Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram.
För mer information, kontakta forskningsmiljöledarna:
Anna-Lena Godhe
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Gun Sand Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Ulla-Lena Simonsson
- Andreas Widlund
- Helena Svanängen Länk till annan webbplats.
- Carina Svensson Länk till annan webbplats.
- Anna Wiman Häll Länk till annan webbplats.
- Ulrika Martinsson Länk till annan webbplats.
- Klas Öhling
Affilierade forskare
Projekt
Pågående forskningsprojekt:
- MOST – Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities
- Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskolan och förskoleklass
- ULF – Praktiknära skolforskning
Avslutade forskningsprojekt:
Publikationer
-
Bäckström, P. (2024). Synthesizing frame factor theory and opportunity to learn to a theory on peer effects in education.
-
Öhman, C. (2024). Guardians' participation in preschool's systematic quality work (SQW) with a special focus on evaluation.
-
Milner, A., Bäckström, P., Ernestam, J. (2024). Constructing solidarity through social justice in education: from collaboration and conflict to amalgamation between Swedish teacher unions.
Globalisation, Societies and Education
-
Öhman, C., Hugo, M., Augustine, L. (2024). Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet i förskolan.
Educare (pp. 1-28).
-
Kullberg, A., Björklund, C., Runesson Kempe, U. (2024). Seeing number relations when solving a three-digit subtraction task.
Educational Studies in Mathematics
-
Bäckström, P. (2024). Exploring mechanisms of peer effects in education: Frame factor analyses of classroom instruction.
(Doctoral thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication)
-
Bäcklund, J., Florin Sädbom, R., Manderstedt, L., Anderström, H. (2024). We are mentoring more often: experiences of being a mentor in a training school project.
Education Inquiry 15(2), 203-226
-
Öhman, C. (2023). Vårdnadshavares delaktighet i förskolans systematiska kvalitetsarbete (SKA).
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Rostedt, J. (2023). ’Barnfri tid’ - en etnografisk fallstudie om planering av matematikundervisning i svensk förskola.
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Einhärja, S. (2023). The relational competence of preschool teachers.
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Bäcklund, J. (2023). Making Education Matter and Educational Matters in the 21st century: Digital Presence of Schools.
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Blom, K., Rostedt, J., Alvén Sjöberg, J. (2023). Lärande och kommunikations doktorandsymposium 2023: Abstrakt bok.
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Godhe, A., Ideland, J., Ollinen, K. (2023). Dilemmatic spaces pertaining to digitalisation, equity and increased goal attainment in Swedish schools and preschools.
Pedagogy, Culture & Society
-
Helming Gustavsson, M. (2023). Engagemang vid fiktionsläsning i en social läspraktik: en studie i svenskundervisning iårskurs 7–9.
-
Sjöberg, J., Blom, K., Rostedt, J. (2023). Vad är det här om HLKs doktorandsymposium och ska Jens bli pappa?: Avsnitt 18 av HLKs doktorandpodd [podcast].
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikations doktorandorganisation, Jönköping University
Alla träffar från DiVA (619)