KURSPLAN
Arbetets betydelse - meningsskapande, identitet och lärande, 7,5 högskolepoäng
The Meaning of Work - Meaning-making, Identity and Learning, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LABR24
Fastställd av:Utbildningschef 2024-01-11
Reviderad av: 2024-03-15
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:2
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PE1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och ge exempel på det moderna arbetslivets utveckling samt identifiera arbetets betydelse i människors liv
- beskriva och ge exempel på lärandets betydelse för menings- och identitetsskapande i arbetet samt för formandet av yrkesidentitet

Färdighet och förmåga

- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt relatera till, förstå, undersöka samt muntligt och skriftligt kommunicera utifrån olika perspektiv
- anlägga ett pedagogiskt, teoretiskt och forskningsbaserat angreppssätt på utformning av och stöd för lärande, meningsskapande och identitetsskapande i samband med människors frivilliga eller ofrivilliga arbetsrelaterade förändringar och karriärövergångar
- jämföra och reflektera över olika begrepp relaterade till det moderna arbetslivet, såsom arbete som försörjning, som kall, yrke, profession samt, i relation till dessa, identitet
- jämföra och reflektera över olika betydelser som arbete kan ha i människors liv, beroende på olika världsbilder, global och lokal kontext

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera utmaningar och möjligheter i relation människors meningsskapande, identitetsskapande och lärande i arbetslivets kontext
- värdera och bedöma relationen mellan vad som möjliggör respektive hindrar meningsskapande, identitetsskapande och lärande i relation till social hållbarhet

Innehåll

  • Historiska perspektiv på utvecklingen av ett modernt arbetsliv
  • Likheter och skillnader mellan centrala begrepp i det moderna arbetslivet (arbete som försörjning, arbete som kall, yrke, profession)
  • Teoretiska perspektiv på identitet och lärande, samt betydelsen av att, för social hållbarhet, organisera och planera för meningsskapande i arbetet

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.Även undervisning på annat skandinaviskt språk kan förekomma.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen om 180 hp med lägst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga området eller i pedagogik, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Betygen A, B, C, D och E är alla godkända betyg. Kursbetyget bestäms av betyget på individuell skriftlig inlämninguppgift.

Formen för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information om bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bimrose, J., Brown, A., & Barnes, S-A. (2008). Researching careers, learning and identities: Career attachments as anchors or chains? Perspectives in Education. Vol. 26(3). pp- 71-80.

Blustein, D.L., Devenis. L.E., & Kidney, B.A. (1989). Relationships between the identity formation process and career development. Journal of Counseling Psychology. Vo. 26(2). pp.196-202.

Ulfsdotter Eriksson, ? & Linde, M. (2014). "Being" or "doing" a profession: Work as a matter of social identity. International journal of Interdisciplinary cultural studies. Vol 8(1). pp.33-43.

Elliot, Anthony (Ed). (2011). Routledge Handbook of Identity Studies. Routledge. (selected chapters)

Jarvis, P. (2009). Learning to be a person in society: learning to be me. In K. Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning. Learning theorists... in their own words (pp. 21-34).

Mead, G. H. (1934/1967). Mind, self, and society. University of Chicago Press.

Mezirow, J. (2009). An overview on transformative learning. In K. Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning. Learning theorists...in their own words. pp. 90-105.

Baldry, Chris, Hyman, Jeff, Taylor, Phil, Bain, Peter, Scholarios, Dora, Marks, Abigail, Watson, Aileen, Gilbert, Kay, Gall, Gregor & Bunzel Dirk (2007). The Meaning of Work in the New Economy. Palgrave Macmillian.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen