KURSPLAN
Hälsofrämjande omvårdnad med barn och ungdomar - verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Health Promotion in Nursing with Children and Adolescents - Clinical Placement, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:HFVS27
Fastställd av:Utbildningsrådet 2016-10-17
Gäller fr.o.m.:2017-04-03
Version:1
Diarienummer:2016/4024 (313) Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:A1F
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap för barnsjuksköterskans hälsofrämjande omvårdnad inom barn- och skolhälsovård.

Färdighet och förmåga

  • självständigt planera, leda och utvärdera hälsofrämjande omvårdnad inom barn- och skolhälsovård
  • självständigt initiera, genomföra och utvärdera förebyggande och hälsofrämjande omvårdnad i samverkan med barn, ungdomar och familjer
  • självständigt observera och bedöma samt vid behov vidta åtgärder för att främja hälsa och fortsatt utveckling samt förhindra ohälsa och sjukdom
  • självständigt analysera, bedöma och hantera hälsorisker och avvikelser samt vid behov utforma vård och stöd i samverkan med barn, ungdomar, familj och berörda samhällsorgan
  • självständigt utföra hälsoundersökningar, kliniska bedömningar och fatta beslut med hänsyn till etiska aspekter inom barn- och skolhälsovård
  • bedöma och värdera möjligheter eller hinder för användning av informationssystem inom barn- och skolhälsovård.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom, empatisk förmåga och ett etiskt förhållningsätt i relation till barn, ungdomar och familjer
  • reflektera över och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens inom barn- och skolhälsovårdens område.

Innehåll

- hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsarbete med barn och ungdom
- barn- och skolhälsovårdens organisation och arbetssätt
- hälsobesök, hälsosamtal och vaccinationsverksamhet
- kliniska bedömningar och beslutsfattande
- metoder för ett kritiskt reflekterande förhållningsätt i vårdandet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av seminarier/gruppdiskussioner och verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska. Dessutom krävs genomgången kurs i Hälsofrämjande omvårdnad med barn och ungdomar, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som redovisas vid ett seminarium.
Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i de verksamhetsförlagda studierna.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarium och lägst 160 timmar på verksamhetsförlagd studieplats.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklig-
het får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Berg Kelly, K. (2014). Ungdomars hälsa. Lund: Studentlitteratur.

Berglund, M & Ekeberg, M. (2015). Reflektion i lärande och vård – en utmaning för sjuksköterskan. Lund: Studentlitteratur.

Clausson, E., & Morberg, S. (Red.). (2012). Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur.

Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.

Magnusson, M., Hagelin, E., Sundelin, C., & Blennov, M. (2009). Barnhälsovård - att främja barns hälsa. Stockholm: Liber.

Söderbäck, M. (Red.) (2014). Kommunikation med barn och unga i vården. Stockholm: Liber.

Tamm, M (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.

Wiklund-Gustin, L., & Bergbom, I. (2012). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.