KURSPLAN
Läs- och skrivutveckling för alla, 7,5 högskolepoäng
Reading and Writing Development for Everyone, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | LLUK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-03-02 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (80%) och undervisningsområdet (20%) |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för läs- och skrivprocessen samt teorier om läs- och skrivutveckling
- redogöra för och beskriva framgångsfaktorer i läs- och skrivutvecklingen
- redogöra översiktligt för orsaker till läs- och skrivsvårigheter
- redogöra för och beskriva framgångsfaktorer i läs- och skrivutvecklingen
- redogöra översiktligt för orsaker till läs- och skrivsvårigheter
Färdighet och förmåga
- urskilja och reflektera över individens behov för läs- och skrivutveckling
- tolka och reflektera över den omgivande miljöns betydelse för framgångsrikt läs- och skrivlärande
- tolka och reflektera över den omgivande miljöns betydelse för framgångsrikt läs- och skrivlärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera och problematisera läs- och skrivundervisningen med utgångspunkt i individers olika förutsättningar och behov
- diskutera hur kartläggning och analys kan användas för att utveckla läs- och skrivlärandet
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med individen
- diskutera hur kartläggning och analys kan användas för att utveckla läs- och skrivlärandet
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med individen
Innehåll
• teoretiska perspektiv på läs- och skrivlärande
• kartläggning och bedömning av läs- och skrivutveckling
• orsaker till läs- och skrivsvårigheter
• inkluderande lärmiljöer som främjar god läs- och skrivutveckling
• kompensatoriska hjälpmedel
• kartläggning och bedömning av läs- och skrivutveckling
• orsaker till läs- och skrivsvårigheter
• inkluderande lärmiljöer som främjar god läs- och skrivutveckling
• kompensatoriska hjälpmedel
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, seminarium samt individuell skriftlig inlämningsuppgift
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom VG på den individuellla skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, seminarium samt individuell skriftlig inlämningsuppgift
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom VG på den individuellla skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig tentamen | 2 hp | U/G |
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Druid Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Natur & Kultur. 287 s.
Liberg,Caroline (2010). Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund till bedömning av elevers läs- och skrivförmåga. Ett kompetensutvecklingsmaterial från Skolverket. 29 s.
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Natur & Kultur. 92 s.
Myrberg, Mats (2001). Att förebygga läs- och möta läs- och skrivsvårigheter. En forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket. 68 s.
Tjernberg, Catarina (2018). Processinriktad läs- och skrivundervisning - en väg till inkludering? Natur & Kultur. 190 s.
Wengelin, Åsa & Nilholm, Claes (2013). Att ha eller sakna verktyg - om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva. 168 s.
Vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel utifrån valt område kopplat till individuell skriftlig examinationsuppgift ca 100 s.
Referenslitteratur
Nationella och internationella styrdokument (Barnkonventionen, FN:s globala mål, Läroplaner, Skollagen, Diskrimineringslagen).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Liberg,Caroline (2010). Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund till bedömning av elevers läs- och skrivförmåga. Ett kompetensutvecklingsmaterial från Skolverket. 29 s.
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Natur & Kultur. 92 s.
Myrberg, Mats (2001). Att förebygga läs- och möta läs- och skrivsvårigheter. En forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket. 68 s.
Tjernberg, Catarina (2018). Processinriktad läs- och skrivundervisning - en väg till inkludering? Natur & Kultur. 190 s.
Wengelin, Åsa & Nilholm, Claes (2013). Att ha eller sakna verktyg - om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva. 168 s.
Vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel utifrån valt område kopplat till individuell skriftlig examinationsuppgift ca 100 s.
Referenslitteratur
Nationella och internationella styrdokument (Barnkonventionen, FN:s globala mål, Läroplaner, Skollagen, Diskrimineringslagen).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen