KURSPLAN
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 högskolepoäng
Project Planning and Support for Quality Improvement Efforts, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod:HPPS26
Fastställd av:Utbildningschef 2015-09-23
Gäller fr.o.m.:2016-01-25
Version:1
Diarienummer:2015/1888 (313) Jönköping Academy
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:HS1
Fördjupning:A1F
Huvudområde:Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • ingående redogöra för projektarbetsformens karaktäristika, fördelar och begränsningar samt jämföra traditionell projektledning med agil projektledning
  • förklara likheter och skillnader mellan rollerna som projektledare och facilitator/coach, som syftar till att stödja förbättringsarbete
  • visa ingående förståelse för mötesteknik, gruppdynamik och förändringspsykologi
  • förklara möjligheter och begränsningar kring hur förbättringsarbetet förankras och blir hållbart i organisationer över tid.

Färdighet och förmåga

  • utforma, presentera, förankra och kritiskt granska projektplaner och integrera professionell kunskap och förbättringskunskap
  • genomföra effektiva möten i samband med ett förbättringsarbete
  • identifiera intressenter, framgångsfaktorer och hinder samt föreslå lämpliga sätt att hantera detta i förbättringsarbete
  • föreslå och tillämpa angreppssätt för att underlätta förbättringsarbete i multiprofessionella organisationer inom vård, omsorg och socialt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för vård, omsorg och socialt arbete med fokus på värdeskapande och värdighet för patienter/brukare
  • värdera och reflektera över sitt eget ledarskap och förhålla sig till individers och professionella arbetsgruppers reaktioner vid förbättringsarbeten
  • identifiera eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kompetensutveckling.

Innehåll

- projektledning, inklusive intressentanalys, kommunikationsplan, riskanalys, tidsplanering, gruppdynamik och förändringspsykologi
- mötesteknik
- olika roller och angreppssätt för att driva och stödja förbättringsarbete i vård, omsorg och socialt arbete

Undervisningsformer

Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade obligatoriska kurser inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg: Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete 5 hp, Förbättringskunskap I, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp samt genomgång av följande kurser: Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp och Förbättringskunskap II, 5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom
  • en individuell muntlig och skriftlig rapport av planering, genomförande och utvärdering av ett arbetsmöte
  • en individuell muntlig och skriftlig presentation, samt opposition, av en projektplan för kommande praktikprojekt
  • medverkan i fyra schemalagda diskussioner på webben.
I samråd med examinator kan projektplanen genomföras parvis.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Kursen är en obligatorisk del av Masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg.
Distansundervisningen kräver tillgång till dator med internetuppkoppling, tillgång till headset med mikrofon samt webb-kamera.
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid kursstart.

Kurslitteratur

Gjerde, S. (2012). Coaching: vad, varför, hur. Lund: Studentlitteratur.

Gustavsson, T. (2011). Agil projektledning. Stockholm: Sanoma Utbildning.

Tonnquist, B. (2012). Projektledning + Övningsbok. Stockholm: Bonnier.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.