KURSPLAN
Att skriva barnlitteratur - litterär gestaltning i bilderboken II, 15 högskolepoäng
Writing Children’s Picture Books II, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod:LABK13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-10-07
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området
Ämnesgrupp:SV1
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för bearbetningar av skönlitterära prosaberättelser som anpassats för bilderbokens litterära gestaltning
- identifiera och beskriva bilderboksadaptationers utmärkande drag som estetisk och litterär konstform i förhållande till prosaberättelser i allmänhet och till andra slags bilderböcker i synnerhet
- beskriva och förklara några teoretiska modeller och centrala begrepp om överföringar av prosaberättelser till bilderbokformat

Färdighet och förmåga

- tillämpa teoretiska perspektiv på gestaltning i bilderboksadaptationer genom framställning av egenproducerad bilderbokstext
- tillämpa teorier om skrivande och kreativitet i syfte att utveckla andras bilderboksadaptationer genom konstruktiv kritik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera egna och andras texter ur ett litterärt och språkligt perspektiv
- kritiskt granska och reflektera över valen som gjorts i bearbetningen av egenproducerad text

Innehåll

  • Grundläggande adaptationsteori
  • Bilderboken som estetisk och litterär konstform riktad mot barn
  • Skrivprocess och responsgivning
  • Läsandets påverkan på skrivandet

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen ingår att läsa och skriftligt reflektera över 3 kapitelböcker och 7 bilderböcker.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Att skriva barnlitteratur – litterär gestaltning i bilderboken I, 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 15 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 27 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 33 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Almgren White, Anette (2011). Nya perspektiv på bilderboken. Exempel från Astrid Lindgrens samarbeten med Ingrid Vang Nyman och Ilon Wikland. I H. Ehriander (Red.), Starkast i världen!: Att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan (s. 46-58). BTJ Förlag.

Almgren White, Anette & Ehriander, Helene (2020). Ett litet djur åt Pelle: en bilderboks relationer till Vi på Saltkråkan. Humanetten Nr 45 Hösten 2020. (s. 231-255).

Ehriander, Helene (red.). (2019). Att skriva barn- och ungdomslitteratur. Studentlitteratur, kap. 13 & 14.

Ehriander, Helene & Hedén, Birger (red.). (1997). Bild och text i Astrid Lindgrens värld. Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ. [PDF via Open access, Lunds universitet].

Haridi, Alex & Davidsson, Cecilia. (2020). Vägen till Mumindalen: efter en berättelse av Tove Jansson. Bonnier Carlsen, s. 1-25.

Hutcheon, Linda (2012). A Theory of Adaptation. Routledge, eller elektronisk resurs, s. 1-32.

Jansson, Tove (2018). [Eller tidigare utgåva]. Småtrollen och den stora översvämningen. Förlaget M, s. 1-53.

Lindgren, Astrid (2015). [Eller tidigare utgåva] Känner du Pippi Långstrump? Rabén & Sjögren, s. 1-22.

Lindgren, Astrid (2015). [Eller tidigare utgåva]. Pippi Långstrump. Rabén & Sjögren, s. 1-136.

McCullen, Sam. (red.). (2021). Bilderboksmakare: ett projekt av dPictus. Lilla Piratförlaget, s. 1-154.

Nikolajeva, Maria (2000). Bilderbokens pusselbitar. Studentlitteratur, s. 1-271.

Rhedin, Ulla (2001). Bilderboken: på väg mot en teori. (2., rev. uppl.). Alfabeta, s. 73-280.

Skönlitterära verk och artiklar tillkommer.
Referenslitteratur

Almgren White, Anette (2014). Den levandegjorda statyn: en intermedial analys av statyekfraser i bilderboken. Tidskrift för litteraturvetenskap, 2(44) 35-48. Hämtad från: ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tfl/article/view/2968/2550


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen