KURSPLAN
Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Sociological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod:HSOK10
Fastställd av:Utbildningsrådet 2019-01-29
Gäller fr.o.m.:2020-01-20
Version:1
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra grundläggande sociologiska och samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier som har särskild betydelse för att förstå sociala livsvillkor och uppkomsten av sociala problem
  • redogöra för centrala samhällsförändringar som har betydelse för sociala förändringar och social utsatthet
  • redogöra för hur marginalisering och utanförskap i samhället kan relateras till föreställningar om normer och normalitet
  • redogöra för individers och gruppers skilda levnadsvillkor och sociala positioner och identiteter och relatera dessa till socialt arbete
  • redogöra för kvalitativ vetenskaplig metod inom ramen för sociologiämnet.

Färdighet och förmåga

  • använda sociologiska och andra samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier för att identifiera och förklara sociala villkor och utmaningar i det nutida samhället
  • identifiera sociala processer och kategoriseringar som påverkar individers och gruppers sociala villkor i samhället
  • genomföra datainsamling i form av observationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över de egna värderingarnas betydelse i socialt arbete med individer i socialt, utsatta positioner och utifrån individers och gruppers skilda livsvillkor.

Innehåll

- grundläggande sociologiska perspektiv, teorier och begrepp
- sociala och samhälleliga förändringar såsom globalisering och individualisering
- ett intersektionellt perspektiv
- hälsa, sjukdom och funktionshinder
- vardagsliv och socialt samspel
- livslopp och familj med fokus på ungdomar och äldre
- avvikande beteende och kriminalitet
- mekanismer som genererar ojämlikheter mellan människor
- kvalitativ vetenskaplig metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudieuppgift i grupp samt seminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell tentamen7 hpU/G/VG
Individuell inlämningsuppgift7 hpU/G/VG
Fältstudieuppgift1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.

Kurslitteratur

Borell, K. (2012). Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Stockholm: Nämnden för statligt stöd för trossamfund.

Giddens, A. (2014). Sociologi. Lund: Studentlitteratur.

Mattsson, T. (2015). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups.

Meeuwisse, A., & Swärd, H. (Red.). (2013). Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur och Kultur.

Vetenskapliga artiklar och/eller bokkapitel tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.