KURSPLAN
Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 högskolepoäng
Social Work, Profession and Discipline, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: | HSKG19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-01-29 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-09-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-24 |
Version: | 6 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård |
Ämnesgrupp: | SS2 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv samt utveckling inom vetenskapsområdet socialt arbete
- redogöra för hur socialt arbete kan organiseras och bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå med hänsyn till olika livsvillkor och behov
- redogöra för perspektiv på sociala problem i ett föränderligt samhälle
- redogöra för vetenskaplig metod inom ramen för socialt arbete.
Färdighet och förmåga
- diskutera professionsetik, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till socialt arbete
- föra en kritisk diskussion där det sociala arbetets teori- och perspektivval relateras till problematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- tillämpa grundläggande kunskaper för akademiskt skrivande inom vetenskapsområdet socialt arbete
- tillämpa vetenskaplig metod för datainsamling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera betydelsen av vetenskapligt förhållningssätt för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
- reflektera över egna etiska samt professionsetiska förhållningssätt samt professionens etiska koder relaterat till andra professioner inom socialt arbete, hälsa och välfärd
- visa insikt i betydelsen av och förmåga till samarbete och samverkan.
Innehåll
- mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- etik i socialt arbete
- socialarbetarens roll och funktion
- kommunikation och samspel i grupp
- teorier och begrepp inom socialt arbete
- informationssökning, referenshantering och akademiskt skrivande
- vetenskaplig metod
- det sociala arbetets utveckling och föränderlighet nationellt och internationellt
- beteendevetenskapliga, samhällsvetenskapliga och juridiska begrepp, teorier och perspektiv inom socialt arbete
- ojämlikhet, salutogena perspektiv och empowerment i förhållande till brukare/klient
- introduktion i vetenskapligt skrivande samt biblioteksinformation med artikelsökning
- organisering av socialt arbete
- introduktion av hur socialt arbete kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå med barn, ungdomar, familjer, äldre, missbruk, funktionsnedsättning och fattigdom som exempel
- vetenskaplig metod
- etik i socialt arbete
- socialarbetarens roll och funktion
- kommunikation och samspel i grupp
- teorier och begrepp inom socialt arbete
- informationssökning, referenshantering och akademiskt skrivande
- vetenskaplig metod
- det sociala arbetets utveckling och föränderlighet nationellt och internationellt
- beteendevetenskapliga, samhällsvetenskapliga och juridiska begrepp, teorier och perspektiv inom socialt arbete
- ojämlikhet, salutogena perspektiv och empowerment i förhållande till brukare/klient
- introduktion i vetenskapligt skrivande samt biblioteksinformation med artikelsökning
- organisering av socialt arbete
- introduktion av hur socialt arbete kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå med barn, ungdomar, familjer, äldre, missbruk, funktionsnedsättning och fattigdom som exempel
- vetenskaplig metod
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examineras i form av två individuella skriftliga tentamen och en gruppuppgift som även redovisas vid seminarium.
Dessutom ingår en muntlig redovisning av fältstudieuppgift.
Kursen examineras av universitetslektor.
Examineras i form av två individuella skriftliga tentamen och en gruppuppgift som även redovisas vid seminarium.
Dessutom ingår en muntlig redovisning av fältstudieuppgift.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen 1 | 5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig tentamen 2 | 6 hp | U/G/VG |
Skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium | 1,5 hp | U/G |
Skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium | 1,5 hp | U/G |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid grupparbeten och fältstudie.
Obligatorisk närvaro vid grupparbeten och fältstudie.
Kurslitteratur
Akademikerförbundet SSR. (2017). Etik i socialt arbete, etisk kod för socialarbetare (elektronisk). Tillgänglig via www.socionomauktorisation.se/yrkesetiska-riktlinjer/
Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups.
Blennberger, E. (2005) Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (3. uppl) Liber.
Bülow, P.H., & Cedersund, E. (2013). Blended Voices and Co-Narration in Cross-Institutional, Multiparty Talk about Return-to-Work. Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 10(3), 289-316. doi:10.1558/japl.2689
Aktas, Vezir, Nilsson, Marco and Borell, Klas. (2019). Social Scientists under Threat: Resistance and Self-censorship in Turkish Academia. British Journal of Educational Studies, 67, 169–186.
Börjesson, U., Bengtsson, S., & Cedersund, E. (2014). ”You Have to Have a Certain Feeling for This work” Exploring Tacit Knowledge in Elder Care. SAGE open, April-June 2014:1-9.
Eide, T., & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken; relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Liber.
Lennéer-Axelson, B., & Thylefors, I. (2018). Arbetsgruppens psykologi. Natur & Kultur.
Meeuwisse, A., Sunesson, S., & Swärd, H. (Red.). (2015). Socialt arbete. En grundbok. Natur & Kultur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (2016). Kommunikation: samspel mellan människor. Natur och Kultur.
Siverskog, A. (2014). “They just don’t have a clue”: Transgender aging and implications for social work. Journal of Gerontological Social Work. 57, 386–406.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. Liber.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups.
Blennberger, E. (2005) Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (3. uppl) Liber.
Bülow, P.H., & Cedersund, E. (2013). Blended Voices and Co-Narration in Cross-Institutional, Multiparty Talk about Return-to-Work. Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 10(3), 289-316. doi:10.1558/japl.2689
Aktas, Vezir, Nilsson, Marco and Borell, Klas. (2019). Social Scientists under Threat: Resistance and Self-censorship in Turkish Academia. British Journal of Educational Studies, 67, 169–186.
Börjesson, U., Bengtsson, S., & Cedersund, E. (2014). ”You Have to Have a Certain Feeling for This work” Exploring Tacit Knowledge in Elder Care. SAGE open, April-June 2014:1-9.
Eide, T., & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken; relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Liber.
Lennéer-Axelson, B., & Thylefors, I. (2018). Arbetsgruppens psykologi. Natur & Kultur.
Meeuwisse, A., Sunesson, S., & Swärd, H. (Red.). (2015). Socialt arbete. En grundbok. Natur & Kultur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (2016). Kommunikation: samspel mellan människor. Natur och Kultur.
Siverskog, A. (2014). “They just don’t have a clue”: Transgender aging and implications for social work. Journal of Gerontological Social Work. 57, 386–406.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. Liber.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.