KURSPLAN
Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Scientific Course, Introduction to Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod:HANB11
Fastställd av:Ordförande 2011-05-11
Reviderad av:Utbildningschef 2020-11-06
Gäller fr.o.m.:2021-05-10
Version:5
Diarienummer:Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Medicinska området
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Biomedicinsk laboratorievetenskap, Oral hälsovetenskap, Radiografi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna;

Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse kunna
  • förklara skillnaden mellan vetenskaplig kunskap och vardagskunskap
  • översiktligt beskriva kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt och se skillnader i positivistiskt respektive hermeneutiskt vetenskapligt förhållningssätt
  • förklara skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
  • belysa etiska krav på forskning
  • beskriva evidensbegreppet
  • urskilja olika sätt att söka information
  • förklara innehållet i forskningsprocessens olika steg
  • redogöra för datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt för kvantitativa och kvalitativa data.
Färdighet och förmåga kunna
  • kritiskt granska vetenskapliga artiklar
  • skriva en rapport med vetenskaplig struktur.
Delkurs 2. Statistik, 3 poäng

Kunskap och förståelse kunna
  • redogöra för statistiska grundbegrepp
  • redogöra för begreppet deskriptiv statistik.
Färdighet och förmåga kunna
  • konstruera tabeller och figurer
  • använda centralmått och spridningsmått.

Innehåll

Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng

- kunskapsbegreppet
- kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt; positivistiska respektive hermeneutiska förhållningssätt
- forskningsetik
- evidensbegreppet
- informationssökning
- den kvantitativa och kvalitativa forskningsprocessens olika steg
- kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt
- rapportskrivning
- granskning av vetenskapliga rapporter

Delkurs 2. Statistik, 3 högskolepoäng

- statistiska grundbegrepp
- beskrivande statistik, såsom tabeller och grafisk framställning, genomsnittsvärden och spridningsmått samt statistiska beräkningar.

Undervisningsformer

Kursen bedrivs i form av föreläsningar, studiegruppsaktiviteter och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter såväl individuellt som i grupp.

Kursen examineras av adjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Statistik – inlämningsuppgifter (individuella)3 hpU/G
Artikelseminarium0,5 hpU/G
Inlämningsuppgift (enkätuppgift; grupparbete)1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro vid gruppaktiviteter och seminarier.

Kurslitteratur

Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.

Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskapen. Lund: Studentlitteratur.

Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.

Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber förlag.

Vetenskapsrådet. (2015). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. [hämtad 2015-11-11] http://www.codex.vr.se.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.

Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.