KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad I, 15 högskolepoäng
Person-Centered Nursing I, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod:HPIK17
Fastställd av:Utbildningschef 2017-01-09
Reviderad av:Utbildningschef 2017-11-20
Gäller fr.o.m.:2018-01-22
Version:3
Diarienummer:2017/4630 (313) Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för omvårdnadsprocessen och hur den tillämpas inom personcentrerad omvårdnad utifrån grundläggande behov och resurser
  • förklara hur omvårdnadsteorier kan användas i personcentrerad omvårdnad
  • redogöra för begrepp inom omvårdnad
  • redogöra för kommunikationens betydelse för personcentrerad omvårdnad
  • redogöra för hur omvårdnad dokumenteras utifrån gällande lagstiftning
  • redogöra för etiska aspekter i mötet med vårdtagare och närstående.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och bedöma vårdtagares resurser och behov av omvårdnad utifrån ett holistiskt perspektiv samt föreslå, planera, utföra och följa upp omvårdnadshandlingar i syfte att uppnå hälsa
  • tillämpa kommunikativa färdigheter och genomföra ett samtal
  • föra omvårdnadsjournal utifrån vedertagna dokumentationsmodeller
  • arbeta utifrån hygieniska principer och tillämpa säkerhetsföreskrifter
  • under handledning hantera läkemedel enligt gällande förordningar
  • tillämpa reflektionsprocessen i olika omvårdnadssituationer
  • tillämpa lagar och författningar i omvårdnad.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utföra omvårdnad utifrån sjuksköterskeprofessionens etiska värdegrund
  • bemöta vårdtagare och närståendes behov utifrån ett personcentrerat perspektiv.

Innehåll

- omvårdnadsprocessen som modell
- personcentrerad omvårdnad utifrån grundläggande behov
- etik
- principer, metoder och tekniker i omvårdnad
- omvårdnadsorienterad kommunikation
- omvårdnadsdokumentation
- läkemedelshantering
- egenvårdsteori
- empowerment, transition och hopp
- lagar och författningar

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö samt som verksamhetsförlagda studier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom sjuksköterskeprogrammet från år ett och har genomgått resterade kurser om 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen och individuellt praktiskt prov samt skriftlig inlämningsuppgift i grupp inklusive laboration och seminarium. Dessutom individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell skriftlig uppgift inklusive seminarium och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning.

Kursen examineras av universitetslektor

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Individuellt praktiskt prov2 hpU/G
Skriftlig inläm.uppgift (grupp) inkl. laboration och semin.3 hpU/G
Individuellt skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G
Individuell skriftlig uppgift inkl. seminarium0,5 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 175 timmar5,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Verksamhetsförlagd utbildning genomförs enligt Peer-Learningmodellen, se MILO Peer-Learning.
175 timmar ska vara jämnt fördelade över VFU-perioden.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/
oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., Ekebergh, M., Rytterström, P., & Ranheim, A. (Red.). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.

Berglund, M., & Ekebergh, M. (Red.). (2015). Reflektion i lärande och vård. Lund: Studentlitteratur.

Boman, L. & Wikström, L. (2014). Medicinsk teknik Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur.

Edberg, A-K., & Wijk H. (2014). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.

Ekman, I., (Red). (2014). Personcentrering i hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik. Stockholm: Liber.

Ehrenberg, A., & Wallin L. (2014). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.


Friberg, F., & Öhlén J. (2014). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. Learning.


Sandman, L., & Kjellström, S. (2013). Etikboken Etik för vårdande yrken. Lund; Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Tillkommer lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.