KURSPLAN
Ortopedteknik, verksamhetsförlagd utbildning, 15 högskolepoäng
Prosthetics and Orthotics, Clinical Placement Studies, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:HOVN11
Fastställd av:Utbildningsrådet 2011-09-26
Reviderad av:Utbildningsrådet 2014-12-08
Gäller fr.o.m.:2015-01-19
Version:3
Diarienummer:2015/83 Avdelningen för rehabilitering
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Medicinska området
Ämnesgrupp:MT2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Ortopedteknik

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva, förklara och motivera ortopedtekniska behandlingar och åtgärder
  • visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • redogöra för och kritiskt granska ortopedingenjörsprofessionen i relation till relevanta författningar och till kvalitetsdimensioner.

Färdighet och förmåga

  • samla information genom observationer, anamnes och fysiska undersökningar
  • analysera och bedöma patologiska fynd och ortopedtekniska behov samt välja åtgärder utifrån bästa tillgängliga evidens
  • planera, motivera och förklara mål och åtgärder för och i samråd med patienter
  • genomföra, dokumentera och utvärdera resultatet av ortopedtekniska åtgärder samt reflektera över potentiella förbättringsområden/åtgärder
  • samarbeta och kommunicera med patienter, närstående, kollegor och andra yrkesföreträdare
  • medverka i förebyggande arbete inom ortopedteknik
  • använda utrustning, produkter och arbetsmetoder på ett för patient och personal säkert sätt
  • reflektera kring specifika patientfall avseende kvalitetsdimensionerna säkerhet, effektivitet, patientcentrerat perspektiv, tillgänglighet, ändamålsenlighet och jämlikhet i hälso- och sjukvården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa professionellt förhållningssätt i relation till patienter och deras närstående
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • identifiera egna resurser och begränsningar relaterat till den egna professionen och reflektera över sin personliga kompetensutveckling.

Innehåll

- ortopedtekniska processen
- ortopedtekniska behandlingar och åtgärder
- ortopedteknisk tillverkning
- organisation och arbetssätt inom ortopedteknisk verksamhet
- kvalitets- och förbättringsarbete i ortopedteknik
- samverkan med andra yrkesföreträdare
- professionellt förhållningssätt

Undervisningsformer

Kursen bedrivs i form av nio veckor verksamhetsförlagd utbildning i ortopedteknisk klinisk verksamhet, individuell handledning i praktik samt en vecka för examination.

Förkunskapskrav

Avslutade kurser ingående i ortopedingenjörsprogrammets termin 1-4 och Ortopedteknik fördjupning, 12 hp. Dessutom krävs genomgången kurs i Ortopedteknik, teori, 10,5 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en teoretisk och en praktisk del som sammanvägs till ett kursbetyg.
Den teoretiska delen består av en individuell inlämningsuppgift baserad på ett kliniskt fall från VFU, uppdelad i två deluppgifter; en om behandlingsaspekter, en om kvalitetsaspekter.
Den praktiska delen består av tre individuella examinationer baserade på reella patientfall samt handledarbedömning efter genomförd verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig inlämningsuppgift6 hpA/B/C/D/E/FX/F
Praktisk examination9 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro gäller vid verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Lusardi, M., Jorge, M., & Nielsen, C. (2013). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis, Mo.: Saunders Elsevier.
Hsu, J., Michael, J., & Fisk, J. (Eds). (2008). AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices. Philadelphia: Mosby Elsevier.
McRae, R. (2010). Clinical Orthopaedic Examination. Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier.
Smith, D.G., Michaels, J.W., & Bowker, J.H. (Eds.). (2004). Atlas of Amputations and Limb Deficiencies: Surgical, Prosthetic and Rehabilitation Principles. Rosemont, Illinois: American Academy of Orthopaedic Surgeons.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.