KURSPLAN
Migration och integration, 15 högskolepoäng
Migration and Integration, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:LMIK16
Fastställd av:Utbildningsledare 2018-06-07
Gäller fr.o.m.:Hösten 2018
Version:2
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:FU1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Globala studier

Lärandemål

Efter avslutade studier förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på samtidens migrationsströmmar
- redogöra för utvecklingslinjer i svensk migrationspolitik och för aktuell lagstiftning
- redogöra för migrationens juridiska sammanhang

Färdighet och förmåga

- reflektera över de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället ger upphov till
- reflektera över innebörden i de nya livsmönster som uppstår i ett mångkulturellt samhälle
- tolka praktiska integrationsprojekt där särskilt projektens sätt att främja egenmakt analyseras
- tolka en kommuns flyktingmottagande och integrationsarbete utifrån aktuell målskrivning och lagstiftning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- reflektera över livsvillkoren för invandrare i det samtida svenska samhället
- reflektera över uppkomsten och funktionen av religiös stereotypisering av migranter och över religionens roll i integrationsprocesser

Innehåll

  • Orsaker till och effekter av migration ur ett globalt, europeiskt och svenskt perspektiv
  • Invandringen till Sverige efter andra världskriget
  • Förändringar och utveckling av svensk invandringspolitik
  • Svensk lagstiftning rörande migration
  • De institutionella formerna för migranters mottagande och integration
  • Egenmakt
  • Migrationens följder på individ- och samhällsnivå
  • Människors olika livsvillkor och livsmönster i ett mångkulturellt samhälle
  • Stereotypisering av migranter; stereotypisering med religiösa förtecken
  • Religionens roll i integrationsprocessen

Undervisningsformer

Undervisningen baseras på föreläsningar och kursen innehåller ett självständigt arbete (case study).

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.


Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp inom programmet Internationellt arbete åk 1 och 2.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom:
  • Skriftlig salstentamen, 4hp (U/G/VG)
  • Salstentamen om migrationens juridiska aspekter, 2hp (U/G/VG)
  • PM, inlämningsuppgift, 2hp (U/G/VG)
  • Projektarbete, 7hp (U/G/VG)
PM, Inlämningsuppgift är knuten till de obligatoriska seminarierna som kräver aktivt deltagande.


För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på projektarbetet (7hp), salstentan (4hp) och ett av de övriga två momenten.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Salstentamen4 hpU/G/VG
Mindre salstentamen om migrationens juridiska aspekter2 hpU/G/VG
PM, inlämningsuppgift2 hpU/G/VG
Projekt, fallstudie7 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Al-Baldawi, Riyadh (2014). Migration och anpassning. Lund: Studentlitteratur.

Al-Omari, Hasan & Pallikhathayil, Leonie (2008) Psychological Acculturation: A Concept Analysis With Implications for Nursing Practice. Journal of Transcultural Nursing 19(2): 126-133.

Bengtsson, Bo, Myrberg, Gunnar & Andersson, Roger (red). (2015). Mångfaldens dilemman – Medborgarskap och integrationspolitik. Malmö: Gleerups.

Borell, Klas (2012). Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Stockholm: SST (Fritt från SST:s hemsida).

Borell, Klas (2015). When is the Time to Hate? Islam and Christian-Muslim Relations 26(4): 409-421.

Elvstrand, Helene & Jansson, Magnus, red. (2014) Erfarenheter av integration-röster från Integrationsfondsprojekt. DIVA: ISBN: 978-91-7519-294-9. (Kapitel 1 som pdf-fil)

EU. (2007). Handbok om integration för politiska beslutsfattare och praktiskt verksamma på området. http:ec.europa.eu/justice_home/

EU. (2013).
Dublinförordningen. Europaparlamentets och EU Rådets förordning nr 604/2013.

Hojem, Peter & Ådahl, Martin, red. (2013).
Kanadamodellen – Hur invandring leder till jobb. Stockholm: Fores.

Jandl, Michael (2007).
“Irregular Migration, Human Smuggling, and the Eastern Enlargement of the European Union”. International Migration Review 41(2): 291-315.

Koser, Khalid (2007)
International Migration: A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Mistra Urban Futures Papers Paper 2014:3
Segregation Utbredning, orsaker, effekter och möjliga åtgärder. Ett kunskapsunderlag om segregation inom projekt KAIROS http:www.mistraurbanfutures.org/sites/default/files/kunskapsunderlag_segregation_0.pdf

Regeringen. (2010). Överenskommelse mellan regeringen, idéburna organisationer inom integrationsområdet och Sveriges Kommuner och Landsting. IJ2009/2235/UF

Regeringen. (2009). Etableringsreformen. Prop. 2009/10:60

Seidlitz, Madelaine. (2014). Asylrätt – En praktisk introduktion. Stockholm: Norstedts juridik.

Spehar, Andrea, Hinnfors, Jonas, & Bucken-Knapp, Gregg (2017). Passing the Buck. The case of failing multilevel governance and vulnerable EU migrants in Sweden. Nordic Journal of Migration Research, 7 (2).

Stier, Jonas (2009) Kulturmöten: En introduktion till interkulturella studier. Lund: Studentlitteratur. Strategi för integrationsarbetet i Jönköpings län http:www.lansstyrelsen.se/Jonkoping/Sv/publikationer/rapporter/2015/Pages/2015-22.aspx

Sveriges Riksdag. (2005).
“Utlänningslagen”. SFS 2005:716

Swärd, Hans (2015).
Eu-medborgarna, tiggeriet och den synliga nöden - en kunskapsöversikt. Socialmedicinskt tidskrift Nr 3, 2015.

Tilly, Charles (2007).
Trust Networks in Transnational Migration. Sociological Forum 22(1): 3-24. Vertovec, S. (2001). Transnationalism and Identity. Journal of Ethnic and Migration Studies 27(4): 573-577. (Observera att hela artikeln inte behöver läsas).

Ytterligare artiklar ur internationell vetenskaplig fackpress och dokument från myndigheter tillkommer.

Referenslitteratur

Bryman, Alan (2011).
Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.

Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2015)
Sociologi. Lund: Studentlitteratur.

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014).
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html


Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.// Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).