KURSPLAN
Engelska II för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
English II for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:LE2K17
Fastställd av:Utbildningschef 2016-11-14
Gäller fr.o.m.:Våren 2017
Version:1
Diarienummer:HLK 2016/4658-313
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:UV2
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- känna till och kunna redogöra för grundläggande aspekter av det engelska språkets grammatik, inbegripet relevant språkvetenskaplig terminologi och metodik
- behärska det engelska språkets fonetik och uttal i teori och praktik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna tillämpa ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på grammatik inom engelskundervisningen för årskurs 4-6 utifrån alla elevers behov och förutsättningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha viss insikt i och förståelse för språkets funktion i samhället

Innehåll

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. Huvudfokus är grammatik. Ämnesdidaktiska perspektiv genomsyrar kursen.
  • Studium av det engelska språkets grammatik, inbegripet relevant språkvetenskaplig terminologi och metodik
  • Studium av didaktiska och metodiska aspekter av grammatik med anknytning till skolans engelskundervisning för årskurs 4-6
  • Studium av det engelska språkets fonetik och uttal i teori och praktik

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används den digitala lärplattformen PingPong.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För att erhålla kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt att samtliga examinationsmoment är fullgjorda och godkända. För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på skriftlig tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Muntlig presentation av ämnesdidaktisk karaktär1,5 hpU/G
Skriftlig tentamen, fonetik1 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadminstrationen. Kursvärderingen ligger ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 544 s. Läses i urval.
Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciaton. An Introduction to Phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.
Thornbury, Scott (1999). How to teach Grammar. London: Longman. 192 s.
Skolverket. Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/ /www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
(Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik och engelsk ämnesdidaktik)

Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.