student

Motion

Motion

Fysisk aktivitet gör att du mår bättre. Stressen minskar och ersätts istället av energi. Det viktigaste är att träningen blir regelbunden, några gånger i veckan, däremot vilken typ av motion du utövar är av mindre betydelse.

Tips när du ska motionera

Träningsform
Välj en träningsform som du tycker är rolig och stimulerande för just dig.

Start
Försök att ta det lugnt i början om du inte har tränat tidigare. Öka träningsdosen efterhand när din kondition har blivit bättre. Risken finns att du annars lägger av.

Stress
Hoppa inte över träningen om du är stressad utan anpassa din aktivitet därefter. Välj att exempelvis dela upp dagens träning till att ta två korta promenader.

Kvällstid
Om du tränar på kvällen tänk då på att inte träna allt för nära inpå läggdags. Träningen kan då få en negativ effekt på din sömn och du får svårt för att somna.

Vila
Tänk på att dela upp träningen under veckans dagar så att kroppen har möjlighet till återhämtning mellan aktiviteterna.

Omstart
Det kan hända att träningen känns inspirerande i början, men efterhand försvinner lusten och det slutar med att du inte rör dig någonting. Tappa inte modet! Ta tag i träningen igen. Kanske finns det någon annan träningsform som passar dig bättre.

Fördelar

Det finns många fördelar med att motionera. Motion förebygger många sjukdomar såsom hjärtinfarkt, bröstcancer och åldersdiabetes. Träning förbättrar ens kondition och det i sin tur gör att du får mer energi och ork. Du kan vara mer aktiv på dagarna och allteftersom försvinner tröttheten i kroppen. Genom träning ökar också kroppens ämnesomsättning, vilket gör att din kropp blir tåligare och att ditt immunförsvar förbättras. Som person kommer du att märka att du även blir mer harmonisk.

Vill du veta mer?

Campus Arena

​Högskolan i Jönköping har en egen friskvårdsanläggning. Läs mer.