KURSPLAN
Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Sociological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HSOK10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-01-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård |
Ämnesgrupp: | SS2 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och jämföra grundläggande sociologiska och samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier som har särskild betydelse för att förstå sociala livsvillkor och uppkomsten av sociala problem
- redogöra för centrala samhällsförändringar som har betydelse för sociala förändringar och social utsatthet
- redogöra för hur marginalisering och utanförskap i samhället kan relateras till föreställningar om normer och normalitet
- redogöra för individers och gruppers skilda levnadsvillkor och sociala positioner och identiteter och relatera dessa till socialt arbete
- redogöra för kvalitativ vetenskaplig metod inom ramen för sociologiämnet.
Färdighet och förmåga
- använda sociologiska och andra samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier för att identifiera och förklara sociala villkor och utmaningar i det nutida samhället
- identifiera sociala processer och kategoriseringar som påverkar individers och gruppers sociala villkor i samhället
- genomföra datainsamling i form av observationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över de egna värderingarnas betydelse i socialt arbete med individer i socialt, utsatta positioner och utifrån individers och gruppers skilda livsvillkor.
Innehåll
- grundläggande sociologiska perspektiv, teorier och begrepp
- sociala och samhälleliga förändringar såsom globalisering och individualisering
- ett intersektionellt perspektiv
- hälsa, sjukdom och funktionshinder
- vardagsliv och socialt samspel
- livslopp och familj med fokus på ungdomar och äldre
- avvikande beteende och kriminalitet
- mekanismer som genererar ojämlikheter mellan människor
- kvalitativ vetenskaplig metod
- sociala och samhälleliga förändringar såsom globalisering och individualisering
- ett intersektionellt perspektiv
- hälsa, sjukdom och funktionshinder
- vardagsliv och socialt samspel
- livslopp och familj med fokus på ungdomar och äldre
- avvikande beteende och kriminalitet
- mekanismer som genererar ojämlikheter mellan människor
- kvalitativ vetenskaplig metod
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudieuppgift i grupp samt seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudieuppgift i grupp samt seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell tentamen | 7 hp | U/G/VG |
Individuell inlämningsuppgift | 7 hp | U/G/VG |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.
Kurslitteratur
Borell, K. (2012). Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Stockholm: Nämnden för statligt stöd för trossamfund.
Giddens, A. (2014). Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
Mattsson, T. (2015). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups.
Meeuwisse, A., & Swärd, H. (Red.). (2013). Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur och Kultur.
Vetenskapliga artiklar och/eller bokkapitel tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Giddens, A. (2014). Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
Mattsson, T. (2015). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups.
Meeuwisse, A., & Swärd, H. (Red.). (2013). Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur och Kultur.
Vetenskapliga artiklar och/eller bokkapitel tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.