning.
Biografi
Gunvie Möllås, f 1957, har efter avlagd mellanstadielärarexamen 1978, främst arbetat inom grundskolan. Utbildningen har kompletterats med bland annat en specialpedagogexamen. Studier i pedagogik på magisternivå blev senare inkörsporten till forskarutbildning och en projektanställning vid Göteborgs universitet. Hon disputerade hösten 2009 och anställdes 2010 som universitetsadjunkt vid Högskolan för lärande och kommunikation. Tjänsten som universitetslektor i specialpedagogik har hon haft från 2013 fram till sin pensionering hösten 2023.