KURSPLAN
Idrott och hälsa l för grundlärare, 15 högskolepoäng
Physical Education and Health l in Primary School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | LI1K13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-04-12 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övrigt |
Ämnesgrupp: | UV3 |
Fördjupning: | G1F |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för motoriskt lärande och dess betydelse för barns och ungdomars utveckling på olika områden
- visa grundläggande kunskaper inom anatomi och fysiologi
- visa grundläggande kunskaper inom anatomi och fysiologi
Färdighet och förmåga
- leda verksamheter för elever på ett lustfullt sätt i olika rörelse-, idrotts- och friluftsaktiviteter
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i idrott och hälsa, med utgångspunkt i elevers olikheter och behov samt reflektera över frågor kring identitet och sexualitet.
- tillsammans med andra analysera, bedöma och betygsätta elevers kunskaper i idrott och hälsa
- förutse och hantera riskmoment
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i idrott och hälsa, med utgångspunkt i elevers olikheter och behov samt reflektera över frågor kring identitet och sexualitet.
- tillsammans med andra analysera, bedöma och betygsätta elevers kunskaper i idrott och hälsa
- förutse och hantera riskmoment
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska och diskutera sambanden mellan livsstil, livsmiljö och hälsa för att skapa livskvalitet
Innehåll
- Friluftsaktiviteter (sommar)
- Första hjälpen, HLR
- Ledarskap
- Rörelseaktiviteter
- Styrdokument, bedömning och betyg
- Inkluderande undervisning
- Motorik
- Anatomi, fysiologi
- Idrottsdidaktik
Undervisningsformer
Det problembaserade lärandet ligger till grund för kursens genomförande. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter förekommer liksom litteraturstudier och fältstudier. Praktiska och teoretiska uppgifter redovisas inför de övriga studerande i kursen och följs av reflektion över innehåll och framställning med särskild betoning på det didaktiska perspektivet. I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, individuell redovisning av ledarskapsuppgift (1), individuell redovisning (2), och gruppredovisning samt seminarier och individuella redovisningar.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella redovisningen (ledarskapsuppgift som redovisas individuellt) samt ytterligare ett av de examinationsmoment som kan ge betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, individuell redovisning av ledarskapsuppgift (1), individuell redovisning (2), och gruppredovisning samt seminarier och individuella redovisningar.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella redovisningen (ledarskapsuppgift som redovisas individuellt) samt ytterligare ett av de examinationsmoment som kan ge betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 1 | 2 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 2 | 1 hp | U/G |
Gruppredovisning | 4 hp | U/G/VG |
Seminarier och individuella redovisningar | 5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering
Övrigt
Simkunnighet enligt kunskapskravet i åk 6 Lgr 22 är ett krav för att bli godkänd i kursen.
Dispens kan medges från kravet på simkunnighet och livräddningsförmåga efter särskild prövning vid funktionshinder som omöjliggör sådan aktivitet.
I kursen ingår inslag som innebär viss kostnad för studenten.
Dispens kan medges från kravet på simkunnighet och livräddningsförmåga efter särskild prövning vid funktionshinder som omöjliggör sådan aktivitet.
I kursen ingår inslag som innebär viss kostnad för studenten.
Kurslitteratur
Ericson, Ingegerd (2005). Rör dig - lär dig. SISU idrottsböcker. 190 s.
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med - i idrott lek och spel. Varsam AB. 178 s.
www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Kroppen
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa, i går, i dag, i morgon. Liber AB. 333 s.
Larsson, Håkan & Meckback, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Liber. 301 s.
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative Conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal Of Outdoor Recreation, Education And Leadership, 10(1), 3-19. doi:10.18666/JOREL-2018V10-I1-8146
Persson, Linda & Rindstål, Åsa (2019). Lärarens guide till idrott och hälsa åk 1-3. Natur och kultur Läromedel. 100 s.
Aktuella styrdokument och aktuell läroplan för grundskolan: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Säfstöm, Jimmy. (2015). Rörelseglädje. Adlibris.43 s.
Bjuremar, Ulf (2007). Klassens favoriter i lek och idrott. Ulf Bjuremars idrottsproduktion. 124 s.
Wirhed, Rolf (2012). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Harpoon Publication AB. 150 s
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med - i idrott lek och spel. Varsam AB. 178 s.
www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Kroppen
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa, i går, i dag, i morgon. Liber AB. 333 s.
Larsson, Håkan & Meckback, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Liber. 301 s.
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative Conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal Of Outdoor Recreation, Education And Leadership, 10(1), 3-19. doi:10.18666/JOREL-2018V10-I1-8146
Persson, Linda & Rindstål, Åsa (2019). Lärarens guide till idrott och hälsa åk 1-3. Natur och kultur Läromedel. 100 s.
Aktuella styrdokument och aktuell läroplan för grundskolan: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Säfstöm, Jimmy. (2015). Rörelseglädje. Adlibris.43 s.
Bjuremar, Ulf (2007). Klassens favoriter i lek och idrott. Ulf Bjuremars idrottsproduktion. 124 s.
Wirhed, Rolf (2012). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Harpoon Publication AB. 150 s
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen