KURSPLAN
Ledarskap i personcentrerad omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Leadership in Person-Centred Nursing Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod:HSFK13
Fastställd av:Utbildningsrådet 2018-10-23
Reviderad av:Utbildningsrådet 2019-04-02
Gäller fr.o.m.:2019-08-26
Version:7
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:OM1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för interprofessionellt arbete i samband med komplexa omvårdnadssituationer
  • redogöra för teorier och metoder för metodförbättring och kvalitetssäkring i sjuksköterskans vårdledande funktion
  • redogöra för katastrofmedicinska principer.

Färdighet och förmåga

  • identifiera, analysera och planera sjuksköterskans ledande funktion inom omvårdnad i interaktion med vårdsökande person, närstående och vid interprofessionellt arbete
  • använda pedagogiska strategier i planering av undervisning och handledning av medarbetare och student
  • välja relevanta metoder i planering och genomförande av ett personligt förbättringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över de egna värderingarnas betydelse för interprofessionellt arbete
  • reflektera över egen professionell kunskap och utveckling i relation till styrdokument i sjuksköterskans profession
  • • reflektera över egen professionell kunskap och egna värderingarnas betydelse för att uppmärksamma mäns våld i nära relationer.

Innehåll

- sjuksköterskans vårdledande och undervisande funktion
- informations- och kommunikationsteknologi
- interprofessionell samverkan
- metodförbättringar och kvalitetssäkring
- katastrofmedicin
- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, eller motsvarande samt genomgången kurs Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift, handledning av student samt seminarier.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift3,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Handledning av student1,5 hpU/G
Seminarium - Case0,5 hpU/G
Inlämningsuppgift - Samordning i team0,5 hpU/G
Seiminarium - Förbättringsarbete1 hpU/G
Seminarium - Katastrofmedicinska principer0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Berglund, M. (2015). Reflektion i lärande och vård – En utmaning för sjuksköterskan. Studentlitteratur: Lund.

Hilmarsson, H.T. (2016). Coachande ledarskap för samarbete, effektititet och hälsa. Studentlitteratur: Lund.

Lundin, K., & Sandström, B. (2015). Ledarskap inom vård och omsorg. Studentlitteratur: Lund.

Nilsson, H., & Kristiansson, T. (2015). Katastrofmedicinsk beredskap: Att leda sjukvård på ett särskilt sätt. Studentlitteratur: Lund.

Sandberg, H. (2017). Pedagogik för sjuksköterskor. Studentlitteratur: Lund.

Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur: Lund.

Tveiten, S. (2014). Yrkesmässig handledning – Mer än ord. Studentlitteratur: Lund.

Lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.