KURSPLAN
Introduktion - MKV i teori och praktik, 7,5 högskolepoäng
Introduction - Media and Communications Science in Theory and Practice, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:LMTG17
Fastställd av:Utbildningschef 2017-06-07
Gäller fr.o.m.:Hösten 2017
Version:1
Diarienummer:HLK 2017/2485-313
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp:MK1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande teorier och begrepp inom medie- och kommunikationsvetenskap (1)
- skilja och förstå betydelsen av olika språkgenrer som till exempel akademisk, vetenskaplig eller journalistisk text (2)
- känna till MKV som professionsområde; vilka olika slags arbeten som utbildningen kan leda till (3)

Färdighet och förmåga

- bedriva akademiska studier (4)
- formulera sig skriftligt och muntligt på ett inom en genre korrekt sätt, till exempel att skriva en vetenskaplig text eller att skriva en artikel (5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera mediers innehåll och budskap utifrån teorier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet (6)

Innehåll

  • Centrala teorier och begrepp inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet
  • Introduktion till MKV-fältet som professionsområde
  • Introduktion till akademiska studier
  • Medieanalys – tillämpningar och teorier

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A och Svenska B/Svenska som andraspråk B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

- Gruppuppgift med individuell skriftlig uppgift, 1 hp (mål 2, 4, 5)
- Individuell begreppstentamen, Pingpongtenta, 2 hp (mål 1)
- Individuell intervju med person verksam inom professionsområdet, redovisad som individuell skriftlig uppgift, 1,5 hp (mål 2, 3, 5)
- Gruppuppgift med muntlig presentation och skriftlig inlämning, 1 hp (mål 1, 5)
- Individuell skriftlig medieanalys, 2 hp (mål 1, 5, 6)

För kursbetyget godkänt krävs minst godkänt på alla examinerande moment. För kursbetyget väl godkänt krävs väl godkänt på minst två av de tre moment som bedöms med VG samt G på övriga moment.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppuppgift med individuell skriftlig uppgift1 hpU/G
Individuell begreppstentamen2 hpU/G/VG
Intervju redovisad som individuell skriftlig uppgift1,5 hpU/G/VG
Gruppuppgift muntlig presentation och skriftlig inlämning1 hpU/G
Individuell skriftlig medieanalys2 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber. 96 sidor.

Berger, Arthur Asa (2005). Making Sense of Media. Oxford: Blackwell Publishing. 206 sidor.

Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur, mediesamhälle. Göteborg: Bokförlaget Daidalos AB. 435 sidor.

Rienecker, L, Stray Jørgensen P (2012). Klara dina studier! - handbok för studenter på universitet och högskolor. Malmö: Liber. 270 sidor.

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 282 sidor.

Artiklar omkring 100 sidor.

Referenslitteratur

Bengtsson, S, Bolin, G, Forsman, M et al (2017): Medielandskap & mediekultur- introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholm, Liber, 252 sidor

Hedenus, F., Persson, M. och Sprei, F. (2018) Hållbar utveckling. Nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.ju.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).