KURSPLAN
Bild l för grundlärare, 15 högskolepoäng
Art l in Primary School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LB1K13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-04-12
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Övrigt
Ämnesgrupp:UV3
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva bildämnets utveckling i ett historiskt perspektiv
- redogöra för grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- beskriva bild som kommunikationsform
- redogöra för innehåll i gällande styrdokument

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att tillämpa digitala och hantverksmässiga verktyg och tekniker i bildframställning samt reflektera kring uttryck och gestaltningsformer
- visa förmåga att analysera och tolka bilder som har olika syften och användningsområden kopplat till grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- visa förmåga att reflektera kring didaktiska frågor inom skolämnet Bild och till estetiska lärprocesser
- tillämpa adekvata begrepp inom bilddidaktik i tal och skrift
- visa förmåga att relatera till barns/elevers menings- och identitetsskapande
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- presentera, diskutera och värdera en genomgången gestaltningsprocess
- reflektera över bilder utifrån etiska och normkritiska perspektiv

Innehåll

  • Bildämnet i ett historiskt, samtida och internationellt perspektiv
  • Konsthistoria
  • Grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik, estetiska lärprocesser och visuell kultur
  • Menings- och identitetsskapande genom bilder
  • Normer och värderingar i bilder
  • Bildsamtal och bildanalys
  • Tekniker för tvådimensionell och tredimensionell bildframställning
  • Digitala och hantverksmässiga verktyg för bildframställning
  • Bildkomposition och konstruktion
  • Gällande styrdokument, betyg och bedömning, introduktion
  • Ämnesdidaktik avseende bild, introduktion
  • Etiska frågor kopplade till användning av bilder i olika sammanhang

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och bildlaborativa övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemål utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuell tentamen, individuell redovisning med skriftlig inlämningsuppgift, gruppredovisning med skriftlig inlämningsuppgift, seminarium samt seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 8 hp har fått betyget Väl godkänd.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G
Seminarium3 hpU/G/VG
Individuell redovisning med skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Gruppredovisning med skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Individuell tentamen2 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Arnold, Dana (2006). Konstvetenskap - en introduktion. Raster. 15 s. (kopierat material)

Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Carlsson. 90 s.

Freeland, Cynthia (2006). Konstteori - en introduktion. Raster. 15 s. (kopierat material)

Howells, R. & Negreiros, J. (2019). Visual culture. (Third edition.) Medford, MA: Polity. 360 s.

Skolverket (2014). Bedömningsstöd i bild.

Skolverket (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i bild.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.

Sporrong, Elin & Westin Tikkanen, Karin (red.) (2016). Kritiskt tänkande - i teori och praktik. Studentlitteratur. 15 s. (kopierat material)

Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Daidalos. 110 s.

Åsén, Gunnar (red.) (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber. 190 s.

Skönlitteratur och/eller film i urval.

Vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar (engelska och skandinaviska språk i urval) 100 s.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen