Maria Hammarsten

Universitetsadjunkt i pedagogik
Avdelningen för pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation

Kontakt

Rum
Hd 320
Extern telefon
+4673-9101534
Ändra din information

Forskningsgrupper

Forskning

Maria bedriver för närvarande doktorandstudier i platsspecifika kontexter ur barns perspektiv, Göteborgs universitet. Hammarstens licentiatuppsats; Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv - Speglat under samtalspromenader handlade om barns utvecklande av ekologisk litteracitet, förebyggande av växtblindhet och en skogsträdgårds upplevelseerbjudanden. Studien visade på utomhuspedagogikens potential i skogsträdgårdar, när folkhögskolepedagoger och grundskolelärare samarbetar. Licentiatuppsatsen adresserade också det kompensatoriska uppdraget i mötet med barn som i vardagen inte har direkt närhet till naturmiljöer. Maria ingår i ”Barn och Unga”, ett nätverk med intresse för forskning om barn och ungas livsvillkor, aktörskap, lärande och utveckling, ”Fritids(hems)pedagogiska nätverket” och ”Nordiskt forskningsnätverk för miljö- och hållbarhetsutbildning”. Hon är ordförande i ”Utenavet”, ett nationellt och ideellt nätverk för att främja utomhusbaserat lärande, samt bloggar regelbundet för Vertikals, en arena för dialog mellan teori och praktik som påverkar vår gemensamma framtid och utbyte av kunskap mellan människor. Hammarsten ingår även i NaTe-gruppens högre seminarieserie vid Göteborgs universitet. Marias forskningsintressen är utomhuspedagogik, utomhusundervisning och lärande för hållbarhet. 

Biografi

Maria innehar en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete i naturvetenskapens didaktik vid IDPP, Göteborgs universitet. Hammarsten är även universitetsadjunkt i pedagogik, fil. lic. i pedagogik med inriktning mot didaktik på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU), har undervisat på lärarutbildningen, varit verksam i fristående kurser, professionsutvecklande seminarium, kompetensutvecklingsuppdrag, har varit aktiv i HLK 2komma5 och framtaget kursplaner för Skolverket [Matematiklärande i ett utomhuspedagogiskt perspektiv, Det utvidgade klassrummet inom svenska och matematik] och för uppdragsutbildningar [Öppen fritids- och ungdomsverksamhet – meningsfull fritid, Mötesplatser för ungdomars fritid], sedan 2005. Hammarsten har vid Linköpings universitet handlett internationella studenter i masterprogrammet, Outdoor and Sustainability Education. Hösten 2020 arbetade Maria delvis med att bedriva undervisning i pedagogik vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Norge. Under 2023 bidrog Maria med utomhuspedagogisk kompetens till den pedagogiska verksamheten och vid tre olika universitet i Japan. Hammarsten har en magister- och masterexamen i pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning. Maria har även en barn- och ungdomspedagogisk examen och lärarlegitimation i flera skolämnen mot grundskolans tidigare år och fritidshem.

ORCID ID

https://orcid.org/0000-0001-5432-6418

Publikationslista HLK/JU

Artikel

Hammarsten, M. (2024). Ge barnen platser att bygga på! Fritidspedagogik.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1894008&dswid=-2479

Hammarsten, M. (2024). A review of walk-and-talk conversations with children as a research method Journal of Adventure Education and Outdoor Learning.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669809&dswid=3679

Hammarsten, M., Lisberg Jensen, E., Ståhl, M. (2024). Bygglekplatsen resiliens – motorisk och social resiliens för kommande generationer Att lära in ute-bladet, 38(4), 12–14.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1920577&dswid=4684

Hammarsten, M., Brage, C. (2023). Barn har rätt till riskfyllda platser Förskolan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1734839&dswid=7016

Hammarsten, M. (2023). Barn har rätt till platser där de får ta risker Fritidspedagogik, 39.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1738128&dswid=-3320

Brage, C., Hammarsten, M. (2023). Vilka utomhusmiljöer erbjuder vi våra barn i förskolorna Östgöta Correspondenten, 22.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739210&dswid=-2849

Hammarsten, M. (2023). Utomhusmiljöer för barn är en viktig hållbarhetsfråga Tidningen Utemiljö, 23–31.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1734887&dswid=3505

Hammarsten, M., Brage, C. (2023). Barn har rätt till platser där de får ta risker Förskolan, 39.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739322&dswid=-4626

Rehder, K. (2023). Tre tycker om teknik Teknikundervisning i skolan: Tidskrift För teknikämnet i förskola, grundskola och gymnasium, 29(2), 4.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1758077&dswid=3752

Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). ”Barn har rätt till skrubbsår” Förskolan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1797254&dswid=179

Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). "Risk­tagande lek är nödvändigt" Fritidspedagogik, 28–29.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1797790&dswid=363

Hammarsten, M. (2023). Grand Tour om utomhusundervisning i Japan Att lära in ute-bladet, 37(4), 25–27.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1819746&dswid=-4470

Hammarsten, M., Lager, K., Lundström, M. (2022). Rum för meningsfull fritid? TTELA.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1706377&dswid=3811

Hammarsten, M. (2022). Sänk tröskeln för att komma i gång Förskoletidningen, 33–34.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1690979&dswid=-297

Hammarsten, M. (2022). De unga gör helt rätt när de stämmer staten: 1 620 forskare och lärare i forskarvärlden: Vi ställer oss bakom Auroras klimatkrav Aftonbladet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1717034&dswid=9431

Hammarsten, M. (2022). Fritidshemmens viktiga roll för integrationen äventyras av lärarbristen Göteborgs-Posten.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1720224&dswid=-7522

Åkerblom, P., Hammarsten, M. (2021). Pandemin blåslampa för framtidens lärande Tidskriften stad, 65.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1535258&dswid=8455

Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogisk plattform med Jönköping University och Naturskolan i Jönköpings kommun Att lära in ute-bladet, 35(3), 10–11.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1602263&dswid=4743

Hammarsten, M. (2021). Skogsträdgårdens potential – en studie baserad på samtalspromenader Bi-lagan, 3.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1620846&dswid=-7144

Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården inspirerar till fantasilekar Fritidspedagogik, 32–33.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1654108&dswid=7426

Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården är viktigt för leken Fritidspedagogik, 14 september.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1654107&dswid=-4369

Hammarsten, M. (2021). What are Schoolchildren doing Out There?: Children's Perspectives On Affordances In Unedited Places Built Environment, 47(2), 186-205. 

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1581026&dswid=528

Djurberg, S., Hammarsten, M. (2021). Grönska på skolgården inspirerar till fantasilekar Förskolan, 32–33.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1690163&dswid=-7468

Hammarsten, M. (2020). "Håll lektioner utomhus för att minska smittan" Dagens Nyheter, 2020-05-21.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1431879&dswid=-4934

Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Pedagogiken ska inte stanna innanför tröskeln Jönköpings-Posten Jönköping: Hall Media.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432347&dswid=-1923

Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Värnamo Nyheter, 2020-05-27.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1441602&dswid=-1549

Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Vetlanda-Posten, 2020-05-27.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445858&dswid=-752

Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Smålänningen, 2020-05-27.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445867&dswid=-6730

Hammarsten, M., Szczepanski, A., Boldemann, C., Öhman, M. (2020). Debatt: Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln Falköpings Tidning, 2020-05-27.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1445880&dswid=-42

Hammarsten, M. (2020). ”Det viktigaste är att växterna får leva och sånt”: en studie om att förebygga barns växtblindhet Barn, 37–49.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1484753&dswid=1716

Hammarsten, M. (2019). "Man lär sig att man kan leva utan dator" - en skogsträdgård ur barns perspektiv, 33(3), 7–8.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1373032&dswid=8867

Ericsson, F., Hammarsten, M. (2019). Forskare positiv till utomhuslektioner – men varnar för att romantisera Södermanlands Nyheter, 2019-02-15.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646732&dswid=-7360

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2019). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 227-241.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1248898&dswid=5020

Bok

Hammarsten, M., Bonorden, B. (2024). Varför är det viktigt att lära barn och unga att odla? [Lärarhandledning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1924139&dswid=-5170

Hammarsten, M. (2022). Utomhusundervisning: en handbok. Lund: Studentlitteratur AB.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1687965&dswid=-4617

Antologibidrag

Hammarsten, M. (2023). Förord till Odla och lär: Lärarhandledning till skolträdgården. In: Odla och lär: Lärarhandledning till skolträdgården (pp. 3).

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821930&dswid=-7586

Hammarsten, M. (2022). Utomhusundervisningens potential. In: Åsa Hirsh & Jesper Boesen (Ed.), Uppdragsutbildning – ett ömsesidigt lärande i samverkan (pp. 82–98). Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1662106&dswid=-2244

Hammarsten, M. (2012). Ut och lek!. In: Marie Bengts & Helena Gårdsäter (Ed.), Fullt av lek: om att ge utrymme för skolbarns lek (pp. 40–45). Stockholm: Lärarförbundets förlag. 

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A707510&dswid=-604

Konferensbidrag

Presentation av Jönköping University på Forskarknytis på Linnéuniversitetet 11–12 juni 2025.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984518&dswid=-9127

Hammarsten, M. (2025). Potentials of an adventure playground – learning affordances from children's perspective. NERA Conference 2025, Nordic Educational Research Association (NERA), Helsinki, Finland, 5-7 March 2025.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1943761&dswid=-4810

Hammarsten, M. (2025). Elevers perspektiv på pedagogiska utomhusplatser. MC518, Södertörns högskola, Symposium om fritidshem, "Det bildande fritidshemmet. Perspektiv på meningsfull fritid", 28 mars 2025.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1948822&dswid=5066

Hammarsten, M. (2024). Utenavet under temat, dåtid, nutid och framtid. Utenavets nätverkskonferens på Campus Gränna, 29–30 augusti 2024.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1894003&dswid=93

Hammarsten, M. (2024). Rum för utomhuspedagogik. Seminarium om barns utomhusmiljöer, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Alnarp, 12 mars 2024.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1844123&dswid=-7231

Hammarsten, M. (2024). ”Hemligheter, farligheter och färdigheter”: Hur barn gör platser till sina egna i ett samskapande byggprojekt. Sociologidagarna 2024, "Övergång eller undergång", Göteborg, 13–15 mars.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1848424&dswid=7381

Hammarsten, M. (2023). Kojan: Om barns rättigheter till spontana lekplatser. Linköping: Linköping University Electronic Press, Konferens i pedagogiskt arbete, 16–17 augusti 2023, Norrköping.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1788866&dswid=-4492

Hammarsten, M. (2023). Utomhuspedagogik i den pedagogiska praktiken, förskolan. Kompetensutvecklingsdag i utomhuspedagogik 2023, 9 januari, Tidaholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1725119&dswid=519

Hammarsten, M. (2023). Forest garden for learning and hands-on activity from children's perspectives. 2nd International Forest Garden, Food Forest Symposium, Online 20-24 February 2023.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1739549&dswid=-2772

Hammarsten, M. (2023). Klätterställning, klätterträd och kojan - Platser för barn eller barns platser. Naturskoleföreningens konferens och årsmöte 2023, 15–17 mars 2023, Vårdnäs Stiftsgård Hotell och Konferens, Brokind, Sverige.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1743759&dswid=8993

Hammarsten, M. (2023). Utomhusundervisning för förskolan – ”online” eller “offline” med naturen. I Ur och Skurs konferens Höstglöd, Ulricehamn, 29/9–1/10, 2023.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802516&dswid=-5326

Hammarsten, M. (2023). Kojan – att gestalta utomhusmiljöer för och med barn. Nätverksmöte i Växjö 18–20 oktober 2023, Tema: Ett fritidshem för alla.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1806522&dswid=9126

Hammarsten, M. (2023). Utomhusundervisning i den pedagogiska praktiken. “Leka och lära matematik ute” step up - Introduktionskurs, Gifu Academy of Forest Science and Culture, 28 November 2023, Mino, Japan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815470&dswid=-4829

Hammarsten, M. (2023). Det utomhuspedagogiska materialet. Nature Experience Programs for Children, To create eco-tours that are children-friendly, 2 November 2023, Surugadai University, Hanno, Japan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815473&dswid=-2515

Hammarsten, M. (2023). Ämnen i ett utomhuspedagogiskt perspektiv [svenska/japanska]. "Ute är inne" [japanska], 4 november 2023, Chiba, Japan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818057&dswid=985

Hammarsten, M., Bjarnadóttir, B., Arnardóttir, N. (2022). Utomhuspedagogik i Sverige och på Island. Jönköpings kommun, 5 april 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1650936&dswid=-378

Bjursell, C. Ahl, H. Almgren, S. Berglez, P. Bergström, J. Bertills, K., ... Öhman C. (2022). Lifelong Learning Through Context Collapse: Higher education Teachers’ Narratives About Online education During The Pandemic. INTED2022 Conference, 7th-8th March 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1643417&dswid=5558

Hammarsten, M. (2022). Utomhuspedagogik i samverkan mellan akademin och naturskolan. Poängen med undervisning och lärande utomhus - Utenavets webbinarium, 9 maj 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1657153&dswid=8326

Hammarsten, M. (2022). Walk-and-talk conversations with children – a literature review. Reykjavík: School of Education, University of Iceland, NERA Conference 2022, Reykjavík, Iceland, 1-3 June 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1665391&dswid=-7290

Hammarsten, M. (2022). Att förebygga platsblindhet – göra en plats till pedagogisk markanvändning. Ute är inne, 30–31 augusti 2022, Helsingborg.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1694177&dswid=6688

Hammarsten, M. (2022). Undervisning och lärande i skolans utomhusmiljöer - Rektorers uppfattningar. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University, 9 november 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1709789&dswid=4116

Hammarsten, M. (2022). Undervisning för hållbar utveckling. Lärarförbundet Senior Jönköping, 14 november 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1711090&dswid=2310

Hammarsten, M. (2022). Seminarium: Kojan – Om barns rätt till spontana lekplatser. Seminarium: Kojan – Om barns rätt till spontana lekplatser, Österängens Konsthall, Jönköping, 12 december 2022.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1720205&dswid=6090

Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogik – Barns utomhusmiljöer i urbaniseringens spår. Föreläsningsserie Stadsbyggnadsvisionen, Miljöfika och friluftsliv i Jönköpings stadsbibliotek, arrangerat av Jönköpings kommun, 23 september 2021.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1592074&dswid=-5580

Hammarsten, M. (2021). Barns perspektiv på oredigerade platser utomhus. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan, Jönköping University, 9 november 2021.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1610096&dswid=5452

Hammarsten, M. (2021). Barns perspektiv på oredigerade platser utomhus. Child and Youth Studies Conference, University West, November 4-5, 2021.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1610156&dswid=3346

Hammarsten, M. (2021). Utomhuspedagogik i samverkan mellan akademin och naturskolan. Utenavets webbinarium: Poängen med undervisning och lärande utomhus, 9 maj 2021.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1647465&dswid=2967

Hammarsten, M. (2019). Det är väl inne att lära ute? Utomhuspedagogik året runt med förskoleklassen!. En god start i förskoleklass, 31 januari – 1 februari, 2019, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288082&dswid=-9128

Hammarsten, M. (2019). Place Meaning for Children in the Forest Garden. 14th Conference of the European Sociological Association, Manchester, United Kingdom, 20 – 23 August 2019.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1305075&dswid=9944

Hammarsten, M. (2019). School Children´s Perspectives from Forest Gardens Places. 8th Nordic Geographers Meeting, June 16–19, 2019 Trondheim, Norway.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1305258&dswid=-6921

Hammarsten, M. (2019). Platsers meningserbjudanden ur barns perspektiv – En skogsträdgårds platskvalitéer. Symposium: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, Jönköping, Sverige, 28 augusti 2019.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1342174&dswid=-6003

Hammarsten, M. (2019). Utomhuspedagogiken skapar en ”ekodukt”. Ute är inne. Tema: Utomhuspedagogik och ekosystemtjänster 29–30 augusti 2019, Jönköping.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1342177&dswid=-5356

Hammarsten, M. (2019). En grön oas eller ett geggigt ställe? – elevers kopplingar till platser i en skogsträdgård. Offentliga föreläsningar på Jönköping University våren 2019, 14 mars 2019, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655245&dswid=8319

Hammarsten, M. (2019). En skogsträdgårdsplats ur barns perspektiv. Lunchföreläsning på Stadshuset, Huskvarna, 22 maj 2019.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1713561&dswid=-2654

Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). The Forest Garden from Children's Perspectives. Childhood and Materiality. VIII conference on childhood studies, 7-9 may Jyväskylä Finland.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1205338&dswid=1894

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Barns perspektiv på att vistas i en skogsträdgård. Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning, 25–26 oktober 2018, Örebro universitet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1270336&dswid=3090

Hammarsten, M. (2018). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 15–16 mars, 2018, Malmö.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288097&dswid=-1525

Hammarsten, M. (2018). Utomhusmiljöns möjligheter i förskolan. Förskolan, 13–14 mars, 2018, Malmö.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288111&dswid=-9263

Hammarsten, M. (2018). Outdoor education in preschool: Swedish examples. Åbo Akademi, Finland, 15 november 2018.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655419&dswid=-9075

Hammarsten, M. (2018). Lika fast olika – finns det någon rätt väg att välja?. Skolforum 2018.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716210&dswid=-6521

Hammarsten, M. (2017). A theoretical and methodological reflection on using Lefebvre's critical spatial analysis to examine children's experiences of a forest garden. NERA 2017 Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1061724&dswid=-8670

Hammarsten, M. (2017). Pedagogik och utomhusdidaktisk inriktning med skogsträdgårdsforskning. Fritidshemsbiennalen 2017, 23-24 oktober 2017, Norrköping.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1283873&dswid=-8152

Hammarsten, M. (2017). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 16–17 oktober, 2017, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1292090&dswid=8746

Hammarsten, M. (2017). Children's experiences and use of a forest garden: A Swedish example. School of Education Seminar, 5 May 2017, University of Northampton, UK.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1655242&dswid=-7553

Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H. (2016). School children's special places in a forest garden in Sweden. NERA 2016, 9-11 March, Helsinki Finland, NERA 44th Congress, Social Justice, Equality and Solidarity in Education.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A912626&dswid=-6266

Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 7 april, Stockholm, 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288197&dswid=510

Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 14 april, Göteborg, 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288200&dswid=8170

Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 21 april, Malmö, 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288202&dswid=-9938

Hammarsten, M. (2016). Fritidshemmet som lekande och meningsskapande praktik. Kompetensutveckling för lärare i fritidshem/fritidspedagoger, Falköping, 11 april 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392959&dswid=7033

Hammarsten, M. (2015). Children in school-age educare centres make meaning in unedited places. NERA/NFPF Göteborg 4–6 mars, 2015.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A797235&dswid=-6478

Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4–6, 21 april, Malmö, 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288202&dswid=-9839

Hammarsten, M. (2016). Fritidshemmet som lekande och meningsskapande praktik. Kompetensutveckling för lärare i fritidshem/fritidspedagoger, Falköping, 11 april 2016.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392959&dswid=6507

Hammarsten, M. (2015). Children in school-age educare centres make meaning in unedited places. NERA/NFPF Göteborg 4–6 mars, 2015.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A797235&dswid=-9987

Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288168&dswid=-4675

Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 20 mars, 2015, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288175&dswid=-3957

Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 17 april, 2015, Göteborg.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288170&dswid=-8137

Hammarsten, M. (2015). Smart dokumentation utvecklar undervisningen. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288181&dswid=8710

Hammarsten, M. (2015). Utomhuspedagogik med fokus på arbete med utomhusdidaktisk inriktning.. Fritids lyfter!, 6 februari, 2015, Örebro.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1293309&dswid=8224

Brage, C., Hammarsten, M. (2015). Varför ska vi vara ute när vi kan vara inne – eller tvärtom. Skolforum 2015, 26–27 oktober 2015, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1349327&dswid=-9579

Hammarsten, M. (2015). Lika fast olika – finns det någon rätt väg att välja?. Skolforum 2015, 26–27 oktober 2015, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716244&dswid=-3912

Hammarsten, M. (2014). A theoretical and methodological reflection on unedited places and their meaning for children in school age educational settings. NERA konferens, Lillehammer, Norge 5–7 mars, 2014.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A707499&dswid=1480

Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 6–7 februari, 2014.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1284237&dswid=-4563

Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i grund- och gymnasiesärskola. Varbergsdagarna, 13–14 augusti, 2014, Varberg.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288497&dswid=4687

Hammarsten, M. (2014). Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln!: Det utvidgade lärandet i fritidshemmets utomhusmiljö. Fritidshem – Kunskap i gemenskap, Nordiskt symposium, 14–15 maj, 2014, Jönköping.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288502&dswid=8662

Hammarsten, M. (2013). Leklära utomhus. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288057&dswid=-5364

Hammarsten, M. (2013). Kreativ matematik och språklekar. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288064&dswid=-6523

Hammarsten, M. (2013). Matematiken finns utomhus: ett lustfyllt lärande för alla!. Specialpedagogik i förskolan, 22 - 23 oktober, 2013, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288506&dswid=366

Hammarsten, M. (2013). Det utvidgade matematiklärandet i grundskolan 1–9. Underbar matematik, 10–11 oktober, 2013, Stockholm.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1288736&dswid=-8366

Hammarsten, M. (2013). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Skolporten konferens, Stockholm, 14–15 mars.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392954&dswid=8711

Hammarsten, M. (2012). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 26–27 januari, 2012.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1284240&dswid=8945

Hammarsten, M. (2012). Teoretiskt pass med diskussion om att tolka och förstå kursplanen. Hur bedrivs och bedöms friluftsliv och utevistelse i skolan?. Konferensen Idrott och hälsa, Jönköping, 1 mars 2012.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392951&dswid=5643

Hammarsten, M. (2012). Teoretiskt pass om friluftslivets pedagogik. Konferensen Idrott och hälsa, Jönköping, 1 mars 2012.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392952&dswid=2264

Hammarsten, M. (2011). Skolgården som pedagogisk resurs med ökad måluppfyllelse, trots asfalten!. Ute är inne, Mångfald och lärande i stadens natur- och kulturmiljö, Malmö 29–30 september, 2011.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1345511&dswid=894

Hammarsten, M. (2011). Att bidra med ökad måluppfyllelse genom sinnlig utomhuspedagogik. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, Örebro universitet, 7–8 april 2011.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392944&dswid=-8910

Hammarsten, M. (2011). Särskild utomhusmatematik. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, Örebro universitet, 7–8 april 2011.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392945&dswid=-3261

Hammarsten, M. (2009). Utomhuspedagogik en väg att lära. Rikskonferensen för hälsosamt lärande, 2009. Örebro universitet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1392948&dswid=-7598

Bloggpost

Hammarsten, M. (2025). Platsbaserat lärande för att lösa globala utmaningar.

https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2025-02-25-platsbaserat-larande-for-att-losa-globala-utmaningar.html

Hammarsten, M. (2025). Föredraget som uppmanar lärare att gå ut.

Hammarsten, M. (2025). Skolnärvaro: Hur skapar vi miljöer för rörelse där elever vill vara och lära?

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1930951&dswid=4209

Hammarsten, M. (2024). Fritidshemmens dag 14 maj.

https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2024-05-13-fritidshemmens-dag-14-maj.html

Hammarsten, M. (2024). ”Skrolla och rolla” - Skärm, slöjd och skapande verksamhet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1854165&dswid=-6369

Hammarsten, M. (2023). Dags för en nationell forskarskola i fritidspedagogik?

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1726670&dswid=7766

Hammarsten, M. (2023). Platser för barns risktagande eller barns platser bortom risktagande.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1735008&dswid=2549

Hammarsten, M. (2023). "Varför ska det vara temaparker?" 

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1751698&dswid=3035

Hammarsten, M. (2023). Förmår vuxna se utomhusplatser med barns ögon?

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1752181&dswid=1955

Hammarsten, M. (2023). Mot pedagogisk mångfald.

https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2023-08-24-mot-pedagogisk-mangfald.html

Hammarsten, M. (2023). Livsviktiga förmågor kan motverka livsfarliga farligheter.

https://ju.se/portal/vertikals/blogs/maria-hammarsten/bloggposter/2023-09-15-livsviktiga-formagor-kan-motverka-livsfarliga-farligheter.html

Hammarsten, M. (2023). Två undervisningstraditioner möts. ett internationellt utbyte för elevers lärande.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821785&dswid=7144

Hammarsten, M. (2022). Bristande kvalité i fritidshemmens pedagogiska verksamhet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1672817&dswid=2584

Hammarsten, M. (2021). Samtalspromenaders potential – Att få syn på en skogsträdgård ur barns perspektiv.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1645955&dswid=6276

Hammarsten, M. (2020). I Coronatider (covid-19) – Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1645951&dswid=8720

Video

"Bättre med skogsträdgård än skolträdgård" [Video]

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984523&dswid=-6706

Vad är växtblindhet? [Video]

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984524&dswid=-10

Har barn biofobi? [Video]

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1984525&dswid=-4181

Övrigt

Hammarsten, M. (2025). Skolnärvaro: Hur skapar vi miljöer för rörelse där elever vill vara och lära?

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1930951&dswid=-5728

Hammarsten, M. (2025). Föredraget som uppmanar lärare att gå ut.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1934509&dswid=1801

Hammarsten, M. (2024). Morgon i P4 Jönköping med Magnus Nilsson [Radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1860034&dswid=-5729

Hammarsten, M. (2024). Förmiddag i P4 Jönköping [Radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1847557&dswid=-9583

Hammarsten, M. (2024). Estetik och bildning - innovativa perspektiv på framtidens fritidshem [moderator].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1908640&dswid=3273

Hammarsten, M. (2023). Att ”spänna bågen” i bilderböckernas värld.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1742576&dswid=193

Hammarsten, M. (2023). Nya lekparkerna sågas: Lämnar för lite åt fantasin [Radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1751727&dswid=1137

Kommunikationsavdelningen, Jönköping University. (2023). Ute kan bli det nya inne.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1756243&dswid=-3849

Pedagog Jönköping, Jönköpings Kommun. (2023). Studenter lär sig utomhusundervisning på Attarpsskolan.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1748255&dswid=-6741

Hammarsten, M. (2023). Kojan, Pari*Porten, en konstinstallation i barns urbana och offentliga utomhusmiljö.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1758494&dswid=1335

Hammarsten, M. (2023). Hemligheter och farligheter - presentation och samtal om projektet KOJAN.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1763266&dswid=-226

Hammarsten, M. (2023). Morgon i P4 Jönköping [Radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1794233&dswid=7904

Al-Breihi, A., Li, X., Hammarsten, M. (2023). Riskful Play – verkligen lek på liv och död? [Föredrag].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1795699&dswid=5016

Hammarsten, M., Baccstig, L. (2023). Vandalorums Vetenskapslunch.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802515&dswid=4381

Hammarsten, M. (2023). Webbinarium om utomhusundervisning.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1802653&dswid=6629

Hammarsten, M. (2023). Föredrag om ”Svenskkultur” vid Osaka University [svenska/japanska].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1817783&dswid=2303

Hammarsten, M. (2023). Att väcka ett naturintresse för vana och ovana [svenska/japanska].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818049&dswid=1288

Hammarsten, M. (2023). Nordisk utomhuspedagogik idag [svenska/japanska].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1818053&dswid=-8853

Hammarsten, M. (2023). Morgon i P4 Jönköping med Malte Nordlöf [Radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1819763&dswid=-192

Hellmark, C. (2023). Utbildning: Utomhuspedagogik på Jönköping University.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1821942&dswid=4113

Sandeberg, J. (2022). "Många skäl att undervisa utomhus".

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1729254&dswid=-4719

Hammarsten, M. (2021). Marias pedagogiska lådor gör succé [radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646002&dswid=-7461

Hammarsten, M. (2021). Kan det bli mer uteundervisning i skolan efter Corona? [radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646106&dswid=-1119

Hammarsten, M. (2021). Lyssna på P4 Jönköping med Maria Hammarsten [radiosändning].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646010&dswid=-4913

Lind, S., Hammarsten, M. (2021). Lära in ute (Friluftslivets år Luften är fri) [podcast].

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646142&dswid=-3579

Mattsson, P. (2021). Ängar som botar den utbredda växtblindheten.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646707&dswid=3014

Hammarsten, M., Franke, U., Lind, S. (2020). Inne att vara ute.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1516639&dswid=1320

Hammarsten, M. (2020). ForskarFredag i Jönköpings län.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1716318&dswid=196

Hammarsten, M. (2019). JU och Naturskolan samarbetar för att främja utomhuspedagogik. Jönköping: Jönköping University.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1646124&dswid=-6588

Livingston, E. (2019). Child health: Learning about plants could make kids happier: Academics.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1647489&dswid=4399

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1272577&dswid=3138

Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Linköping: Linköpings universitet.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A765450&dswid=1130

Hammarsten, M. (2014). Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1815212&dswid=8986

Hammarsten, M. Walking and Talking with Children: A Review of Walk-and-Talk Conversations as a Research Method.

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669809&dswid=8246

Licentiatavhandling

Hammarsten, M. (2022). Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv – Speglat under samtalspromenader (Licentiate thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication).

https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669901&dswid=-87