KURSPLAN
Geografi för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
Geography for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod:LGEK13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-10-12
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området (40%), samhällsvetenskapliga området (35%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:GN1
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
- identifiera aktuell geografisk forskning
- redogöra för svenska kulturgeografiska och naturgeografiska förhållanden mot en internationell bakgrund avseende landskap, klimatologi, hydrologi, människors levnadsvillkor och aktiviteter
- redogöra för jordens uppbyggnad och jordytans föränderlighet genom endogena och exogena processer
- redogöra för mineral- och bergartkännedom
- redogöra för klimatologi och vattnets kretslopp
- redogöra för geografiska metoder inklusive kartografi och geografiska informationssystem
- redogöra för skolämnet geografi i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer

Färdighet och förmåga

- tolka och reflektera över kulturgeografiska och naturgeografiska svenska förhållanden mot en internationell bakgrund
- använda grundläggande geografiska perspektiv och begrepp
- använda grundläggande geografiska metoder
- planera en lektion (-er) i ämnet geografi utifrån aktuella styrdokument och med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande, för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som geografilärare
- använda sig av svenskt standardspråk på ett ändamålsenligt sätt i tal och skrift
- använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- redogöra för estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda den ämnesdidaktiska repertoaren

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera relevanta aspekter av ämnesområdet inklusive avseende hållbar utveckling, rättvisa och jämställdhet
- kritiskt granska och utvärdera relevanta källor inom ämnesområdet
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
- reflektera över geografiämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som geografilärare

Innehåll

Delkurs 1: Introduktion till Geografi 7,5 hp

Innehåll
  • Centrala geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
  • Geografins idéhistoria samt exempel på forskning i geografi
  • Samhällsgeografiska perspektiv på människors levnadsvillkor i Sverige och i olika delar av världen inklusive ur ett genusperspektiv
  • Jordens uppbyggnad samt hur jordytan formas av endogena och exogena processer
  • Klimatologi och hydrologi
  • Sårbara platser i ett hållbarhetsperspektiv
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt två seminarier inklusive skriftlig och muntlig redovisning.

Delkurs 2: Geografi i teori och praktik I 7,5

Innehåll
  • Grundläggande ämnesdidaktiska dimensioner för geografiämnet såsom geografi som skolämne nu och historiskt, styrdokument i undervisningen, planeringsstrategier, stoffurval, arbetssätt, redovisningsformer och bedömning
  • Grundläggande kännedom om MIK-verktyg och hur dessa kan användas inom samhällskunskapsämnet
  • Språk och estetiska lärprocesser
Examination
Delkursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter som examineras vid seminarier och en gruppredovisning.

Delkurs 3: Natur- och Kulturlandskap 7,5 hp

Innehåll
  • Frågeställningar kring befolkning, befolkningsförändringar och resurser
  • Rurala landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
  • Markanvändning
  • Urbana landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
  • Relationer mellan människa, samhälle och miljö i ett hållbarhetsperspektiv inklusive ett genusperspektiv
Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig tentamen samt ett seminarium inklusive skriftlig och muntlig redovisning.

Delkurs 4: Geografiska metoder, 7,5 hp

Innehåll
  • Grundläggande kunskaper om och träning i att använda geografiska metoder
  • Introduktion till kartografi och geografiska informationssystem
  • Källkritik
Examination
Delkursen examineras genom två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp som redovisas muntligt i två seminarier.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under hela kursen och examineras löpande genom seminarier och inlämningsuppgifter.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1+1a2, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina, tre seminarier, fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter, två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp och en gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på minst 19,5 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till Geografi: Individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG
Introduktion till Geografi: Seminarium I1,5 hpU/G/VG
Introduktion till Geografi: Seminarium II1,5 hpU/G/VG
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I3,5 hpU/G/VG
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II1 hpU/G/VG
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift III2 hpU/G/VG
Geografi i teori och praktik I: Gruppredovisning1 hpU/G
Natur- och Kulturlandskap: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Natur- och Kulturlandskap: Seminarium2,5 hpU/G
Geografiska metoder: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I2,5 hpU/G/VG
Geografiska metoder: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G/VG
Seminarium2,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1:
Jansund, Bodil, & Westermark, Åsa (2013). Tidsgeografi i undervisning för hållbar utveckling: En helhetsorienterad tankemodell. Geografiska Notiser, 71(1), 24-40.

Bjelland, Mark, Montello, Daniel, Fellmann, Jerome, Getis Arthur & Getis Judith (2019) ISE Human Geography, McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.

Gustafsson, Mikael (2017). Finns det på kartan?: om lärarstudenters förkunskaper i geografi. I: Rebecka Florin Sädblom, Mikael Gustafsson & Hans Albin Larsson (Red.), Framåt uppåt!: Samhällsdidaktiska utmaningar. Jönköping University. 19 s.

Getis, Arthur, Bjelland, Mark & Getis, Victoria (2017). Introduction to geography. (15. ed.), McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.

Geografilärarnas riksförbund. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Notiser, periodisk tidskrift för geografiämnet ca. 150 s.

SSAG | Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Annaler A, Physcal Geography och Geografiska Annaler B Human Geography. ca 150 s.

Kompletterande material och artiklar om ca. 200 sidor tillkommer.

Delkurs 2:
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap. Liber. 186 s.

Långström, Sture (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Studentlitteratur. 194 s.

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.

Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Fritzes förlag. 39 s.

Skolverket (2022) Kursplan för Geografi i grundskolan. Skolverket.

Kompletterande material och artiklar om ca. 200 sidor tillkommer.

Delkurs 3:
Knox, Paul L. (2015). Human geography: Places and regions in global context. Pearson, delar av boken läses. Ca 200 s.

eller

Bjelland, Mark, Montello, Daniel, Fellmann, Jerome, Getis Arthur & Getis Judith (2019) ISE Human Geography, McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.

Bjelland, Mark, Kaplan & David, Malinowski (2021) ISE Introduction to Geography, McGraw-Hill Education. Ca. 200 sidor.

Kompletterande material och artiklar om ca. 300 sidor tillkommer

Delkurs 4:
Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2020) Plats, Identitet, lärande: Närområdesstudier i skolan. Studentlitteratur. 150 s.

Nicholas, Clifford, French, Shaun & Valentine, Gill (2013) Key Methods in Geography, second edition, Sage ca. 200s.

Geografilärarnas riksförbund. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Notiser, periodisk tidskrift för geografiämnet ca. 150 s.

SSAG | Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Annaler A, Physcal Geography och Geografiska Annaler B Human Geography. ca 150 s.

Kompletterande material och artiklar tillkommer om ca. 200 s.


Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.