KURSPLAN
Arbetsrätt I, 7,5 högskolepoäng
Labour Law I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:LA1G16
Fastställd av:Utbildningschef 2016-06-10
Reviderad av:VD 2018-07-13
Gäller fr.o.m.:2018-08-01
Version:3
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Juridiska området
Ämnesgrupp:JU1
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- visa goda kunskaper om de rättsregler som utgör det arbetsrättsliga området samt grunderna inom det internationella regelverket på området och dess påverkan på svensk rätt
- visa förståelse för samspelet mellan arbetsmarknadens olika parter i den s.k. ”svenska modellen”
- visa förståelse för den historiska utvecklingen inom arbetsrätten och områdets starka politiska förankring

Färdighet och förmåga

- kunna analysera och utreda faktiska arbetsrättsliga situationer i enlighet med gällande rätt och identifiera de normer som kommer till användning
- kunna föra en god juridisk argumentation med utgångspunkt och stöd i de inom området vedertagna rättskällorna

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna kritiskt granska utformningen av rättsområdet och därigenom uppvisa förmåga till ett självständigt kritiskt förhållningssätt
- kunna skilja på att följa gällande rätt och att föra rättspolitiska resonemang

Innehåll

Kursen syfte är att ge goda kunskaper om den svenska arbetsrätten samt EU-rättsliga rättsakter som påverkar den.

Kursen är särskilt inriktad på att belysa följande frågor:
  • Individuella arbetsrätten och då särskilt anställningsavtalet, formen för anställningen, förändringar av pågående anställningar och de regler som måste beaktas vid anställningens ingående och avslutande
  • Den kollektiva arbetsrätten och kollektivavtalets olika verkningar för arbetsgivare och arbetstagare
  • Den svenska diskrimineringslagstiftningen och arbetsgivarens ansvar för att bedriva ett aktivt arbete för jämlikhet och individers lika värde
  • De specialsituationer som uppstår i gränslandet mellan offentlig och privat anställning behandlas
  • Arbetsmarknadspolitiska frågeställningar och teorierna bakom ”den svenska modellen”

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Kursens lärandemål examineras genom enskild skriftlig tentamen där tillåtna hjälpmedel är valfri författningstext och kurslitteratur.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

I den mån en nyare upplaga av kurslitteraturen har hunnit komma ut innan eller i anslutning till kursstart ska den nyare upplagan användas. Studenterna förväntas även ha tillgång till aktuell lagtext samt rättsfall som anges under kursen.


Kurslitteratur
Iseskog, Tommy (2018). Personaljuridik. 31 uppl. Norstedts Juridik AB. C:a 1100 s.

Göransson, Håkan Gabinus, Garpe, Bengt & Del Sante, Naiti (Red.) (2018). Arbetslagstiftning: lagar och andra författningar som de lyder 1 juli 2018. 45 uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. C:a 600 s. (Alternativt relevant okommenterad lagstiftning utskriven från databas.)

Referenslitteratur

Bernitz, Ulf (2017). Finna rätt: juristens källmaterial och arbetsmetoder. 14 uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 269 s.

Eklund, Ronnie & Källström, Kent (red.) (2016). Rättsfallssamling i arbetsrätt. 6 uppl. Stockholm: Norstedts juridik. 454 s.

Göransson, Håkan Gabinus & Del Sante, Naiti (2018). Diskrimineringslagen: en lärobok. 1 uppl. Stockholm: Norstedts juridik. 213 s.

Iseskog, Tommy (2011). Uppsägning av personliga skäl. 8 uppl. Stockholm: Norstedts juridik. 290 s.
Källström Kent, Malmberg Jonas & Öman Sören (2016). Den kollektiva arbetsrätten: en lärobok. 1 uppl. Uppsala: Lustus 161 s.

Sigeman, Tore & Sjödin, Erik (2017). Arbetsrätten: en översikt. 7 uppl. Stockholm: Norstedts juridik. 273 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.