KURSPLAN
Musik l för grundlärare, 15 högskolepoäng
Music l in Primary School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LM1K13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-04-05
Reviderad av: 2023-06-13
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Övrigt
Ämnesgrupp:UV3
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för musikteoretiska begrepp, symboler och system som krävs för musikundervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- beskriva indelningen i stråk-, blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument samt redogöra för bruksinstrumentens uppbyggnad
- beskriva karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik
- definiera grundläggande begrepp i musikdidaktisk teori
- beskriva några centrala aspekter av musikämnets historia och därtill kunna redogöra för nuvarande syfte, inbegripet centralt innehåll och kunskapskrav såsom formulerat i grundskolans kursplan för ämnet musik i årskurs 1-6
- identifiera utmaningar och möjligheter gällande bedömning i ämnet musik

Färdighet och förmåga

- visa grundläggande musikaliska färdigheter i sång, bruksinstrument och rörelse för musikundervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 samt förmåga att tillämpa dessa för didaktiskt arbete
- leda musikalisk verksamhet med relevans och kvalitet för undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- planera musikundervisning i enlighet med gällande styrdokument för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- relatera musikdidaktisk teori och praktik, inbegripet att operationalisera didaktiska utgångspunkter och reflektera över genomföranden med hänseende till musikdidaktiska koncept
- tillämpa digitala verktyg till stöd för det musikdidaktiska arbetet
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera och bedöma undervisning och lärande i musik
- kritiskt diskutera musikdidaktiska frågeställningar med hänseende till didaktisk teori och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6

Innehåll

  • Sång, ackompanjemang och rörelse
  • Musicerande med bruks- och ackordinstrument
  • Digitala verktyg
  • Musicerande i olika genrer och former, individuellt såväl som i ensemble
  • Musikteori: begrepp, symboler och system
  • Instrument- och genrekännedom
  • Pedagogisk ledning av musikverksamhet
  • Styrdokument för musikundervisning
  • Musikdidaktik i teori och praktik

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuell redovisning av musikdidaktisk uppgift avseende F-3, individuell redovisning av musikdidaktisk uppgift avseende 4-6, individuell skriftlig inlämningsuppgift i musikdidaktik, individuell skriftlig tentamen i musikteori samt ett seminarium i musikdidaktik.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på samtliga examinationsmoment som bedöms med 3-gradig skala.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning 13 hpU/G/VG
Individuell redovisning 23 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G
Seminarium3 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Edberg, Lorentz (2012). Musikämnets möjligheter: Kreativ musikundervisning i praktiken. Studentlitteratur. 141 s.

Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (s. 7-66, 125-154). Liber. 88 s.

Falthin, Annika & Mars, Annette (red.) Institutionen för musik, pedagogik och samhälle (2020). Perspektiv på musikpedagogiska praktiker: Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Kapitel 2, 7, 9. Kungl. Musikhögskolan.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1434446/FULLTEXT01.pdf 62 s.

Gren, Katarina & Nilsson, Birger (1998). Musikskatten: Tips- och idébok. Musikförlaget Lutfisken. 280 s.

Gren, Katarina & Nilsson, Birger (1997). Musikskatten: Sångbok. Musikförlaget Lutfisken. 160 s.

Hanken, Ingrid Maria & Johansen, Geir (2013). Musikkundervisningens didaktikk (2. uppl.) (kapitel 1-4). Cappelen Akademisk Forlag. 39 s.

Jansson, Roine (2011). Stora musikguiden: Musikteori för alla (2 uppl.). Notfabriken. 208 s.

Nivbrant Wedin, Eva (2012). Spela med hela kroppen. Gehrmans förlag. 312 s.

Sandberg, Ralph (2006). Musik: Skola som kulturell mötesplats. I P. U. Lundgren (Red.) Uttryck, Intryck, Avtryck - Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning. Uppsala universitet & Vetenskapsrådet.
www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25bf3/1529480529084/Uttryck-intryck-avtryck_VR_2006.pdf 30 s.

Skolverket (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i musik – grundskolan. Skolverket. www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2021/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-musik---grundskolan

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket.

Utbult, Jan & Åslund, Pia (2009). Spela gitarr. Musikskolan.se

Utbult, Jan & Åslund, Pia (2012). Spela keyboard och piano. Musikskolan.se

Artiklar om 150 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.