KURSPLAN
Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Social Change with Groups and in Community, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:HSGN14
Fastställd av:Utbildningsrådet 2013-12-19
Reviderad av:Utbildningschef 2017-05-09
Gäller fr.o.m.:2017-10-02
Version:7
Diarienummer:2017/2118 (313) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och metoder för samhällsarbete och arbete med grupper i samhället som syftar till människors delaktighet och inklusion
  • beskriva och konkretisera inkluderande och exkluderande strukturer samt mäns och kvinnors livsbetingelser inom centrala livsområden såsom boende och arbete

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och motivera användningen av teorier och metoder vid socialt förändringsarbete för olika målgrupper på grupp- och samhällsnivå i samarbete med människor som berörs
  • analysera sociala problem samt identifiera, strukturera och föreslå insatser på grupp- och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över betydelsen av samhälleliga villkor i förhållande till människors sociala situation och med beaktande av mänskliga rättigheter
  • kritiskt reflektera över arbete på grupp- och samhällsnivå avseende socionomens roll och betydelsen av samverkan med andra aktörer.

Innehåll

- uppsökande arbete, förebyggande arbete, samhällsarbete (community work), antidiskriminerande arbete, företrädarskap och empowerment
- delaktighet och inklusion och dess betydelse för praktiskt socialt arbete
- socialt entreprenörskap, brukar - och intresseorganisationer
- metodik för att skapa, driva och utveckla projekt och samverkansformer

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete, 15 hp samt genomgångna kurser Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt, 7,5 hp, Socialrätt, 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom seminarier och grupparbeten samt individuellt skriftligt arbete.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudie.

Kursen kan examineras på svenska och/eller engelska.

Kurslitteratur

Andersson, B. (2013). Finding ways to the hard to reach – considerations on the content and concept of outreach work. European Journal of Social Work, 16(2), 171-186.

Bacq, S., & Janssen, F. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepreneurship and regional development: An International Journal, 23(5-6), 373-404.

Forde, C., & Lynch, D. (2014). Critical practise for challenging times: Social workers´ engagement with community work. British Journal of Social Work, 44, 2078-2094.

Mc Laughlin, H. (2009). What’s in a name: ‘Client’,‘patient’, ‘customer’, ‘consumer’, ‘expert by experience’, ‘service user’ - What’s next? British Journal of Social Work, 39, 1101–1117.

Payne, M. (2014). Modern social work theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Schierup, C-U., & Ålund, A. (2011). The end of Swedish exceptionalism? Citizenship, neoliberalism and the politics of exclusion. Race & Class, 53(1) 45-64.

Smyth, M., & Campbell, J. (1996). Social work, sectarianism and anti-sectarian practice in Northern Ireland. British Journal of Social Work, 26, 77-99.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.