KURSPLAN
Aktivitetens betydelse för hälsa I, 7,5 högskolepoäng
An Occupational Perspective of Health I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:HH1R27
Fastställd av:Utbildningschef 2017-04-04
Reviderad av:Utbildningsrådet 2018-05-09
Gäller fr.o.m.:2018-08-27
Version:3
Diarienummer:Avdelningen för rehabilitering
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:TR1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • analysera hur omgivningsfaktorer påverkar aktivitetsutförande och hälsa
  • analysera hur genus påverkar hälsa och engagemang i olika aktiviteter
  • analysera hur mänsklig aktivitet påverkar hållbar hälsa såväl lokalt och globalt.

Färdighet och förmåga

  • självständigt identifiera och formulera problemställningar som berör aktivitetens betydelse för att främja, upprätthålla och återskapa hälsa
  • självständigt tillvarata och systematisera egna kunskaper, teoretiska utgångspunkter och relevanta forskningsresultat om aktivitetens betydelse för att främja, upprätthålla och återskapa hälsa
  • kunna föra diskussioner med välgrundade synpunkter som berör aktivitetens betydelse för att främja, upprätthålla och återskapa hälsa
  • självständigt visa tydlighet och logik i disposition samt språklig stringens vid skriftlig dokumentation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera egna insatser i relation till kursmål samt identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas när det gäller vetenskapligt arbetssätt och argumentationsförmåga.

Innehåll

- aktivitetsteorier
- genus
- hållbar hälsa och hållbar utveckling
- omgivningsfaktorer

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av distanskurs via nätet.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftliga inlämningsuppgifter samt individuell skriftlig kritisk granskning av kurskamraters inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig reflektionsuppgift.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Obligatoriskt deltagande i seminarier. Headset med mikrofon skall användas vid tillfällen online.

Kurslitteratur

Christiansen, C., & Townsend, E. (2013). Introduction to Occupation. Harlow: Pearson New International Edition.

Cole, M.B., & Creek, J. (Red.). (2016). Global perspectives in professional reasoning. Thorofare, N.J.: Slack.

Nationella sekretariatet för genusforskning. (2016). En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, 2016. www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf Göteborg: Göteborgs universitet

Pollard, N. (Red.). (2008). A political practice of occupational therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone.

Townsend, E.A., & Polatajko, H.J. (2013). Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists.

Whiteford G. E.,& Hocking C. Occupational Science. Society, Inclusion, Participation. Maiden: Wiley-Blackwell.

Wilcock A, A., & Hocking C. (2015). An occupational perspective of health. Thorofare: Slack.

World Federation Occupational Therapy. (2018). Sustainability Matters: Guiding Principles for Sustainability in Occupational Therapy Practice, Education and Scholarship. http://www.wfot.org/ResourceCentre.aspx

Tillkommer vetenskapliga artiklar och annan relevant litteratur.

Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.