Sustainable Societies (SUS)
Forskningsmiljön Sustainable Societies består av två teman: Sustainability Education Research (SER) och Social Change and Sustainability (SOS). Den har ämnesmässig utgångspunkt i pedagogik, globala studier samt naturvetenskapens och teknikens didaktik.
SUS arbetar över disciplingränserna med fokus på hållbarhet brett definierat. I praktiken bedriver vi forskning som berör många av de globala målen för hållbar utveckling, från hållbar utveckling och lärande till fredliga och inkluderande samhällen, samt hur hållbarhet och samhällsförändringar är sammanlänkade. Dessutom är Masterprogrammet Global Studies – Sustainable Societies and Social Change knutet till SUS. Därmed syftar SUS till att skapa en livlig forskningsmiljö som både producerar viktig forskning om hållbara samhällen och stöttar utbildningsverksamhet på avancerad nivå vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK). Även samtliga lärarutbildningar vid HLK understöds av forskning inom SUS.
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Docenter
- Ellen Almers Länk till annan webbplats.
- Per Askerlund Länk till annan webbplats.
- Marco Nilsson Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Johanna Bergström Länk till annan webbplats.
- Jonas Bertilsson Länk till annan webbplats.
- Åsa Nilsson Dahlström Länk till annan webbplats.
- Mikael Gustafsson Länk till annan webbplats.
- Ann-Sofi Kall Länk till annan webbplats.
- Mahama Tawat Länk till annan webbplats.
- Åsa Westermark Länk till annan webbplats.
Doktorander
Adjunkter
- Jean-Bosco Habyarimana Länk till annan webbplats.
- Maria Hammarsten Länk till annan webbplats.
- Åsa Wahlström Smith Länk till annan webbplats.
Affilierade forskare
- Helen Avery Länk till annan webbplats.
- Dany Badran Länk till annan webbplats.
- Bo Magnusson Länk till annan webbplats.
- Meskerem Mitiku Länk till annan webbplats.
- Deon Pretorius Länk till annan webbplats.
- Tanya Richardson Länk till annan webbplats.
- Per Sevastik Länk till annan webbplats.
- Magnus Tuvendal Länk till annan webbplats.
- Susan Jane Waite Länk till annan webbplats.
Publikationer
- Tawat, M. (2024). Fostering inclusion: Migrants, action competence and social justice in the Citizen Engagement Lab.
- Hammarsten, M., Lisberg Jensen, E., Ståhl, M. (2024). Bygglekplatsen resiliens – motorisk och social resiliens för kommande generationer. Att lära in ute-bladet 38(4), 12-14
- Nilsson, M., Bejermi, A. (2024). Suède: «Comment les groupes djihadistes cherchent à surfer sur la guerre à Gaza pour recruter de nouveaux membres». FigaroVox
- Hammarsten, M. (2024). Estetik och bildning - innovativa perspektiv på framtidens fritidshem [moderator].
- Nilsson, M. (2024). ”Vad krävs för att Sverige ska dras in i konflikten?”. Aftonbladet
- Hammarsten, M. (2024). Ge barnen platser att bygga på!. Fritidspedagogik
- Hammarsten, M. (2024). Utenavet under temat, dåtid, nutid och framtid.
- Bergkvist, F., Nilsson, M. (2024). Expert: Netanyahus plan ökar risken för krig med Hizbollah. Dagens Nyheter
- Nilsson, M. (2024). Det stora antalet civila dödsoffer göder hämndbegär och terrorism. Göteborgs-Posten
- Bajramović, R., Nilsson, M. (2024). Identity management by multiple identification: religious leaders and EU integration of Bosnia and Herzegovina. Journal of Contemporary European Studies
- Tawat, M. (2024). The Arc of Nordic Multiculturalism Policies (1974–2006): A Divergent Convergence. Journal of Migration History 10(2), 247-272
- Nilsson, M. (2024). Islam, apokalypsi ja jihadismi. In: Niko Huttunen & Elina Kahla (Ed.), Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus
- Hammarsten, M. (2024). Morgon i P4 Jönköping med Magnus Nilsson [Radiosändning].
- Hammarsten, M. (2024). Fritidshemmens dag 14 maj [bloggpost].
- Linder, J., Spörndly, M., Lindberg, E., Hammarsten, M. (2024). ”Kojan” – den pedagogiska potentialen i den vilda naturen.
Alla träffar från DiVA (288)