När du skriver en akademisk text bygger du upp texten kring information från olika typer av källor. Det är viktigt att du läser och bearbetar informationen för att sedan sammanfatta med egna ord.

Att sammanfatta med egna ord kräver övning. När du lärt dig att sammanfatta information på ett bra sätt visar du att du behärskar både ditt ämnesområde och akademiskt skrivande.

Lyft fram kärnan i texten

En sammanfattning, eller ett referat som det också kallas, gör du om du vill lyfta fram kärnan i en text. En sammanfattning ska vara en egen självständig text och det räcker alltså inte att bara byta ut enstaka ord och fraser. För att skriva en bra sammanfattning behöver du läsa texten tills du verkligen har förstått innehållet. Är du osäker på innehållet är det svårt att bearbeta texten och risken är då stor att du hamnar för nära källtexten. Ibland kan du behöva läsa in dig på ett ämne genom att titta på några andra källor för att fullt ut förstå.

Se helheten

Var försiktig så att du inte parafraserar mening för mening när du egentligen borde lyfta blicken och mer självständigt sammanfatta kärnan av en hel text. När du skriver en akademisk text bör du sträva efter att vara exakt och koncentrerad och det nås lättare om du försöker se och sammanfatta helheten i en text, snarare än att parafrasera och återge en mening eller ett stycke i taget. Det är lätt hänt att fastna i detaljer, eller ta med sådant som inte är helt relevant för just din text. Utgå hela tiden från syftet med din text och välj bara ut de delar av texten som passar ditt syfte.

Sammanfatta från flera källor

Ofta behöver du sammanfoga referat från olika källor och en av utmaningarna med att skriva en akademisk text är att urskilja likheter och skillnader mellan olika källor och väva ihop olika referat och kommentera dem. Det brukar man kalla för att syntetisera källorna.

Det blir oftast mest effektivt att organisera sin text utifrån olika teman i stället för att referera en text i taget. Till exempel kan du låta varje stycke presentera ett tema. På så sätt kan man i varje stycke lyfta in de referat som behandlar just det temat och sedan kommentera och dra slutsatser. Genom att strukturera din text utifrån teman blir den mer sammanhängande och du sätter din egen prägel på texten som kan bidra med nya tankar och perspektiv.

Citera

I undantagsfall kan du ha anledning att citera, det vill säga återge en mening eller formulering ordagrant. Det kan till exempel vara lämpligt om du vill skriva en exakt definition eller om innebörden riskerar att gå förlorad om du omformulerar texten. Det vanligaste är dock att sammanfatta och återge information med egna ord. Du bör alltså vara sparsam med citat. En text som har alltför många citat riskerar att signalera att du inte har tagit till dig och bearbetat informationen ordentligt.

Språksmitta och plagiering

Ibland talar man om ”språksmitta”, vilket innebär att du har låtit ditt eget språk bli smittat av språket i källan du refererar. Detta vill du undvika, men är lätt hänt om du utgår från en mening i taget i en källa och försöker ”göra om till ditt eget”. En text med mycket ”språksmitta” blir ojämn och du förlorar din egen röst i texten.

Att plagiera text innebär att använda någon annans verk eller exakta formuleringar utan att ange källa. Detta är alltså inte tillåtet.

Du kan läsa mer om vad som räkas som plagiering och JU:s riktlinjer i guiden Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering.

Referatmarkörer

Referatmarkörer används när du väver in författarens namn i din egen mening. Det är användbart om du vill lyfta fram en författare i din text eller i ett längre referat uppmärksamma läsaren på att det fortfarande är samma källa som åsyftas. Med det sagt, ska du inte använda referatmarkörer i onödan. Är det ett kortare stycke och tydligt att det är ett och samma referat behöver du inte upprepa författarnamnet i onödan.

Det finns många olika referatmarkörer och det är viktigt att du tänker igenom vilken referatmarkör som passar bäst i sammanhanget. Det hjälper läsaren att tolka innehållet i ditt referat.

Neutrala referatmarkörer

  • analyserar, beskriver, behandlar, förklarar, jämför, presenterar, sammanfattar, skriver, visar

Värderande referatmarkörer

  • anser, argumenterar för, bekräftar, fastslår, föreslår, hävdar, ifrågasätter, konstaterar, menar, poängterar, påpekar, påstår, tycker, understryker

Exempel:

  • Greene (2025) beskriver hur (. …) Vidare menar Greene…

Fler exempel på hur du kan använda referatmarkörer i din text hittar du i Karolinska Institutets frasbank.

Några råd på vägen när du sammanfattar med egna ord

Fundera först över vad som är syftet med din text. Hur vill du använda källan? Utgå ifrån den funktion som du vill att källan ska ha när du arbetar med din sammanfattning.

  • Läs gärna källan flera gånger så att du är säker på att du förstår innehållet och är bekant med ämnet som presenteras.
  • Anteckna det viktiga i källan medan du läser. Undvik att skriva hela meningar, försök i stället att hitta nyckelord.
  • Lägg ifrån dig källan och utgå från dina anteckningar för att skriva din text. Använd bara ord och uttryck som du själv kan och behärskar.
  • Jämför din text med källan för att se om du missat något väsentligt, missförstått eller formulerat dig för likt ursprungstexten.
  • Fundera över om din sammanfattning är för detaljerad. Kanske kan du ta bort delar som inte nödvändiga för just din text.
  • Väv ihop dina referat eller citat med din egen text. Kanske behöver du skriva en inledande mening som underlättar för läsaren att förstå sammanhanget, eller efter referatet göra en egen kommentar som binder ihop referatet med det som du själv vill säga med din text.
  • Se till att du har gjort korrekt källhänvisning och att det är tydligt var ditt referat börjar och slutar.