The CCD seminar series consists of four different strands:

Please note that all times are CET (Central European Time) or, in 2025 between March 30 and October 26, CEST (Central European Summer Time).

  1. The CCD international seminars of relevance for communication, culture and diversity (always in English)
  2. The CCD working papers seminars (in English or Swedish)
  3. The DoIT seminars (DoIT - Delaktighet och Inkludering Tankesmedja [the Participation and Inclusion Think Tank], most often in Swedish)

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. Simon Lundberg, doktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet, kommer att berätta om sin avhandling Historieundervisning i en tid av migrationspräglad mångfald och om hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.

November

28 November, 01:00-02:30 pm

CCD international seminar
Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/67374983327

Postdigital Poetics of Connection: Digital Transformation and Contemporary Analogue Fiction

Dr. Anna-Lena Eick is a Postdoctoral Researcher at the Department of General and Comparative Literature at the Gutenberg Institute for World Literature and Written Media, Johannes Gutenberg University Mainz and an affiliated researcher at CLIC (VUB Brussels). Her current project investigates how contemporary analogue novels from Western Europe and North America (2010–present) engage with the contemporary mediascape through innovative form-aesthetic reconfigurations and media-reflexivity. It explores what she terms Postdigital Poetics of Connection (PPC), examining how analogue fiction negotiates the nexus between digital mediality and interpersonal connectedness in the postdigital age. Operating at the intersection of intermediality studies and narratology, her work analyzes how literary texts reflect on and reconfigure the cultural, social, and epistemological implications of digital infrastructures. This focus also encompasses questions of identity, belonging, and relationality across lines of gender, race, class, and culture, contributing to current debates on literature’s role in articulating postdigital conditions.

December

12 December, 01:00-02:30 p.m

CCD working papers seminar (in Swedish)
Hc229 and Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/67873671989

Reading the Void: Att läsa litteraturens tomrum

Mersiha Bruncevic är författare och postdoktoral forskare i kreativt skrivande och litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, Institutionen för språk och litteraturer. I sitt projekt, Reading the Void, undersöker hon hur litterära tomrum – utelämnanden, tystnader och osynliga begränsningar – inte är brister utan generativa krafter i skrivandet. Genom exempel som Georges Perecs La Disparition och Anne F. Garrétas Sphinx visar hon hur avsaknaden av bokstäver, genusmarkörer eller hela textpartier kan skapa nya former av mening. Projektet utvecklar ett teoretiskt ramverk som förenar Bachelards och Yves Kleins tankar om tomhet med Perloffs och Massumis begrepp om mikropoetik och mikroperception. Reading the Void vill därmed öppna för ett nytt sätt att läsa: inte bara det som är närvarande i texten, utan också det som medvetet har utelämnats. Mersiha Bruncevic disputerade i romanska språk med en avhandling om intertextuella och intermediala aspekter i Marcel Prousts skildringar av sömn och drömmar. Hon intresserar sig för experimentell litteratur, OULIPO, exil och minne. Hennes texter har publicerats i The London Magazine, The Financial Times, Tablet Magazine, The Literary Encyclopedia och andra publikationer. För ett urval av publicerade texter, besök www.mersihabruncevic.com.