Fritidshemmets pedagogiska grunder 15 hp
Kursinnehåll
Kursen innehåller två delkurser om vardera 7,5 hp:
Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp
Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp
** _Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp_ **
_School Age Educare I: The profession and the mission, 7,5 credits_
**Lärandemål**
_Kunskap och förståelse_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för lärarens uppdrag och fritidshemmets mål, då, nu och i framtiden
- förklara betydelsen av samverkan mellan olika aktörer runt eleven
- beskriva den fria tidens lärande och meningsskapande
- redogöra för fritidshemsverksamheter i och utanför Sverige
- definiera fritidshemmets didaktik
- lekens existentiella och kunskapande betydelse
- visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande matematikinlärning, samt grundläggande läs- och skrivinlärning
_Färdighet och förmåga_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- reflektera didaktiskt över förutsättningar för lärande och meningsskapande
- visa kännedom om kvantitativa forskningsmetoder
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
_Värderingsförmåga och förhållningssätt_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt reflektera över elevers möjligheter för lärande och meningsskapande utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor
- problematisera elevers inflytande och delaktighet
**Innehåll**
- Läraruppdraget i fritidshemmet
- Undervisningens innehåll
- Fritidshemmets didaktik
- Läsa och tolka styrdokument
- Fritidshemmets historik
- Barns uppväxtvillkor
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering
- Drama som pedagogisk metod
- Retorik
- Nationell och internationell utblick på fritidshemsverksamhet
- Samverkan med vårdnadshavare och aktörer inom och utanför skola och fritidshem
- Inflytande och delaktighet
- Lekens betydelse
- Tematiskt, grupporienterat och multimodalt arbetssätt
- Villkor och möjligheter för elevers matematiklärande
- Grundläggande läs- och skrivinlärning
- Kvantitativ metod
**Undervisning**
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Tentamen/laboration kan innebära digital examination, i form av Inspera och/eller Canvas-quiz.
**Examination**
Delkursen examineras genom:
Gruppredovisning 1, 1 hp, U/G
Gruppredovisning 2, 1 hp, U/G
Individuell laboration 1 (inträdesbiljett seminarium), 1 hp, U/G/VG
Seminarium, 0,5 hp, U/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp U/G/VG
Individuell laboration 2, 0,5 hp, U/G
Individuell skriftlig tentamen, 2,5 hp, U/G/VG
** _Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp_ **
_School Age Educare II: Practical and aesthetic learning processes, 7,5 credits_
**Lärandemål**
_Kunskap och förståelse_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva teorier om praktiska och estetiska lärprocesser
- redogöra för olika typer av praktiska och estetiska uttryckssätt
- visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs- och skrivinlärning
- förklara hur barnlitteratur kan användas i den fritidspedagogiska undervisningen
- redogöra för berättandets möjligheter
_Färdighet och förmåga_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- använda sig av och reflektera kring praktiska och estetiska lärprocesser och uttryckssätt i relation till fritidshemmets praktik och elevers meningsskapande
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
_Värderingsförmåga och förhållningssätt_
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt reflektera över och värdera elevers möjligheter att använda praktiska och estetiska uttryckssätt utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor
**Innehåll**
- Teorier som ligger till grund för lärande genom/inom praktiska och estetiska lärprocesser och uttrycksformer
- Fritidshemmets kulturella uppdrag
- Dramapedagogikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
- Musikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
- Rörelse och dess betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
- Visuell kulturs och bilds betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
- Multimodalt lärande i teori och praktik
- Villkor och möjligheter för elevers kommunikation och språkutveckling, grundläggande läs- och skrivinlärning
- Barnlitteratur och berättande
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering
- Inflytande och delaktighet
**Undervisning**
Undervisningen bygger på ett aktivt samspel mellan lärare och studenter i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp.
**Examination**
Delkursen examineras genom:
Grupplaborationer, 3hp, U/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp U/G/VG
Gruppredovisning, 2,5 hp, U/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp U/G/VG
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Matematik 1 samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LFPK15
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Typ av Kurs | Programkurstillfälle |
Studieform | Normal |
Termin | Våren 2026 |
Studieperiod |
vecka 4 - vecka 13
|
Studietakt | Helfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 24750 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-L5241 |