KURSPLAN
Arbetsliv och organisation, 7,5 högskolepoäng
Worklife and Organisation, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:HAGG16
Fastställd av:Utbildningschef 2016-03-11
Reviderad av:Avdelningschef 2018-10-04
Gäller fr.o.m.:2019-02-25
Version:4
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:AF1
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika teorier och begrepp av betydelse för arbetsliv och organisation
  • beskriva och definiera kunskaper som är nödvändiga för att fungera i en arbetsgrupp
  • redogöra för rådande arbetsmiljölagstiftning och tydliggöra dess betydelse för individ och organisation
  • beskriva sjuksköterskans pedagogiska funktion och ansvarsområden

Färdighet och förmåga

  • tillämpa teorier, modeller och begrepp genom att visa på dess konsekvenser för ledarens roll och organisering av arbetsplats
  • problematisera kommunikationens betydelse vid informationsöverföring, undervisning och vägledning av medarbetare, patient och/eller närstående såväl individuellt som i grupp.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över betydelsen av undervisning, ledning och kommunikation i samverkan med vårdorganisationens aktörer
  • visa på en reflekterande och kritiskt granskande hållning och förmåga gällande egen kompetensutveckling i sjuksköterskans pedagogiska och ledande funktion.

Innehåll

Kursen behandlar
- arbetspsykologiska begrepp
- arbetsgruppers karaktär, rollstruktur, funktion och samspel i grupper och team
- organisationsteorier, arbetsmotivationsteorier, ledarskapsteorier
- offentliga och privata organisationers särdrag
- kommunikationsteorier
- arbetsmiljölagstiftning
- sjuksköterskans pedagogiska och undervisande funktion

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och redovisningar individuellt och i grupp.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom tre seminarier och en skriftlig tentamen. Seminarierna innehåller muntliga presentationer, individuellt och i grupp.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination6 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier1,5 hpU/G

Kurslitteratur

Eide, E., & Eide, T. (2009). Omvårdnadsorienterad kommunikation. Lund: Studentlitteratur.

Klang Söderkvist, B., & Kneck, Å. (2018). Patientundervisning: Ett samspel för lärande. Lund: Studentlitteratur AB.

Lennéer-Axelson, B., Thylefors, I., & Iliste, A. (2018). Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur och Kultur.

Svensk sjuksköterskeförening. (2017). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Tillgänglig via www.swenurse.se

Wolvén, L-E. (2000). Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Lund: Studentlitteratur.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.