Fritidshemmets pedagogiska grunder 15 hp

Kursinnehåll

Kursen innehåller två delkurser om vardera 7,5 hp: Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp ** _Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp_ ** _School Age Educare I: The profession and the mission, 7,5 credits_ **Lärandemål** _Kunskap och förståelse_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - redogöra för lärarens uppdrag och fritidshemmets mål, då, nu och i framtiden - förklara betydelsen av samverkan mellan olika aktörer runt eleven - beskriva den fria tidens lärande och meningsskapande - redogöra för fritidshemsverksamheter i och utanför Sverige - definiera fritidshemmets didaktik - lekens existentiella och kunskapande betydelse - visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande matematikinlärning, samt grundläggande läs- och skrivinlärning _Färdighet och förmåga_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - reflektera didaktiskt över förutsättningar för lärande och meningsskapande - visa kännedom om kvantitativa forskningsmetoder - använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling _Värderingsförmåga och förhållningssätt_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - kritiskt reflektera över elevers möjligheter för lärande och meningsskapande utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor - problematisera elevers inflytande och delaktighet **Innehåll** - Läraruppdraget i fritidshemmet - Undervisningens innehåll - Fritidshemmets didaktik - Läsa och tolka styrdokument - Fritidshemmets historik - Barns uppväxtvillkor - Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering - Drama som pedagogisk metod - Retorik - Nationell och internationell utblick på fritidshemsverksamhet - Samverkan med vårdnadshavare och aktörer inom och utanför skola och fritidshem - Inflytande och delaktighet - Lekens betydelse - Tematiskt, grupporienterat och multimodalt arbetssätt - Villkor och möjligheter för elevers matematiklärande - Grundläggande läs- och skrivinlärning - Kvantitativ metod **Undervisning** Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Tentamen/laboration kan innebära digital examination, i form av Inspera och/eller Canvas-quiz. **Examination** Delkursen examineras genom: Gruppredovisning 1, 1 hp, U/G Gruppredovisning 2, 1 hp, U/G Individuell laboration 1 (inträdesbiljett seminarium), 1 hp, U/G/VG Seminarium, 0,5 hp, U/G Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp U/G/VG Individuell laboration 2, 0,5 hp, U/G Individuell skriftlig tentamen, 2,5 hp, U/G/VG ** _Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp_ ** _School Age Educare II: Practical and aesthetic learning processes, 7,5 credits_ **Lärandemål** _Kunskap och förståelse_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - beskriva teorier om praktiska och estetiska lärprocesser - redogöra för olika typer av praktiska och estetiska uttryckssätt - visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs- och skrivinlärning - förklara hur barnlitteratur kan användas i den fritidspedagogiska undervisningen - redogöra för berättandets möjligheter _Färdighet och förmåga_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - använda sig av och reflektera kring praktiska och estetiska lärprocesser och uttryckssätt i relation till fritidshemmets praktik och elevers meningsskapande - använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling _Värderingsförmåga och förhållningssätt_ Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna: - kritiskt reflektera över och värdera elevers möjligheter att använda praktiska och estetiska uttryckssätt utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor **Innehåll** - Teorier som ligger till grund för lärande genom/inom praktiska och estetiska lärprocesser och uttrycksformer - Fritidshemmets kulturella uppdrag - Dramapedagogikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik - Musikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik - Rörelse och dess betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik - Visuell kulturs och bilds betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik - Multimodalt lärande i teori och praktik - Villkor och möjligheter för elevers kommunikation och språkutveckling, grundläggande läs- och skrivinlärning - Barnlitteratur och berättande - Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering - Inflytande och delaktighet **Undervisning** Undervisningen bygger på ett aktivt samspel mellan lärare och studenter i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp. **Examination** Delkursen examineras genom: Grupplaborationer, 3hp, U/G Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp U/G/VG Gruppredovisning, 2,5 hp, U/G/VG Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp U/G/VG

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Matematik 1 samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LFPK15

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Våren 2026
Studieperiod vecka 4 - vecka 13
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 24750 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-L5241