Maria Hammarsten
Forskningsgrupper
Forskning
Maria bedriver för närvarande doktorandstudier i platsspecifika kontexter ur barns perspektiv, Göteborgs universitet. Hammarstens licentiatuppsats; Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv - Speglat under samtalspromenader handlade om barns utvecklande av ekologisk litteracitet, förebyggande av växtblindhet och en skogsträdgårds upplevelseerbjudanden. Studien visade på utomhuspedagogikens potential i skogsträdgårdar, när folkhögskolepedagoger och grundskolelärare samarbetar. Licentiatuppsatsen adresserade också det kompensatoriska uppdraget i mötet med barn som i vardagen inte har direkt närhet till naturmiljöer. Maria ingår i ”Barn och Unga”, ett nätverk med intresse för forskning om barn och ungas livsvillkor, aktörskap, lärande och utveckling, ”Fritids(hems)pedagogiska nätverket” och ”Nordiskt forskningsnätverk för miljö- och hållbarhetsutbildning”. Hon är ordförande i ”Utenavet”, ett nationellt och ideellt nätverk för att främja utomhusbaserat lärande, samt bloggar regelbundet för Vertikals, en arena för dialog mellan teori och praktik som påverkar vår gemensamma framtid och utbyte av kunskap mellan människor. Hammarsten ingår även i NaTe-gruppens högre seminarieserie vid Göteborgs universitet. Marias forskningsintressen är utomhuspedagogik, utomhusundervisning och lärande för hållbarhet.
Biografi
Maria innehar en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete i naturvetenskapens didaktik vid IDPP, Göteborgs universitet. Hammarsten är även universitetsadjunkt i pedagogik, fil. lic. i pedagogik med inriktning mot didaktik på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU), har undervisat på lärarutbildningen, varit verksam i fristående kurser, professionsutvecklande seminarium, kompetensutvecklingsuppdrag, har varit aktiv i HLK 2komma5 och framtaget kursplaner för Skolverket [Matematiklärande i ett utomhuspedagogiskt perspektiv, Det utvidgade klassrummet inom svenska och matematik] och för uppdragsutbildningar [Öppen fritids- och ungdomsverksamhet – meningsfull fritid, Mötesplatser för ungdomars fritid], sedan 2005. Hammarsten har vid Linköpings universitet handlett internationella studenter i masterprogrammet, Outdoor and Sustainability Education. Hösten 2020 arbetade Maria delvis med att bedriva undervisning i pedagogik vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Norge. Under 2023 bidrog Maria med utomhuspedagogisk kompetens till den pedagogiska verksamheten och vid tre olika universitet i Japan. Hammarsten har en magister- och masterexamen i pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning. Maria har även en barn- och ungdomspedagogisk examen och lärarlegitimation i flera skolämnen mot grundskolans tidigare år och fritidshem.
ORCID ID
https://orcid.org/0000-0001-5432-6418
Publikationslista HLK/JU
Artikel
Hammarsten, M. (2024). Ge barnen platser att bygga på! Fritidspedagogik.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1894008&dswid=-2479
Hammarsten, M. (2024). A review of walk-and-talk conversations with children as a research method Journal of Adventure Education and Outdoor Learning.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669809&dswid=3679
Hammarsten, M., Lisberg Jensen, E., Ståhl, M. (2024). Bygglekplatsen resiliens – motorisk och social resiliens för kommande generationer Att lära in ute-bladet, 38(4), 12–14.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1920577&dswid=4684
Hammarsten, M., Brage, C. (2023). Barn har rätt till riskfyllda platser Förskolan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1734839&dswid=7016
Hammarsten, M. (2023). Barn har rätt till platser där de får ta risker Fritidspedagogik, 39.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1738128&dswid=-3320
Brage, C., Hammarsten, M. (2023). Vilka utomhusmiljöer erbjuder vi våra barn i förskolorna Östgöta Correspondenten, 22.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739210&dswid=-2849
Hammarsten, M. (2023). Utomhusmiljöer för barn är en viktig hållbarhetsfråga Tidningen Utemiljö, 23–31.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1734887&dswid=3505
Hammarsten, M., Brage, C. (2023). Barn har rätt till platser där de får ta risker Förskolan, 39.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739322&dswid=-4626
Rehder, K. (2023). Tre tycker om teknik Teknikundervisning i skolan: Tidskrift För teknikämnet i förskola, grundskola och gymnasium, 29(2), 4.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1758077&dswid=3752
Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). ”Barn har rätt till skrubbsår” Förskolan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1797254&dswid=179
Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). "Risktagande lek är nödvändigt" Fritidspedagogik, 28–29.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1797790&dswid=363
Hammarsten, M. (2023). Grand Tour om utomhusundervisning i Japan Att lära in ute-bladet, 37(4), 25–27.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1819746&dswid=-4470
Hammarsten, M., Lager, K., Lundström, M. (2022). Rum för meningsfull fritid? TTELA.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1706377&dswid=3811
Hammarsten, M. (2022). Sänk tröskeln för att komma i gång Förskoletidningen, 33–34.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1690979&dswid=-297
Hammarsten, M. (2022). De unga gör helt rätt när de stämmer staten: 1 620 forskare och lärare i forskarvärlden: Vi ställer oss bakom Auroras klimatkrav Aftonbladet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1717034&dswid=9431
Hammarsten, M. (2022). Fritidshemmens viktiga roll för integrationen äventyras av lärarbristen Göteborgs-Posten.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1720224&dswid=-7522
Åkerblom, P., Hammarsten, M. (2021). Pandemin blåslampa för framtidens lärande Tidskriften stad, 65.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1535258&dswid=8455
Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogisk plattform med Jönköping University och Naturskolan i Jönköpings kommun Att lära in ute-bladet, 35(3), 10–11.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1602263&dswid=4743
Hammarsten, M. (2021). Skogsträdgårdens potential – en studie baserad på samtalspromenader Bi-lagan, 3.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1620846&dswid=-7144
Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården inspirerar till fantasilekar Fritidspedagogik, 32–33.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1654108&dswid=7426
Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården är viktigt för leken Fritidspedagogik, 14 september.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1654107&dswid=-4369
Hammarsten, M. (2021). What are Schoolchildren doing Out There?: Children's Perspectives On Affordances In Unedited Places Built Environment, 47(2), 186-205.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1581026&dswid=528
Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården inspirerar till fantasilekar Förskolan, 32–33.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1690163&dswid=-7468
Hammarsten, M. (2020). "Håll lektioner utomhus för att minska smittan" Dagens Nyheter, 2020-05-21.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1431879&dswid=-4934
Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Pedagogiken ska inte stanna innanför tröskeln Jönköpings-Posten Jönköping: Hall Media.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432347&dswid=-1923
Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Värnamo Nyheter, 2020-05-27.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1441602&dswid=-1549
Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Vetlanda-Posten, 2020-05-27.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445858&dswid=-752
Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Smålänningen, 2020-05-27.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445867&dswid=-6730
Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Falköpings Tidning, 2020-05-27.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445880&dswid=-42
Hammarsten, M. (2020). ”Det viktigaste är att växterna får leva och sånt”: en studie om att förebygga barns växtblindhet Barn, 37–49.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1484753&dswid=1716
Hammarsten, M. (2019). "Man lär sig att man kan leva utan dator" - en skogsträdgård ur barns perspektiv, 33(3), 7–8.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1373032&dswid=8867
Ericsson, F., Hammarsten, M. (2019). Forskare positiv till utomhuslektioner – men varnar för att romantisera Södermanlands Nyheter, 2019-02-15.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646732&dswid=-7360
Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2019). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 227-241.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1248898&dswid=5020
Bok
Hammarsten, M., Bonorden, B. (2024). Varför är det viktigt att lära barn och unga att odla? [Lärarhandledning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1924139&dswid=-5170
Hammarsten, M. (2022). Utomhusundervisning: en handbok. Lund: Studentlitteratur AB.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1687965&dswid=-4617
Antologibidrag
Hammarsten, M. (2023). Förord till Odla och lär: Lärarhandledning till skolträdgården. In: Odla och lär: Lärarhandledning till skolträdgården (pp. 3).
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821930&dswid=-7586
Hammarsten, M. (2022). Utomhusundervisningens potential. In: Åsa Hirsh & Jesper Boesen (Ed.), Uppdragsutbildning – ett ömsesidigt lärande i samverkan (pp. 82–98). Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1662106&dswid=-2244
Hammarsten, M. (2012). Ut och lek!. In: Marie Bengts & Helena Gårdsäter (Ed.), Fullt av lek: om att ge utrymme för skolbarns lek (pp. 40–45). Stockholm: Lärarförbundets förlag.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A707510&dswid=-604
Konferensbidrag
Presentation av Jönköping University på Forskarknytis på Linnéuniversitetet 11–12 juni 2025.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984518&dswid=-9127
Hammarsten, M. (2025). Potentials of an adventure playground – learning affordances from children's perspective. NERA Conference 2025, Nordic Educational Research Association (NERA), Helsinki, Finland, 5-7 March 2025.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1943761&dswid=-4810
Hammarsten, M. (2025). Elevers perspektiv på pedagogiska utomhusplatser. MC518, Södertörns högskola, Symposium om fritidshem, "Det bildande fritidshemmet. Perspektiv på meningsfull fritid", 28 mars 2025.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1948822&dswid=5066
Hammarsten, M. (2024). Utenavet under temat, dåtid, nutid och framtid. Utenavets nätverkskonferens på Campus Gränna, 29–30 augusti 2024.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1894003&dswid=93
Hammarsten, M. (2024). Rum för utomhuspedagogik. Seminarium om barns utomhusmiljöer, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Alnarp, 12 mars 2024.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1844123&dswid=-7231
Hammarsten, M. (2024). ”Hemligheter, farligheter och färdigheter”: Hur barn gör platser till sina egna i ett samskapande byggprojekt. Sociologidagarna 2024, "Övergång eller undergång", Göteborg, 13–15 mars.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1848424&dswid=7381
Hammarsten, M. (2023). Kojan: Om barns rättigheter till spontana lekplatser. Linköping: Linköping University Electronic Press, Konferens i pedagogiskt arbete, 16–17 augusti 2023, Norrköping.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1788866&dswid=-4492
Hammarsten, M. (2023). Utomhuspedagogik i den pedagogiska praktiken, förskolan. Kompetensutvecklingsdag i utomhuspedagogik 2023, 9 januari, Tidaholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1725119&dswid=519
Hammarsten, M. (2023). Forest garden for learning and hands-on activity from children's perspectives. 2nd International Forest Garden, Food Forest Symposium, Online 20-24 February 2023.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739549&dswid=-2772
Hammarsten, M. (2023). Klätterställning, klätterträd och kojan - Platser för barn eller barns platser. Naturskoleföreningens konferens och årsmöte 2023, 15–17 mars 2023, Vårdnäs Stiftsgård Hotell och Konferens, Brokind, Sverige.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1743759&dswid=8993
Hammarsten, M. (2023). Utomhusundervisning för förskolan – ”online” eller “offline” med naturen. I Ur och Skurs konferens Höstglöd, Ulricehamn, 29/9–1/10, 2023.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802516&dswid=-5326
Hammarsten, M. (2023). Kojan – att gestalta utomhusmiljöer för och med barn. Nätverksmöte i Växjö 18–20 oktober 2023, Tema: Ett fritidshem för alla.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1806522&dswid=9126
Hammarsten, M. (2023). Utomhusundervisning i den pedagogiska praktiken. “Leka och lära matematik ute” step up - Introduktionskurs, Gifu Academy of Forest Science and Culture, 28 November 2023, Mino, Japan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815470&dswid=-4829
Hammarsten, M. (2023). Det utomhuspedagogiska materialet. Nature Experience Programs for Children, To create eco-tours that are children-friendly, 2 November 2023, Surugadai University, Hanno, Japan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815473&dswid=-2515
Hammarsten, M. (2023). Ämnen i ett utomhuspedagogiskt perspektiv [svenska/japanska]. "Ute är inne" [japanska], 4 november 2023, Chiba, Japan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818057&dswid=985
Hammarsten, M., Bjarnadóttir, B., Arnardóttir, N. (2022). Utomhuspedagogik i Sverige och på Island. Jönköpings kommun, 5 april 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1650936&dswid=-378
Bjursell, C. Ahl, H. Almgren, S. Berglez, P. Bergström, J. Bertills, K., ... Öhman C. (2022). Lifelong Learning Through Context Collapse: Higher education Teachers’ Narratives About Online education During The Pandemic. INTED2022 Conference, 7th-8th March 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1643417&dswid=5558
Hammarsten, M. (2022). Utomhuspedagogik i samverkan mellan akademin och naturskolan. Poängen med undervisning och lärande utomhus - Utenavets webbinarium, 9 maj 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1657153&dswid=8326
Hammarsten, M. (2022). Walk-and-talk conversations with children – a literature review. Reykjavík: School of Education, University of Iceland, NERA Conference 2022, Reykjavík, Iceland, 1-3 June 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1665391&dswid=-7290
Hammarsten, M. (2022). Att förebygga platsblindhet – göra en plats till pedagogisk markanvändning. Ute är inne, 30–31 augusti 2022, Helsingborg.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1694177&dswid=6688
Hammarsten, M. (2022). Undervisning och lärande i skolans utomhusmiljöer - Rektorers uppfattningar. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University, 9 november 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1709789&dswid=4116
Hammarsten, M. (2022). Undervisning för hållbar utveckling. Lärarförbundet Senior Jönköping, 14 november 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1711090&dswid=2310
Hammarsten, M. (2022). Seminarium: Kojan – Om barns rätt till spontana lekplatser. Seminarium: Kojan – Om barns rätt till spontana lekplatser, Österängens Konsthall, Jönköping, 12 december 2022.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1720205&dswid=6090
Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogik – Barns utomhusmiljöer i urbaniseringens spår. Föreläsningsserie Stadsbyggnadsvisionen, Miljöfika och friluftsliv i Jönköpings stadsbibliotek, arrangerat av Jönköpings kommun, 23 september 2021.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1592074&dswid=-5580
Hammarsten, M. (2021). Barns perspektiv på oredigerade platser utomhus. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Jönköping University, 9 november 2021.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1610096&dswid=5452
Hammarsten, M. (2021). Barns perspektiv på oredigerade platser utomhus. Child and Youth Studies Conference, University West, November 4-5, 2021.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1610156&dswid=3346
Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogik i samverkan mellan akademin och naturskolan. Utenavets webbinarium: Poängen med undervisning och lärande utomhus, 9 maj 2021.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1647465&dswid=2967
Hammarsten, M. (2019). Det är väl inne att lära ute? Utomhuspedagogik året runt med förskoleklassen!. En god start i förskoleklass, 31 januari – 1 februari, 2019, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288082&dswid=-9128
Hammarsten, M. (2019). Place Meaning for Children in the Forest Garden. 14th Conference of the European Sociological Association, Manchester, United Kingdom, 20 – 23 August 2019.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1305075&dswid=9944
Hammarsten, M. (2019). School Children´s Perspectives from Forest Gardens Places. 8th Nordic Geographers Meeting, June 16–19, 2019 Trondheim, Norway.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1305258&dswid=-6921
Hammarsten, M. (2019). Platsers meningserbjudanden ur barns perspektiv – En skogsträdgårds platskvalitéer. Symposium: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, Jönköping, Sverige, 28 augusti 2019.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1342174&dswid=-6003
Hammarsten, M. (2019). Utomhuspedagogiken skapar en ”ekodukt”. Ute är inne. Tema: Utomhuspedagogik och ekosystemtjänster 29–30 augusti 2019, Jönköping.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1342177&dswid=-5356
Hammarsten, M. (2019). En grön oas eller ett geggigt ställe? – elevers kopplingar till platser i en skogsträdgård. Offentliga föreläsningar på Jönköping University våren 2019, 14 mars 2019, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655245&dswid=8319
Hammarsten, M. (2019). En skogsträdgårdsplats ur barns perspektiv. Lunchföreläsning på Stadshuset, Huskvarna, 22 maj 2019.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1713561&dswid=-2654
Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). The Forest Garden from Children's Perspectives. Childhood and Materiality. VIII conference on childhood studies, 7-9 may Jyväskylä Finland.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1205338&dswid=1894
Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Barns perspektiv på att vistas i en skogsträdgård. Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning, 25–26 oktober 2018, Örebro universitet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1270336&dswid=3090
Hammarsten, M. (2018). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 15–16 mars, 2018, Malmö.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288097&dswid=-1525
Hammarsten, M. (2018). Utomhusmiljöns möjligheter i förskolan. Förskolan, 13–14 mars, 2018, Malmö.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288111&dswid=-9263
Hammarsten, M. (2018). Outdoor education in preschool: Swedish examples. Åbo Akademi, Finland, 15 november 2018.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655419&dswid=-9075
Hammarsten, M. (2018). Lika fast olika – finns det någon rätt väg att välja?. Skolforum 2018.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716210&dswid=-6521
Hammarsten, M. (2017). A theoretical and methodological reflection on using Lefebvre's critical spatial analysis to examine children's experiences of a forest garden. NERA 2017 Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1061724&dswid=-8670
Hammarsten, M. (2017). Pedagogik och utomhusdidaktisk inriktning med skogsträdgårdsforskning. Fritidshemsbiennalen 2017, 23-24 oktober 2017, Norrköping.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1283873&dswid=-8152
Hammarsten, M. (2017). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 16–17 oktober, 2017, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1292090&dswid=8746
Hammarsten, M. (2017). Children's experiences and use of a forest garden: A Swedish example. School of Education Seminar, 5 May 2017, University of Northampton, UK.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655242&dswid=-7553
Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H. (2016). School children's special places in a forest garden in Sweden. NERA 2016, 9-11 March, Helsinki Finland, NERA 44th Congress, Social Justice, Equality and Solidarity in Education.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A912626&dswid=-6266
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 7 april, Stockholm, 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288197&dswid=510
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 14 april, Göteborg, 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288200&dswid=8170
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 21 april, Malmö, 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288202&dswid=-9938
Hammarsten, M. (2016). Fritidshemmet som lekande och meningsskapande praktik. Kompetensutveckling för lärare i fritidshem/fritidspedagoger, Falköping, 11 april 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392959&dswid=7033
Hammarsten, M. (2015). Children in school-age educare centres make meaning in unedited places. NERA/NFPF Göteborg 4–6 mars, 2015.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A797235&dswid=-6478
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 21 april, Malmö, 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288202&dswid=-9839
Hammarsten, M. (2016). Fritidshemmet som lekande och meningsskapande praktik. Kompetensutveckling för lärare i fritidshem/fritidspedagoger, Falköping, 11 april 2016.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392959&dswid=6507
Hammarsten, M. (2015). Children in school-age educare centres make meaning in unedited places. NERA/NFPF Göteborg 4–6 mars, 2015.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A797235&dswid=-9987
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288168&dswid=-4675
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 20 mars, 2015, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288175&dswid=-3957
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 17 april, 2015, Göteborg.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288170&dswid=-8137
Hammarsten, M. (2015). Smart dokumentation utvecklar undervisningen. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288181&dswid=8710
Hammarsten, M. (2015). Utomhuspedagogik med fokus på arbete med utomhusdidaktisk inriktning.. Fritids lyfter!, 6 februari, 2015, Örebro.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1293309&dswid=8224
Brage, C., Hammarsten, M. (2015). Varför ska vi vara ute när vi kan vara inne – eller tvärtom. Skolforum 2015, 26–27 oktober 2015, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1349327&dswid=-9579
Hammarsten, M. (2015). Lika fast olika – finns det någon rätt väg att välja?. Skolforum 2015, 26–27 oktober 2015, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716244&dswid=-3912
Hammarsten, M. (2014). A theoretical and methodological reflection on unedited places and their meaning for children in school age educational settings. NERA konferens, Lillehammer, Norge 5–7 mars, 2014.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A707499&dswid=1480
Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 6–7 februari, 2014.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1284237&dswid=-4563
Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i grund- och gymnasiesärskola. Varbergsdagarna, 13–14 augusti, 2014, Varberg.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288497&dswid=4687
Hammarsten, M. (2014). Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln!: Det utvidgade lärandet i fritidshemmets utomhusmiljö. Fritidshem – Kunskap i gemenskap, Nordiskt symposium, 14–15 maj, 2014, Jönköping.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288502&dswid=8662
Hammarsten, M. (2013). Leklära utomhus. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288057&dswid=-5364
Hammarsten, M. (2013). Kreativ matematik och språklekar. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288064&dswid=-6523
Hammarsten, M. (2013). Matematiken finns utomhus: ett lustfyllt lärande för alla!. Specialpedagogik i förskolan, 22 - 23 oktober, 2013, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288506&dswid=366
Hammarsten, M. (2013). Det utvidgade matematiklärandet i grundskolan 1–9. Underbar matematik, 10–11 oktober, 2013, Stockholm.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288736&dswid=-8366
Hammarsten, M. (2013). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Skolporten konferens, Stockholm, 14–15 mars.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392954&dswid=8711
Hammarsten, M. (2012). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 26–27 januari, 2012.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1284240&dswid=8945
Hammarsten, M. (2012). Teoretiskt pass med diskussion om att tolka och förstå kursplanen. Hur bedrivs och bedöms friluftsliv och utevistelse i skolan?. Konferensen Idrott och hälsa, Jönköping, 1 mars 2012.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392951&dswid=5643
Hammarsten, M. (2012). Teoretiskt pass om friluftslivets pedagogik. Konferensen Idrott och hälsa, Jönköping, 1 mars 2012.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392952&dswid=2264
Hammarsten, M. (2011). Skolgården som pedagogisk resurs med ökad måluppfyllelse, trots asfalten!. Ute är inne, Mångfald och lärande i stadens natur- och kulturmiljö, Malmö 29–30 september, 2011.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1345511&dswid=894
Hammarsten, M. (2011). Att bidra med ökad måluppfyllelse genom sinnlig utomhuspedagogik. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, Örebro universitet, 7–8 april 2011.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392944&dswid=-8910
Hammarsten, M. (2011). Särskild utomhusmatematik. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, Örebro universitet, 7–8 april 2011.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392945&dswid=-3261
Hammarsten, M. (2009). Utomhuspedagogik en väg att lära. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, 2009. Örebro universitet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392948&dswid=-7598
Bloggpost
Hammarsten, M. (2025). Platsbaserat lärande för att lösa globala utmaningar.
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2025-02-25-platsbaserat-larande-for-att-losa-globala-utmaningar.html
Hammarsten, M. (2025). Föredraget som uppmanar lärare att gå ut.
Hammarsten, M. (2025). Skolnärvaro: Hur skapar vi miljöer för rörelse där elever vill vara och lära?
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1930951&dswid=4209
Hammarsten, M. (2024). Fritidshemmens dag 14 maj.
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2024-05-13-fritidshemmens-dag-14-maj.html
Hammarsten, M. (2024). ”Skrolla och rolla” - Skärm, slöjd och skapande verksamhet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1854165&dswid=-6369
Hammarsten, M. (2023). Dags för en nationell forskarskola i fritidspedagogik?
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1726670&dswid=7766
Hammarsten, M. (2023). Platser för barns risktagande eller barns platser bortom risktagande.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1735008&dswid=2549
Hammarsten, M. (2023). "Varför ska det vara temaparker?"
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1751698&dswid=3035
Hammarsten, M. (2023). Förmår vuxna se utomhusplatser med barns ögon?
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1752181&dswid=1955
Hammarsten, M. (2023). Mot pedagogisk mångfald.
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2023-08-24-mot-pedagogisk-mangfald.html
Hammarsten, M. (2023). Livsviktiga förmågor kan motverka livsfarliga farligheter.
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2023-09-15-livsviktiga-formagor-kan-motverka-livsfarliga-farligheter.html
Hammarsten, M. (2023). Två undervisningstraditioner möts. ett internationellt utbyte för elevers lärande.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821785&dswid=7144
Hammarsten, M. (2022). Bristande kvalité i fritidshemmens pedagogiska verksamhet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1672817&dswid=2584
Hammarsten, M. (2021). Samtalspromenaders potential – Att få syn på en skogsträdgård ur barns perspektiv.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1645955&dswid=6276
Hammarsten, M. (2020). I Coronatider (covid-19) – Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1645951&dswid=8720
Video
"Bättre med skogsträdgård än skolträdgård" [Video]
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984523&dswid=-6706
Vad är växtblindhet? [Video]
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984524&dswid=-10
Har barn biofobi? [Video]
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984525&dswid=-4181
Övrigt
Hammarsten, M. (2025). Skolnärvaro: Hur skapar vi miljöer för rörelse där elever vill vara och lära?
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1930951&dswid=-5728
Hammarsten, M. (2025). Föredraget som uppmanar lärare att gå ut.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1934509&dswid=1801
Hammarsten, M. (2024). Morgon i P4 Jönköping med Magnus Nilsson [Radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1860034&dswid=-5729
Hammarsten, M. (2024). Förmiddag i P4 Jönköping [Radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1847557&dswid=-9583
Hammarsten, M. (2024). Estetik och bildning - innovativa perspektiv på framtidens fritidshem [moderator].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1908640&dswid=3273
Hammarsten, M. (2023). Att ”spänna bågen” i bilderböckernas värld.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1742576&dswid=193
Hammarsten, M. (2023). Nya lekparkerna sågas: Lämnar för lite åt fantasin [Radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1751727&dswid=1137
Kommunikationsavdelningen, Jönköping University. (2023). Ute kan bli det nya inne.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1756243&dswid=-3849
Pedagog Jönköping, Jönköpings Kommun. (2023). Studenter lär sig utomhusundervisning på Attarpsskolan.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1748255&dswid=-6741
Hammarsten, M. (2023). Kojan, Pari*Porten, en konstinstallation i barns urbana och offentliga utomhusmiljö.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1758494&dswid=1335
Hammarsten, M. (2023). Hemligheter och farligheter - presentation och samtal om projektet KOJAN.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1763266&dswid=-226
Hammarsten, M. (2023). Morgon i P4 Jönköping [Radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1794233&dswid=7904
Al-Breihi, A., Li, X., Hammarsten, M. (2023). Riskful Play – verkligen lek på liv och död? [Föredrag].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1795699&dswid=5016
Hammarsten, M., Baccstig, L. (2023). Vandalorums Vetenskapslunch.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802515&dswid=4381
Hammarsten, M. (2023). Webbinarium om utomhusundervisning.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802653&dswid=6629
Hammarsten, M. (2023). Föredrag om ”Svenskkultur” vid Osaka University [svenska/japanska].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1817783&dswid=2303
Hammarsten, M. (2023). Att väcka ett naturintresse för vana och ovana [svenska/japanska].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818049&dswid=1288
Hammarsten, M. (2023). Nordisk utomhuspedagogik idag [svenska/japanska].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818053&dswid=-8853
Hammarsten, M. (2023). Morgon i P4 Jönköping med Malte Nordlöf [Radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1819763&dswid=-192
Hellmark, C. (2023). Utbildning: Utomhuspedagogik på Jönköping University.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821942&dswid=4113
Sandeberg, J. (2022). "Många skäl att undervisa utomhus".
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1729254&dswid=-4719
Hammarsten, M. (2021). Marias pedagogiska lådor gör succé [radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646002&dswid=-7461
Hammarsten, M. (2021). Kan det bli mer uteundervisning i skolan efter Corona? [radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646106&dswid=-1119
Hammarsten, M. (2021). Lyssna på P4 Jönköping med Maria Hammarsten [radiosändning].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646010&dswid=-4913
Lind, S., Hammarsten, M. (2021). Lära in ute (Friluftslivets år Luften är fri) [podcast].
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646142&dswid=-3579
Mattsson, P. (2021). Ängar som botar den utbredda växtblindheten.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646707&dswid=3014
Hammarsten, M., Franke, U., Lind, S. (2020). Inne att vara ute.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1516639&dswid=1320
Hammarsten, M. (2020). ForskarFredag i Jönköpings län.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716318&dswid=196
Hammarsten, M. (2019). JU och Naturskolan samarbetar för att främja utomhuspedagogik. Jönköping: Jönköping University.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646124&dswid=-6588
Livingston, E. (2019). Child health: Learning about plants could make kids happier: Academics.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1647489&dswid=4399
Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1272577&dswid=3138
Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Linköping: Linköpings universitet.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A765450&dswid=1130
Hammarsten, M. (2014). Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815212&dswid=8986
Hammarsten, M. Walking and Talking with Children: A Review of Walk-and-Talk Conversations as a Research Method.
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669809&dswid=8246
Licentiatavhandling
Hammarsten, M. (2022). Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv – Speglat under samtalspromenader (Licentiate thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication).
https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669901&dswid=-87