KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad II, 15 högskolepoäng
Person-Centered Nursing II, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:HP2K17
Fastställd av:Utbildningschef 2017-01-09
Gäller fr.o.m.:2017-01-23
Version:1
Diarienummer:2016/4883 (313) Avdelning för omvårdnad
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnadsprocessen och hur den tillämpas inom personcentrerad omvårdnad utifrån individens grundläggande behov och resonera kring omvårdnadsdiagnostik
  • redogöra för begrepp inom omvårdnad
  • redogöra för normativa etiska teorier och modeller
  • förklara hur lagar och författningar reglerar omvårdnaden.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och bedöma vårdtagarens resurser och behov av omvårdnad utifrån ett holistiskt perspektiv samt föreslå, planera, utföra och följa upp omvårdnadshandlingar i syfte att uppnå hälsa
  • kommunicera och samspela med vårdtagare, närstående och medarbetare utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
  • föra omvårdnadsjournal utifrån vedertagna dokumentationsmodeller
  • arbeta utifrån hygieniska principer och tillämpa säkerhetsföreskrifter
  • tillämpa etiska beslutsmodeller
  • integrera ett mångfalds- och kulturperspektiv i omvårdnad
  • tillämpa reflektionsprocessen i olika omvårdnadssituationer
  • under handledning hantera läkemedel enligt gällande författningar
  • tillämpa lagar och författningar i omvårdnad.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utföra omvårdnad utifrån sjuksköterskeprofessionens etiska värdegrund
  • bemöta vårdtagare och närståendes behov utifrån ett personcentrerat perspektiv
  • visa ett reflekterande förhållningssätt i personcentrerad omvårdnad.

Innehåll

- omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdiagnoser
- personcentrerad omvårdnad utifrån individens grundläggande behov
- centrala begrepp inom omvårdnad
- lidande och trygghet
- etiska teorier och beslutsmodeller
- omvårdnadsorinterad kommunikation
- reflektionsprocessens tillämpning
- principer, metoder och tekniker i omvårdnad
- läkemedelshantering
- omvårdnadsdokumentation
- lagar och författningar relevanta till kursens innehåll

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö och som verksamhetsförlagda studier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom sjuksköterskeprogrammet från år ett och har genomgått resterade kurser om 30 hp samt Hälsa och hälsofrämjande omvårdnad i ett livscykelperspektiv, 15 hp och Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en skriftlig individuell tentamen, en skriftlig individuell uppgift inklusive seminarium samt en skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium. Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i verksamhetsförlagda studier (VFU).

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ind. skriftlig tentamen inkl. Verksamhetsförlagd utbildning11,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig individuell uppgift inkl. seminarium2 hpU/G
Skriftlig gruppuppgift inkl. seminarium1,5 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och lägst 175 timmar på verksamhetsförlagd studieplats jämnt fördelade över VFU-perioden.

Tillfälligt avbrott av kurs
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Almås, H. (Red.). (2002). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.

Almås, H. (Red.). (2002). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.

Boman, L. & Wikström, L. (2014). Medicinsk teknik Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur

Edberg, A-K., & Wijk H. (2009). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.

Ehrenberg, A., & Wallin L. (2009). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.

Eide, H., & Eide, T. (2007). Omvårdnadsorienterad kommunikation- Relationsetik, samarbete och konfliktlösning. Lund: Studentlitteratur.

Ekman, I., (Red.). (2014). Personcentrering i hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik. Stockholm: Liber.

Friberg, F., & Öhlén J. (2009). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.

Jasper, M. (2013). Beginning Reflective Practice. Hampshire UK: Cengage Learning.

Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier: analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2013). Etikboken Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.

Tillkommer lagar och författningar.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.