KURSPLAN
Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för kompletterande pedagogisk utbildning (UVK), 7,5 högskolepoäng
Social Relationships, Conflict Management and Leadership for Supplementary Teacher Education (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod:LKLR22
Fastställd av: 2021-12-07
Gäller fr.o.m.:Våren 2022
Version:1
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:A1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara innebörden av det pedagogiska ledarskapets betydelse på skol-, grupp- och individnivå
- redogöra för hur man som ämneslärare bygger och vidmakthåller förtroendefulla relationer med elever, vårdnadshavare och andra aktörer i skolan samt dessa relationers betydelse för elevers lärande och utveckling
- identifiera och beskriva främjande, förebyggande och åtgärdande arbete i en verksamhet som utgår från de mänskliga rättigheterna och som präglas av likabehandling

Färdighet och förmåga

- urskilja och analysera fall av kränkande behandling och individers utsatthet i skola och sociala medier
- föreslå åtgärder som motverkar kränkande behandling och utanförskap
- kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
- använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen, i synnerhet i professionssammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska kommunikations- och samtalsprocesser i skolan utifrån olika teoretiska och etiska perspektiv
- kritiskt diskutera strategier för konflikthantering
- kritiskt diskutera och värdera den egna pedagogiska ledarförmågan, samt sitt eget och andras förhållningssätt och bemötande i mötet med såväl elever som vuxna

Innehåll

• Hållbart pedagogiskt ledarskap
• Teorier och modeller för verbal och ickeverbal kommunikation, samspel och relationskompetens
• Normer och etiska aspekter
• Samverkan mellan skolaktörer, mellan skola och hem, samt mellan skola och andra samhälleliga stödfunktioner
• Barns rättigheter enligt Barnkonventionen
• Främjande och förebyggande arbete som stärker sociala relationer och alla elevers delaktighet, samt motverkar konflikter och utanförskap
• Likabehandling, jämlikhetsaspekter, mångfald
• Kränkande behandling, dess konsekvenser och nödvändiga åtgärder
• Konflikters uppkomst och strategier för konflikthantering
• Sociala mediers roll i relationsprocesser
• Identitet, sexualitet och relationer
• Krissituationer
• Anmälningsplikt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i termin 1 på kompletterande pedagogisk utbildning samt godkända ämnesstudier i antagningsämnet omfattande minst 90 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium 11 hpU/G
Seminarium 21,5 hpU/G
Seminarium 31 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aspelin, Jonas (2012). How do relationships influence student achievement? Understanding student performance from a general, social psychological standpoint. International Studies in Sociology of Education, 22(1), 41-56, 16 s.

Katz, Olle, Bengtsdotter Katz, Viktoria, Franck, Olof & Wallin, Anita (2014). Att undervisa om sexualitet och relationer. (pdf-fil, valda delar ca 140 s, tillhandahålls av lärare eftersom boken inte längre ges ut på något förlag).

Möllås, Gunvie (2009). ”Detta ideliga mötande”. En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik. [Doktorsavhandling, Jönköping University, School of Education and Communication]. http:hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:275770/FULLTEXT01.pdf Kapitel 7-9, 153 s.

Nordevall, Elisabeth (2011).
Gymnasielärarens uppdrag som mentor. En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet. [Doktorsavhandling, Jönköping University, School of Education and Communication]. http:hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:414302/FULLTEXT01.pdf Kapitel 5-9. 95 s.

Samuelsson, Marcus (2017). Lärandets ordning och reda. Ledarskap i klassrummet. Natur & Kultur. 221 s.

Skolverket (2019). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 132 s.

Skolverket (u.å). Öka säkerheten och krisberedskapen. https:skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/sakerhet-och-krisberedskap-i-skola-och-forskola

Vetenskapliga artiklar som rör konflikthantering. Ca 30 s.

Kompletterande artiklar, diskussionsunderlag och skolverksmaterial. Ca 100 s.

Nationella och internationella styrdokument, såsom exempelvis skollag,
diskrimineringslag, läroplaner och FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.