2025-06-24
JU Solar Team siktar på guld i solbils-VM
Delar av JU Solar Team på plats i verkstaden på Tekniska Högskolan vid Jönköping Univeristy. Den 24-31 augusti deltar de i Bridgestone World Solar Challenge i Australien, som även kallas för solbils-VM.
JU Solar Team siktar på guld i Bridgestone World Solar Challenge i Australien, som äger rum 24-31 augusti i Australien.
– Vi är ett väldigt bra team och tror på vårt koncept med fokus på innovation, säger Matilda Svensson Duric, Team Manager för JU Solar Team.
När senaste Bridgestone World Solar Challenge kördes hösten 2023 blev JU Solar Team bästa svenska lag och sjua i världen. Nu är deras målsättning att vinna tävlingen, som är världens största tävling för solbilar.
– Vi laddar för att göra en fulländad insats i Australien och vår strategi är att komma dit så väl förberedda som möjligt. Vi har studerat tidigare lag och deras solbilar samt gått igenom allt från mat och sömn till körstrategi, logistik och tävlingens kontrollstopp, säger Matilda Svensson Duric.
Korsar Australien
Tävlingen är på 3 022 kilometer tvärs genom den australienska kontinenten från Darwin i norr till Adelaide i söder, och antalet svängar på sträckan är lätträknade. Solbilsprojektet ges som fyra separata kurser vid Jönköping University (JU) där studenterna utvecklar och bygger en solbil. De ordnar sponsorer till bilen och marknadsför den och teamet på olika events och online. Nu är de framme vid slutmålet, att tävla i Bridgestone World Solar Challenge.
– Det ska bli jättehäftigt att komma till Australien och tävla, men också att uppleva ett nytt land och en ny kultur, säger Matilda.

JU Solar Teams solbil är strömlinjeformad för att minska luftmotståndet.
"Går inte att jämföra med en vanlig bil"
Solbilsprojektet ges som fyra separata kurser vid JU där studenterna bygger en bil som drivs av solenergi. Nu är studenterna framme vid slutmålet, att tävla i Bridgestone World Solar Challenge. Ellie Brismar är en av förarna till JU Solar Teams solbil.
– Den är lite speciell att köra och det går inte riktigt att jämföra med en vanlig bil. Man sitter nära marken och alla komponenter och det går inte att tvärbromsa eller göra snabba svängar. Det är varmt, trångt och man har ingen bekväm körposition, men det gör samtidigt att du håller dig alert och fokuserad, säger hon.
Körpassen är på mellan två och sex timmar och förarbyte görs vid varje kontrollstopp. Det blir omkring 60 grader varmt i bilen och förarna måste ha med sig två liter vatten.
– Jag älskar att köra bil och stör mig inte så mycket att det är obekvämt och varmt. Jag tävlar i banracing på fritiden och det är varmt i de bilarna också, säger Ellie.
"Högre snitthastighet"
Föraren har ständig kontakt med strategibilen för att veta hur snabbt hen kan köra beroende på bland annat väglag, vindar och batteriförbrukning. JU Solar Team siktar på att kunna hålla en snitthastighet på cirka 90 km/h, jämfört med 88 km/h vilket var den högsta uppmätta snitthastigheten i Bridgestone World Solar Challenge 2023. Vanlig trafik och speciellt vägtåg (eng. road trains) kör på tävlingssträckan samtidigt som solbilarna. Det är lastbilar med flera långa och tunga släpvagnar, vilka är vanliga i avlägsna områden i Australien.
– Det kan förekomma djur på vägarna också, men det verkar inte vara något stort problem. Kängurur exempelvis kommer fram i gryningen och vi kör bara på dagtid, säger Ellie.
Kurslärare för solbilsprojektet är Dag Raudberget och Magnus Andersson, universitetslektor produktutveckling respektive universitetsadjunkt i industridesign på Tekniska Högskolan (JTH) vid JU.

Hela teamet samlat.
- Universitetslektor produktutveckling
- Tekniska Högskolan
- dag.raudberget@ju.se
- +46 36-10 1676
- Universitetsadjunkt industridesign
- Tekniska Högskolan
- magnus.andersson@ju.se
- +46 36-10 1673