KURSPLAN
Pediatrisk omvårdnad - verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Paediatric Nursing Care - Clinical Placement, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:HPVS27
Fastställd av:Utbildningschef 2016-10-17
Reviderad av:Avdelningschef 2017-06-21
Gäller fr.o.m.:2017-11-06
Version:3
Diarienummer:2017/2584 Avdelning för omvårdnad
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:A1F
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap om omvårdnaden vid pediatriska tillstånd.

Färdighet och förmåga

  • självständigt observera, bedöma och kunna vidta åtgärder utifrån barn och ungdomars symptom och tecken på ohälsa och sjukdom med hänsyn till barn och familjers skiftande behov och situation
  • självständigt planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder som främjar sjuka barn och ungdomars utveckling, mognad samt välbefinnande och hälsa
  • självständigt observera, bedöma och åtgärda komplexa frågeställningar och situationer inom pediatrisk omvårdnad
  • självständigt utföra hälsoundersökningar, kliniska bedömningar och beslutsfattande med hänsyn till etiska aspekter inom pediatrisk omvårdnad
  • självständigt tillämpa evidensbaserad omvårdnad inom barnsjuksköterskans profession.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom, empatisk förmåga och ett etiskt förhållningsätt i omvårdnaden av barn, ungdomar och familjer
  • reflektera över och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens inom pediatrisk omvårdnad.

Innehåll

- omvårdnad vid pediatriska tillstånd och komplexa vårdsituationer
- barnsjuksköterskans ansvar för att leda omvårdnaden
- hälsoundersökning, kliniska bedömningar och beslutsfattande i relation till vanligt förekom-
mande problem och frågeställningar bland barn och ungdomar vid ohälsa och sjukdom
- etiska aspekter inom barnsjukvård
- ett kritiskt reflekterande förhållningsätt i vårdandet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagd utbildning och laborationer.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska. Dessutom krävs genomgången kurs i Pediatrisk omvårdnad 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras genom en praktisk examination. Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i de verksamhetsförlagda studierna.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarie samt lägst 175 timmar på verksamhetsförlagd studieplats.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/ oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Hallström, I., & Linderberg, T. (Red). (2015). Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber.

Jacksson, K., & Wigert, H. (2013). Familjecentrerad neonatalvård. Lund: Studentlitteratur.
Lundeberg, S., & Olsson, G.L (Red.) (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur.

Söderbäck, M. (Red). (2014). Kommunikation med barn och unga i vården. Stockholm: Liber.
Tamm, M. (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.