KURSPLAN
Matematik IV för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Mathematics IV for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod:LM4R26
Fastställd av:Utbildningschef 2016-06-08
Reviderad av:Utbildningschef 2017-06-12
Gäller fr.o.m.:Hösten 2017
Version:3
Diarienummer:HLK 2017/2513-313
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:UV2
Fördjupning:A1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa fördjupad kunskap om matematikdidaktisk forskning inom något tidigare studerat innehåll med relevans för förskoleklass och årskurs 1-3

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- diskutera en genomförd interventionsstudie utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv
- analysera och bedöma elevers förståelse samt identifiera kritiska aspekter av ett specifikt matematiskt innehåll
- exemplifiera och reflektera över hur lektioner kan designas för att möjliggöra alla elevers matematiklärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kritiskt granska och diskutera matematikundervisning och matematiklärande utifrån olika teoretiska och didaktiska perspektiv

Innehåll

  • Ämnesinnehåll som behandlas inom något av kursplanens kunskapsområden
  • Matematikdidaktisk forskning
  • Olika lärandeteorier med betydelse för undervisning och lärande i matematik
  • Variationsteoretiska begrepp
  • Learning study som praktikutvecklande metod
  • Kollegialt lärande
  • Analys av elevarbeten
  • Lektionsdesign
  • Matematikdidaktiska perspektiv

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt en interventionsstudie.
I kursen används digital lärplattform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 135 hp inom grundlärarprogrammet F-3 varav 26 hp Matematik inklusive VFU II ska ingå. Därutöver krävs genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-6) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga moment samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som krävs för betyget Godkänd betyget Väl godkänd på individuell hemskrivning.

Kursen examineras genom:
Individuell hemskrivning
Redovisning av interventionsstudie

Därutöver tillkommer obligatoriska moment som bedöms med Godkänd eller Underkänd:
aktivt deltagande vid interventionsstudiens olika moment, seminarium och laborationer

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar för kursen.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får görs enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Hemskrivning3 hpU/G/VG
Interventionsstudie3 hpU/G
Seminarier1,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan (2002). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. S. 178-189, 11 s.
Maunula, Tuula, Magnusson, Joakim, Echevarría, Christina (2011). Learning Study - undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur. S. 21-50, 67-84, 111-156, 91 s.
Mårtensson, Pernilla (2015). Att få syn på avgörande skillnader - Lärares kunskap om lärandeobjektet. Dissertations Series No. 29. Jönköping University. S. 64-80. 16 s.
Runesson, Ulla & Kullberg, Angelika (2010). Learning from variation – Differences in Learners´ Ways of experiencing Differences. The First Sourcebook on Nordic Research in Mathematics Education, pages 299–317. 19 s.
Skolverket (2011a). Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. www.skolverket.se.
Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. www.skolverket.se.
Skott, Jeppe, Jess, Kristine & Hansen, Christian med Lundin, Sverker (2010). Matematik för lärare. Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 400 s.
Watson, Anne & Mason, John (2006). Variation Mathematical Structure. Mathematics Teaching Incorporating micromath 194. Pp 3-5. 3 s.
Därutöver tillkommer artiklar och material utifrån examinatorns anvisningar.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Plagiathandbok - tips och råd till studenter. Finns i kursens aktiviteter på lärplattformen (PingPong).
Tidigare ämnesdidaktisk litteratur från kurserna Matematik för Grundlärare F-3, I, II och III.