KURSPLAN
Geografi, 15 högskolepoäng
Geography, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod:LGOG13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-10-31
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp:TV9
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
- redogöra för svenska kulturgeografiska och naturgeografiska förhållanden mot en internationell kontext avseende landskap, klimatologi, hydrologi, människors levnadsvillkor och aktiviteter
- redogöra för skolämnet geografi på grundskolenivå
- identifiera aktuell geografisk forskning
- redogöra för jordens uppbyggnad och jordytans föränderlighet genom endogena och exogena processer
- redogöra för mineral- och bergartskännedom
- redogöra för klimatologi och vattnets kretslopp
- redogöra för geografiska metoder inklusive kartografi och geografiska informationssystem
- redogöra för hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer

Färdighet och förmåga

- sammanfatta, tolka och reflektera över kulturgeografiska och naturgeografiska förhållanden i en internationell kontext
- använda grundläggande geografiska metoder
- använda grundläggande geografiska perspektiv och begrepp
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information med relevans för grundskolans styrdokument för ämnet geografi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera relevanta aspekter av ämnesområdet och därigenom kunna anlägga och värdera ett vetenskapligt förhållningssätt till detsamma, inklusive avseende hållbar utveckling, social rättvisa och jämställdhet
- kritiskt granska och utvärdera relevanta källor inom ämnesområdet
- reflektera över geografiämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter

Innehåll

Delkurs 1: Introduktion till Geografi, 7,5 hp
Innehåll
• Centrala geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
• Geografins idéhistoria och exempel på forskning i geografi
• Samhällsgeografiska perspektiv på människors levnadsvillkor i Sverige och i olika delar av världen inklusive ur ett genusperspektiv
• Jordens uppbyggnad samt hur jordytan formas av endogena och exogena processer
• Klimatologi, hydrologi och hur människan och människors aktiviteter påverkar och påverkas
• Sårbara platser
• Geografiundervisningens innehåll och metod i grundskolans årskurs 4-6 och årskurs 7-9

Delkurs 2: Natur- och Kulturlandskap, 7,5 hp
Innehåll
• Frågeställningar kring befolkning, befolkningsförändringar och resurser
• Rurala landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
• Markanvändning för odling och byggnation
• Urbana landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
• Relationer mellan människa, samhälle och miljö i ett hållbarhetsperspektiv inklusive ett genusperspektiv
• Introduktion till kartografi och geografiska informationssystem

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform. Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar, och övningar individuellt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på 10 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till Geografi: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I5 hpU/G/VG
Introduktion till Geografi: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G
Natur- och Kulturlandskap: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I5 hpU/G/VG
Natur- och Kulturlandskap: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bjelland, Mark, Kaplan & David, Malinowski (2021) ISE Introduction to Geography. McGraw-Hill Education. Ca. 400 sidor.

Geografilärarnas riksförbund. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Notiser, periodisk tidskrift för geografiämnet ca. 150 s.

Gustafsson, Mikael (2017). Finns det på kartan?: om lärarstudenters förkunskaper i geografi. I: Rebecka Florin Sädblom, Mikael Gustafsson & Hans Albin Larsson (Red.), Framåt uppåt!: Samhällsdidaktiska utmaningar. Jönköping University. 19 s.

Jansund, Bodil, & Westermark, Åsa (2013). Tidsgeografi i undervisning för hållbar utveckling: En helhetsorienterad tankemodell. Geografiska Notiser, 71(1), 24-40.

Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2020) Plats, Identitet, lärande.
Närområdesstudier i skolan. Studentlitteratur. 350 s.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket. 7 s.

Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Fritzes förlag. 39 s.

Kompletterande material och artiklar tillkommer om ca. 200 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.