KURSPLAN
Människa, samhälle och miljö, 7,5 högskolepoäng
Man, Society and Environment, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod:LMSG12
Fastställd av:Utbildningschef 2022-05-17
Gäller fr.o.m.:Hösten 2022
Version:1
Diarienummer:JU 2022/2331-113
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:KS1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för och definiera grundläggande kulturgeografiska perspektiv, begrepp och teorier
- redogöra för kulturgeografiska centrala frågeställningar i Globala Nord och Syd
- redogöra för levnadsvillkor och samhällsutveckling i urbana och rurala miljöer
- beskriva samband mellan människans aktiviteter, samhället och miljön
- redogöra för aktuell forskning i kulturgeografi som kopplar till urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön

Färdighet och förmåga

- reflektera över och tillämpa geografiska perspektiv på urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön
- reflektera över utmaningar för samhällsutveckling och levnadsvillkor lokalt, nationellt och globalt med hjälp av geografiskt förhållningssätt och data
- urskilja sammanhang och processer för att reflektera över, tolka data och jämföra orsaker bakom geografiskt utfall och förändring i olika regioner med koppling till urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera kring kulturgeografiska perspektiv och begrepp
- problematisera levnadsvillkor och hållbar samhällsutveckling med hjälp av geografiskt förhållningssätt och data

Innehåll

• Grundläggande geografiska perspektiv, begrepp och data
• Geografiska processer, sammanhang i och relationer mellan olika regioner
• Befolkningsgeografi
• Urban geografi
• Rural geografi
• Relationen mellan människa, samhälle, natur, levnadsvillkor och hållbar samhällsutveckling

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandmålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt ett seminarium.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För betyget Godkänd på kursen krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den skriftliga individuella skriftliga tentamen.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Seminarium2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Hedenus, Fredrik, Persson & Martin, Sprei, Frances. (2018). Hållbar utveckling: nyanser och tolkningar. Studentlitteratur AB. ca 50 s.


Knox, Paul L. & Marston, Sallie A. (2016). Human geography: places and regions in global context. 7th ed. Pearson. Ca 400 s.


Momsen Henshall, Janet (2019) Gender and Development. Routledge. Ca 120 sidor.


Moseley, William G., Laris, Paul, Perramond, Eric & Hapke, Holly M. (2013). An introduction to human-environment geography: local dynamics and global processes. WileyBlackwell. Ca 50 s.


Potter, Robert. (2018). Geographies of Development: An introduction to development studies. outledge. Urval. ca 300 s


Artiklar och kompendium om ca 200 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen