KURSPLAN
Klinisk fysiologisk undersökningsmetodik, fördjupningskurs, 16,5 högskolepoäng
Examination Methods within Clinical Physiology, Advanced Course, 16.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | HKFK12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2012-05-21 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2018-06-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-09-24 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området |
Ämnesgrupp: | BL1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:
Kunskap och förståelse
- utförligt redogöra för den grundläggande undersökningsmetodiken inom klinisk fysiologi
- beskriva den avancerade undersökningsmetodiken inom klinisk fysiologi
- redogöra för faktorer av betydelse för ett adekvat patientomhändertagande i samband med undersökningar inom klinisk fysiologisk undersökningsmetodik
- diskutera och analysera indikation, utförande och tolkning inom klinisk fysiologisk metodik och diagnostik.
Färdighet och förmåga
- självständigt planera och utföra grundläggande undersökningar inom klinisk fysiologi
- under handledning planera och utföra mer avancerade undersökningar inom klinisk fysiologi
- kommunicera med och informera patienter, anhöriga och personal i samband med undersökningar inom klinisk fysiologi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha förståelse för professionens och egna värderingarnas betydelse vid klinisk fysiologisk undersökningsmetodik inklusive HBTQ-perspektiv
- praktisera omvårdnad utifrån den biomedicinska analytikerns yrkesetiska kod och patientens behov.
Innehåll
- avancerad klinisk fysiologisk undersökningsmetodik
- diagnostik
- patientomhändertagande relaterat till undersökningar
- kommunikation och information till patient och anhöriga
- kvalitetssäkring
- hållbar utveckling
- ergonomi
- diagnostik
- patientomhändertagande relaterat till undersökningar
- kommunikation och information till patient och anhöriga
- kvalitetssäkring
- hållbar utveckling
- ergonomi
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning under 5 veckor.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 37,5 hp inom huvudområdet klinisk fysiologi varav 30 hp ska vara avslutade (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en hemtentamen, individuell skriftlig tentamen och skriftliga inlämningsuppgifter vilka redovisas vid seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning där handledarens skriftliga bedömning utgör ett underlag för examination.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Kursen examineras i form av en hemtentamen, individuell skriftlig tentamen och skriftliga inlämningsuppgifter vilka redovisas vid seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning där handledarens skriftliga bedömning utgör ett underlag för examination.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Examination | 6 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Hemtentamen inkl seminarier | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Verksamhetsförlagd utbildning | 7,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning, seminarier och vissa föreläsningar (anges på schema).
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning, seminarier och vissa föreläsningar (anges på schema).
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Bergqvist, D. (2013). Artärsjukdomar utredning, klinisk bedömning och behandling. Lund: Studentlitteratur AB.
Institutet för Biomedicinsk laboratorievetenskap. (1996). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. Hämtad från http:www.ibl-inst.se.
Jern, S. (2012). Klinisk EKG-diagnostik 2.0. Göteborg: Sverker Jern utbildning AB.
Jogestrand, T., & Rosfors, S. (2002). Klinisk fysiologisk kärldiagnostik. Lund: Studentlitteratur AB.
Jonsson, B., & Wollmer P. (Red.). (2011). Klinisk fysiologi, med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm Liber.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. Lund: Studentlitteratur AB.
Nordquist, J., Sundberg, K., & Johansson, L. (2011). Case: verktyg för professionslärande. Stockholm: Liber.
Olsson, A. (2011). Ekokardiografi. Stockholm: TrycksakSpecialisten.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2013). Etikboken. Etik för vårdande yrken//. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar. Kvalitetssäkrade kliniska metodbeskrivningar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Institutet för Biomedicinsk laboratorievetenskap. (1996). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. Hämtad från http:www.ibl-inst.se.
Jern, S. (2012). Klinisk EKG-diagnostik 2.0. Göteborg: Sverker Jern utbildning AB.
Jogestrand, T., & Rosfors, S. (2002). Klinisk fysiologisk kärldiagnostik. Lund: Studentlitteratur AB.
Jonsson, B., & Wollmer P. (Red.). (2011). Klinisk fysiologi, med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm Liber.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. Lund: Studentlitteratur AB.
Nordquist, J., Sundberg, K., & Johansson, L. (2011). Case: verktyg för professionslärande. Stockholm: Liber.
Olsson, A. (2011). Ekokardiografi. Stockholm: TrycksakSpecialisten.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2013). Etikboken. Etik för vårdande yrken//. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar. Kvalitetssäkrade kliniska metodbeskrivningar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.