student

Stress

Stress

Om stress

Kroppen reagerar med stress för att klara av de påfrestningar och utmaningar du möter genom livet. Stress gör att den fysiska prestationsförmågan höjs utifrån vad hjärnan förväntar sig. Människan har alltid upplevt stress. Från början var stress en nödvändig reaktion för överlevnad och idag har den inte längre lika stort syfte för oss.

Det finns olika saker som utlöser stress. Fysiologiskt kan det vara alkohol, miljögifter eller fysiska skador. Psykologiskt kan det handla om mobbning, en nära väns död eller avsaknad av uppskattning.

Du kan uppleva både positiv och negativ stress, dock blir båda ohälsosamma om de pågår för länge utan avbrott. Positiv stress skapas exempelvis när du tränar eller om du jobbar med ett roligt och utmanande projekt. Negativ stress kan uppstå när du känner dig hjälplös i din studiesituation eller i en relation.

Tips för att slippa stressen

Om du vill bli av med stress måste du ta bort orsakerna till att den uppkommer och ibland är det bra att få hjälp av en kurator eller psykolog. Själv kan du fundera igenom vad det är som stressar dig exempelvis på arbetet, i familjen och på fritiden. Gå också igenom vad som är positivt i ditt liv, vad som är roligt att göra och vilka du trivs att umgås med. Försök att ägna dig åt det positiva och dra ner på det som stressar dig. Det här löser inte alla dina bekymmer, men det kan vara början till ett mer välmående liv.

Nedan följer fler tips på vad du själv kan tänka på om du känner dig stressad.

Tid
Din tid räcker inte till allting, utan du måste lära dig att prioritera.

Signaler
Lyssna till kroppens signaler då den varnar dig. Ta chansen att göra en förändring.

Leva livet
Gör saker som just du tycker är roligt. Ta det för en vana att njuta av livet.

Sova
Med en god sömn orkar du bättre med dagens utmaningar.

Vänner
Träffa människor som du mår bra av och som ger dig energi.

Träna
Att träna regelbundet minskar stressen.

Lev i nuet
Försök att leva i nuet och grunna inte så mycket över vad som kan hända i alla möjliga situationer.

Vill du veta mer?

Studenthälsan erbjuder varje termin en kurs i stresshantering.