KURSPLAN
Lärande i arbetslivet II, 7,5 högskolepoäng
Learning in Working Life II, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod:LL2K16
Fastställd av:Utbildningschef 2015-08-14
Reviderad av:Utbildningschef 2017-02-06
Gäller fr.o.m.:Våren 2017
Version:3
Diarienummer:HLK 2017/727-313
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PE1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- kunna förklara pedagogikens centrala problemområden
- kunna definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin
- kunna förklara olika teorier om vuxnas lärande
- kunna redogöra för aktuell forskning om vuxnas lärande
- kunna förklara centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet
- kunna beskriva och urskilja olika ansatser i form av perspektiv, modeller och teorier för lärande i globala organisationer

Färdighet och förmåga

- kunna tillämpa inom pedagogiken förekommande begrepp på ett adekvat sätt
- kunna självständigt analysera och diskutera praktiska exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av filosofiska skolbildningar och teorier om lärande
- kunna analysera och diskutera tillämpningar och genomförande av olika former för kompetensförsörjning och globalt lärande i organisationer
- kunna framställa akademiskt korrekta texter
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- ha förmåga att lägga kritiska perspektiv på vuxenpedagogiska praktiker med stöd i relevant teoribildning
- kunna kritiskt reflektera över kunskapens roll i samhället med stöd i relevant teoribildning

Innehåll

  • Fördjupning i pedagogik som vetenskaplig disciplin
  • Fördjupning i pedagogiken och kunskapens roll i samhälle och arbetsliv
  • Lärande i globala organisationer

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 37,5 hp i pedagogik varav 7,5 hp från kursen Lärande i arbetslivet I, och genomförd Verksamhetsförlagd utbildning 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För betyget Godkänd på kursen krävs detta betyg på såväl gruppuppgiften som den individuella tentamen. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på gruppuppgiften samt Väl Godkänd på den individuella tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.


Kursen examineras genom:
  • en gruppuppgift i form av ett case som redovisas muntligt och skriftligt
  • en individuell skriftlig tentamen.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Gonella, Laura, & Pantò, Eleonora (2008). Didactic architectures and organization models: a process of mutual adaptation. eLearning Papers, 1(9). 12 s. Hämtas från http:www.csp.it/wp-content/uploads/2012/12/2008-articolo-elearningpaper-en1.pdf

Granberg, O. (2014). Lära eller läras: om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. (3 uppl.) Lund: Studentlitteratur. 187 s.

Kilhammar, Karin (2011). Översättning i ett implementerings- och lärandeperspektiv. I K. Kilhammar (Red.), Idén om medarbetarskap. En studie av en idés resa in i och genom två organisationer (s. 59-78). Diss, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköping universitet. 20 s. http:liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:439894/FULLTEXT01.pdf

Kilhammar, Karin & Ellström, Eva (2015). Co-workership in practice: a study of two Swedish organizations.
Human Resource Development International, 18(4), 328-345. 18 s.

Kock, Henrik, & Ellström, Per-Erik (2011). Formal and integrated strategies for competence development in SMEs.
Journal of European Industrial Training, 35(1), 71-88. 16 s.

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidsson, Bo (2011).
Human Resource Development – att utveckla medarbetare i organisationer. Lund: Studentlitteratur. Kap. 8-9, 45 s.

Quay, John (2003). Experience and Participation: Relating Theories of learning.
The Journal for Experiential Education, 26(2), 105-116. 11 s. Hämtas från http:web.pdx.edu/~abyron/wk6_3.pdf

Siemens, George (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age.
International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 5 s. Hämtas från http:www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm

Watkins, K. E. and Marsick, V. J. (2014), Adult education & human resource development: Overlapping and disparate fields.
New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 26, 42–54. 13 s.

Örtenblad, Anders (2009).
Lärande organisationer: Vad och för vem?// Malmö: Liber. 131 s.

Utöver detta tillkommer rapporter och vetenskapliga artiklar enligt lärarens anvisningar. Ca 300 sidor.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).